begagnad pelletskamin

Skriv svar
marli
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 18 dec, 2004 01:29

begagnad pelletskamin

Inlägg av marli »

Funderar på att köpa en pelletskamin. Har ett stort gammalt oisolerat hus. Eldar nu med ved i kamin och direktverkande el. Är trött på jobbet med veden och vill ha ett smidigare alternativ.
Någon som vet hur lång livslängd en begagnad kamin har?? Det finns ganska många ute till salu som är ca 7-8 år. Priset ligger på ca 10-15000 Törs man köpa en sådan ??
droopy
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 20 aug, 2006 19:31

Re: begagnad pelletskamin

Inlägg av droopy »

marli skrev:Funderar på att köpa en pelletskamin. Har ett stort gammalt oisolerat hus. Eldar nu med ved i kamin och direktverkande el. Är trött på jobbet med veden och vill ha ett smidigare alternativ.
Någon som vet hur lång livslängd en begagnad kamin har?? Det finns ganska många ute till salu som är ca 7-8 år. Priset ligger på ca 10-15000 Törs man köpa en sådan ??
Hej

Har haft min kamin i snart 10 år och den är fortfarande i bra skick.
Det enda jag bytt på den är brännkopp och packningen runt luckan.
Är kaminen välskött så bör du inte få några problem med den.
I övrigt så är kaminerna lättservade och det mesta kan man ordna själv med standard verktyg. lite varning för kaminer med digital elektronik då den typen av elektronik är extra känslig för åskoväder och nedslag i elsystemet.

Den kamin jag har är en 10 år gammal envirofire (kanadensisk) fläktarna går fortfarande tyst och mjukt matningen går stabilt även med norska hårdare pellets. ger bra värme och kostade då 29 000 ny.
Du får nog räkna med ett pris på 10-15 000 för en kamin men jag håller det inte för otroligt att min går i 5 - 10 år till.

Dock sköter jag den ordentligt. askan töms varannan dag (liten askkopp) sedan städas brännutrymmet ur glaset rengörs. efter varje eldnings säsong öppnar jag kaminen och rengör inne bakom sidoplåtar smörjer upp fläktarnas lager och gör en allmän översyn. Sedan ställs den över sommaren och är redo för nästa säsong..
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: begagnad pelletskamin

Inlägg av thomasx »

droopy skrev:lite varning för kaminer med digital elektronik då den typen av elektronik är extra känslig för åskoväder och nedslag i elsystemet.
Skulle du kunna utveckla detta lite? Kan inte riktigt se varför digital elektronik i kaminer skulle vara mer känslig än annan.
droopy
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 20 aug, 2006 19:31

Re: begagnad pelletskamin

Inlägg av droopy »

thomasx skrev:
droopy skrev:lite varning för kaminer med digital elektronik då den typen av elektronik är extra känslig för åskoväder och nedslag i elsystemet.
Skulle du kunna utveckla detta lite? Kan inte riktigt se varför digital elektronik i kaminer skulle vara mer känslig än annan.
Halvledare är betydligt mera känsliga för överspänningar vissa halvledare som MOS och CMOS kretsar som ex komponenter som processorer minnen och liknande kan slås ut av ESD stördningar (statisk elektricitet) som är fallet vid åskoväder. En kamin med mycket halvledarteknik i styrningen är oftast betydligt känsligare än kretslösningar utan dessa.

Jag bor i ett väldigt utsatt läge och har ofta överspänningar som slår ut datorer modem och innan jag lärde mig även tvättmaskin (hade en med digitalt programmerbart ur mm) paraboldekoder osv. Det behövs inte mycket för att slå ut den typen av apparater. Numera har jag ex en tvättmaskin med konventionellt mekaniskt ur som klarat sig i många år trots fast anslutning och flera överspänningar.

Numera har jag även överspänningsskydd i min elcentral som hjälper en del men fortfarande måste känslig utrustning dras ur vid risk för oväder.

En kamin med en liten processor i har minne och väldigt små komponenter som lätt brinner av vid ganska måttliga överspänningar. Den kaminen jag har är bygd med analog teknik har vridpotentiometrar istället för touch display osv.. Den klarar sig ganska bra vid åsk oväder även om den inte är odödlig.

Har även tittat på kamintillverkarnas garantier och dom gäller INTE vid åsknerslag den reparationen får man vacket stå för själv. Så redan vid köpet bör man tänka lite på detta om man bor i ett åskdrabbat område där man vet att det förekommer överspänningar på elnätet. även tänka på att
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: begagnad pelletskamin

Inlägg av thomasx »

droopy skrev: Halvledare är betydligt mera känsliga för överspänningar vissa halvledare som MOS och CMOS kretsar som ex komponenter som processorer
Jo visst, men ev. elektronik i en kamin är ju inte känsligare än motsvarande i tvättmaskiner, diskmaskiner, microvågsugnar, datorer, tv, etc. etc. Sådan elektronik finns ju i nästan all elektrisk utrustning idag. Så om man är orolig för det ska man nog inte välja bort det i kaminen av den anledningen, utan snarare se till att man har ordentliga skydd på inkommande el i sin fastighet.
En kamin med en liten processor i har minne och väldigt små komponenter som lätt brinner av vid ganska måttliga överspänningar.
Nu tycker jag allt att du överdriver aningen och jag håller inte med, men visst, en illa byggd elektronisk apparat kan gå sönder bara av det faktum att du själv vistas nära den!
Den här typen av elektronik jobbar ofta mellan 2-5 volt, och måttliga överspänningar på elnätet försvinner i stort sett i samtliga fall i nätdelen. Jag betraktar inte en direktträff av blixten som någonting måttligt, en sådan kan slå sönder i princip vad som helst.

Nu har inte jag just en kamin med elektronik i (men väl en brännare) men om jag hade det, så skulle jag inte oroa mig så mycket för överspänningar som för den hetta elektroniken utsätts för i själva kaminen.
Skriv svar