Olönsamt med pelletskorg jämfört med el?

Skriv svar
Kasch
Entusiast!

Olönsamt med pelletskorg jämfört med el?

Inlägg av Kasch »

Efter ett nytt test med min pelletskorg i braskaminen (den har legat slängd ute efter ett misslyckat första försök) har jag fått den att fungera rktigt hyfsat. Vi eldar med kökspanna och 750 l ack. Acken räcker över natten och en bit in på förmiddagen. Sedan går elpatronen in som stöd. Tanken är att tända ett stor pelletskorg (7 liter) i braskaminen innan vi åker till jobbet för att få stödvärme under några timmar.

Men efter att ha räknat: Om vi kör med styckvis inköpta 16 kg säckar hamnar priset på 1,20 kr/kWh alltså c:a 23% högre än att värma med elpatronen... Räknat med en verkningsgrad på 70% och ett energiinnehåll i pelletsen på 4,8 kWh/kg. Att köra hem pallvis med småsäck känns inte realistiskt med tanke på att det bara handlar om stödvärme. Men om jag ändå räknar på det med ett pris på 2414 kr/ton blir priset per kWh 0,72 kr/kWh. Knappast att det lönar sig med merarbetet jämfört med el, trots att elpriset rakat i höjden (har idag ett bundet avtal till 0,98 kr/kWh)!

Tänker jag fel eller ska bara hiva ut korgen på backen igen och låta den rosta bort...? :?
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

En braskamin är endast för trivseleldning inte för värme.
85 % av värmen går rakt ut utan att komma till godo.
Om du däremot installerar en kassett så blir det mycket bättre verkningsgrad.
Elda dyr pellets i en ren braskamin är således bortkastade pengar och backaffär.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag kan inte påstå att jag är någon expert på braskaminer, men att 85% skulle ta sig ut genom skorstenen vill jag nog se bevis på först, jag kan tänka mig att verkningsgraden ligger runt 85% (på en bra braskkamin) eller är jag helt ute och reser ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
sunliner
Fröträd

i en öppen spis

Inlägg av sunliner »

år det nog så men inte i en braskamin :shock:
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Förväxlade braskamin med öppen spis. Öppna spisen har verkningsgrad på 10 %. Sorry.... :oops:
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Förväxlade braskamin med öppen spis. Öppna spisen har verkningsgrad på 10 %. Sorry....
Hehe visst... Bra att du dementerade för jag tänkte just slå på stora trumman. Kaminen ger bastuvärme med ved och genererar 7-8 kW rakt ut i rummet vid eldning. Därav pelletskorgsidén - långsammare och längre effektavgivning. Men som sagt, det verkar inte lönsamt.

Verkningsgraden för kaminen är dock naturligtvis inte lika bra som för en pelletspanna eller modern vedpanna men 75% kommer den åtminstone upp i.
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Kasch skrev:
Förväxlade braskamin med öppen spis. Öppna spisen har verkningsgrad på 10 %. Sorry....
Hehe visst... Bra att du dementerade för jag tänkte just slå på stora trumman. Kaminen ger bastuvärme med ved och genererar 7-8 kW rakt ut i rummet vid eldning. Därav pelletskorgsidén - långsammare och längre effektavgivning. Men som sagt, det verkar inte lönsamt.

Verkningsgraden för kaminen är dock naturligtvis inte lika bra som för en pelletspanna eller modern vedpanna men 75% kommer den åtminstone upp i.
Hej !

Jag har testat den där idén hos en kompis med kökspanna, vattenburen.
Men den kommer ej upp i sådana temperaturer att den vill börja ladda tanken. Kommer ej ihåg vad det var för märke på den spisen, men den hade fördelningen på 80% till vatten och 20% till omgivningen.

Men som sagt, vi fick inte upp tillräcklig hög temperatur för att laddomaten skulle börja lira....

Nu kör han bricketter istället. Fungerar bra....

Mvh
Bamyl
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Hej!
Men den kommer ej upp i sådana temperaturer att den vill börja ladda tanken.
Precis! Just av den anledningen lämpar sig korgen bra för en braskamin som normalt sett ger för hög effekt under för kort tid. I kökspannan däremot (jag har också kökspanna+acktank) vill jag ju ha så hög effekt som möjligt för att rimligt snabbt kunna ladda tanken. Min granne provade också pellets sin kökspanna med samma dåliga resultat som din kompis. Jag fortsätter med billig ved i kökspannan. Och i kaminen till dess det blir lägre pelletspris - om det blir lägre...
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Japps, låter vettigt ! :D

/Bamyl
Skriv svar