Monteringsanvisning!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bio-Mek
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 15:45
Ort: Edsbyn
Kontakt:

Monteringsanvisning!

Inlägg av Bio-Mek »

Det finns en utmärkt monteringsanvisning på www.amexa.se

Lycka till!
SP ENERGI & BYGG
Återf. för BioNordic Pelletsbrännare!
Mikkeg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 29 sep, 2005 20:04
Ort: Vattholma

Inlägg av Mikkeg »

Lysande! Efter diverse omständigheter så har min brännare blivit liggande omonterad..Men nu ska jag (äntligen) lätt byxis, börja jobbet. Tipset om Amexa:s monteringsanvisning var ju toppen = tack !

Är det verkligen så enkelt att koppla strömmatningen ? Samma kabel som matade oljebrännaren? I så fall ska man väl ställa "oljebrännartermostaten" på max och därmed ge konstant ström till B 16 som har egen tempgivare + termostat som tar hand om "av/på " ??
Bio-Mek
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 15:45
Ort: Edsbyn
Kontakt:

Inlägg av Bio-Mek »

Hej!
Kul att man kan hjälpa till! Det är helt riktigt att du kan koppla brännaren som du beskriver.men jag kan maila över en beskrivning på hur du kopplar brännaren över pannans kokskydd och stoppar giveren i samma hål som gamla termostaten.
energiochbygg@telia.com

Mvh/Stefan
SP ENERGI & BYGG
Återf. för BioNordic Pelletsbrännare!
Mikkeg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 29 sep, 2005 20:04
Ort: Vattholma

Inlägg av Mikkeg »

Vad vinner man egentligen på att koppla "över pannans kokskydd "? Det verkar ju betydligt enklare att koppla in brännaren på den befintliga kabeln till f.d. oljebrännaren..

....Gillar enkla lösningar :)
Bio-Mek
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 15:45
Ort: Edsbyn
Kontakt:

Inlägg av Bio-Mek »

Javisst är det enkelt och fullt möjligt att koppla brännaren med den gamla oljebrännar kabeln.Den är ju oxå i de flesta fall kopplad via pannans kokskydd."Försäkringsfråga"
Det jag menade var att koppla bort termostatvredet och koppla enbart över kokskyddet, och på så vis få möjlighet att kunna montera tempraturgivaren i samma dykrör som kokskyddet sitter i.
Det är många som har kommit åt vredetoch det har fått till följd att, Brännaren bryter helt vid tex 60 grader. Kunden vet varken ut eller in och har inte gort nåt fel. Vi åker dit och ser att vredet står på 60 och sladden går till brännaren, ett dyrt misstag.
Mvh/ Stefan
SP ENERGI & BYGG
Återf. för BioNordic Pelletsbrännare!
Mikkeg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 29 sep, 2005 20:04
Ort: Vattholma

Inlägg av Mikkeg »

OK! Då fattar jag! Tack för info!
Skriv svar