Nybörjarfrågor..:)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Danielm71
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 20 mar, 2006 18:54

Nybörjarfrågor..:)

Inlägg av Danielm71 »

Har ecoflexat i snart 3 veckor nu och det har kommit upp en del frågor..:

1. När bör man sota pannan första gången?

2. Enligt installatören (som jag helst vill undvika att kontakta mer (trevlig när det ska säljas, otrevlig, dryg m.m nu...)) så ska det inte behövas några fler inställningar utan att jag kan köra på fabriksinställningarna. Är detta rätt? Är det någon parameter som kan vara bra att ändra för ekonomins skull. Jag har stängt ner elpannan nu och kör enbart på pellets. Husviklar och annat. Bör man pilla på det? Vem kan man om jag nu mot förmodan inte klarar det själv kontakta för mer avancerad inställning av pannan?

3. Mitt pannrum är väldigt litet (kanske 2 m2). Är det nödvändigt att isolera skorstenen rör m.m. och i så fall med vad? Pannrummet är ute i garaget i ett eget litet rum. skorstenen är i princip ett plåtrör som är isolerat över garagetaket nu. Kanske ska tillägga att alla rör på den gamla pannan var isolerade+ skorstenen.


Kan man få en del av era inställningar mailade/messade till mig så skulle jag vara glad..

//Danne
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Sotningen beror på vad du har för panna, jag sotar min en gång i veckan, men jag har en gammal CTC 265:a som inte har mycket askutrymme, en modern pelletspanna behöver du inte sota lika ofta.

Om brännaren är korrekt inställd från början (av kunnig installatör) så anser i alla fall jag att det ska räcka, om man ska behöva hämta hem en snubbe som ska justera brännaren varje gång man byter pelletsfabrikat så är det uppåt väggarna, men en del säger att detta ska göras.

Men ta och läs igenom instruktionerna, dom kan vara usla ibland men ska väl i alla fall innehålla det viktigaste som kan vara värt att tänka på.

Du har så sådana saker som sommar/vinter inställning (med och utan underhållseld) osv.

Du "behöver" inte isolera rören, men om det är varmt i ditt pannrum så kan det ju vara lämpligt att göra, synd att låta all den goa värmen gå till spillo.
Senast redigerad av micke_932 den mån 16 okt, 2006 17:03, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Att köra på fabriksinställningarna vad det gäller brännaren går bara inte att säga så där rakt av.
Kräv att få en riktig rökgasanalys, så får dom justera värden efter analysen.

Man kan inte säga att dom här värdena på inställningarna skall Du ha. Det är individuellt i varje hus, då dom har olika beskaffenheter...

Annars...Välkommen till "Ecoflexgänget"....
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
tobmannen
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 03 feb, 2006 15:44
Ort: Karlskrona

Inlägg av tobmannen »

Jag sotade min EcoFlex efter ca 1 månad.
Då var den ganska sotig och det var ganska mycket sintring i brännarkoppen.
Jag upplevde att det var mycket svårare att göra rent brännarkoppen när pannan var ny, vilket förmodligen var pga den nya beläggningen på de delar där det skulle rengöras. (dvs att pannan inte var inkörd)
Sedan dess har jag sotat ca en gång i månaden, och det är mest för att hålla pannan ren, asklådan har aldrig ens varit halvfull.
Jag tror att pannan sotar mindre nu, efter snart ett halvår, vilket säkert kan härledas till, dels mindre spån i pelletsen, dels vissa inställningar men också att pannan går med en jämnare belastning nu när det blivit lite kyligare.

Tilläggas bör också att mina inställningar inte ändrats särskilt mycket, även om rökgasanalys genomförts.

//Jesper
EcoFlex (300L förråd) som värmer 1,5 plan med källare 175(+60)m2, i Karlskrona. Murad skorsten 8m.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Nybörjarfrågor..:)

Inlägg av André »

Danielm71 skrev:Har ecoflexat i snart 3 veckor nu och det har kommit upp en del frågor..:

1. När bör man sota pannan första gången?

2. Enligt installatören (som jag helst vill undvika att kontakta mer (trevlig när det ska säljas, otrevlig, dryg m.m nu...)) så ska det inte behövas några fler inställningar utan att jag kan köra på fabriksinställningarna. Är detta rätt? Är det någon parameter som kan vara bra att ändra för ekonomins skull. Jag har stängt ner elpannan nu och kör enbart på pellets. Husviklar och annat. Bör man pilla på det? Vem kan man om jag nu mot förmodan inte klarar det själv kontakta för mer avancerad inställning av pannan?

3. Mitt pannrum är väldigt litet (kanske 2 m2). Är det nödvändigt att isolera skorstenen rör m.m. och i så fall med vad? Pannrummet är ute i garaget i ett eget litet rum. skorstenen är i princip ett plåtrör som är isolerat över garagetaket nu. Kanske ska tillägga att alla rör på den gamla pannan var isolerade+ skorstenen.


Kan man få en del av era inställningar mailade/messade till mig så skulle jag vara glad..

//Danne
Kräv att dom kommer o justerar in pannan i båda effekt lägena (el alla) med rökgasanalys.. Installatören ska ju fylla i värdena i papperen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

När jag körde med fabriksinställningarna blev det grå rör från skorstenen (natyder fel förbränning). Så nu kör jag med 68 på pellets och 44 på fläkten på både hög och låg för att testa hur aska och rök kommer se ut.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Danielm71
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 20 mar, 2006 18:54

ryker

Inlägg av Danielm71 »

Jag upplever att det ryker rätt rejält i skortenen. Dessutom upplever jag att det luktar en del. Rökgastempen är inte särskilt hög (50-80) vad beror detta på? Jag kör med Såbi pellets och jag har en rätt kort skortsten (kanske högst 3 m från pannan). Hoppas att någon har någon ide. Jag upplever även att den slukar en del pellets...
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Lite rök kan vara OK men det låter som du behöver mer luft till förbränningen. Det skall inte ryka mycket. Det borde sota i pannan om du har för lite luft.

Antagligen får du inte mycket draghjälp av din skorsten. Jag hade testat med att öka fläktvärdet med 2 i några dagar tills jag endast fick svag rök i skorstenen. Om du då kollar rökgastempen 1 meter ner i skorsten bör denna ligga på ca 80 (om du har draglucka lite lägre kanske 70). Det viktiga är att det inte finns kondens i skorstenens övre del. Om rökgaserna fortfarande ligger lågt kan du då öppna spjället lite (skruven vid pannans rökrör). Om du skruvar IN (ner) den öppnas genvägen för rökgaserna.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Danielm71
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 20 mar, 2006 18:54

Inlägg av Danielm71 »

Ska testa detta så får vi se hur det verkar!
Lars Rosdahl
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 21:03
Ort: Ystad i södra Skåne

Sotning av Ecoflex.

Inlägg av Lars Rosdahl »

Min Ecoflex har varit i drift sedan 2006-03-30. Den har varit igång med pellets under hela sommaren för varmvatten och källarvärme.
Jag har sotat en gång per månad. Om behovet hade fått styra, hade det säkert varit tillräckligt med sotning efter 2-3 månader på sommaren.
Jag borstar av tempgivaren för rökgas, tar ut och torkar av optovakten,
rengör luftslitsarna i brännkoppen, drar rökgastuberna, borstar av väggarna i pannan så gott det går, rengör röret för synglas med en liten "flaskborste", dammsuger allt. Jag har lagt märke till att det ligger aska framför justerspjället (för önskad rökgastemperatur) ,vilket medför att rökgastemperaturen sjunker något efter ett par veckors drift.
Jag har inte haft stopp eller larm sedan pannan startades upp.
Hur sotningfrekvensen blir under vinterhalvåret får jag återkomma till längre fram.
Jag kör med Norsk brunpellets. Dyr... men hel och fin och obetydlig finfraktion.
EcoFlex startad 2006-03-01
Skriv svar