inmatningsrörsfråga

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

inmatningsrörsfråga

Inlägg av Stroker »

Skulle vilja vrida röret 90 grader . :shock: . Går detta? Någon som vet.

Har inte kollat närmare men slänger ut en blänkare här: har funderat lite på varför rören alltid gar bakåt typ. Kan de vara för att pelletsen ska "trilla" rätt eller?

Någon som har ett svar :?: :?:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
M_O
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 21:29
Kontakt:

Inlägg av M_O »

Nej det går inte som std, oftast går det alldelles utmärkt att lösa med placering med skruven.

Alt 1. inmatnings röret är ett standard 2,5" avgasrör som finns att köpa på reservdelsfirmorna sätt i ett yttliggare ett sånt så har du löst problemet.

Alt 2. Tja det finns vinkelslipp och svets men då har du lämnar allt vad garantier heter.

Alt 3. Ring och berätta åt vilket håll den ska gå så gör jag ordning en ny och skickar över om du byter själv ( om tummen sitter där den ska )


Mats BioNordic
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Wow.. va mer kan man säga :)

Ska skicka bilder från mitt pannrum till er så ni kanske förstår vitsen med de hela.

De funkar ju såklart nu med men rent estetiskt hade de varit perfekt med ett rör som är vridet 90 grader åt vänster bakifrån sett. Tar tacksamt emot de tredje alternativet då jag inte kan höja skruven högre än vad den är idag.

Som sagt Mats.. Sjyst som fan. Glad jag valde er brännare istället för pellx:en som valet stod mellan.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
slaskman
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 19 okt, 2004 22:07
Ort: Lund

Inlägg av slaskman »

30 graders böj till avlopps rör sätts direkt på brännaren. Begriper precis ditt problem hade samma jag tipsade om i egen länk.
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Ja jag såg att du skrivit. Jag gjorde som så att jag kapade röret samt vände det upp o ner. Då kan jag ställa de hur jag vill men efter ett tag misstänkte jag att det var bäst at ha det antingen bakåt eller framåt då pelletsen trillade "mer rätt" då. Nu vet jag inte om de var någon sanning i detta men som synes på mina pannrumsbilder så är det väldigt praktiskt att ha det framåt mot pannan.. Jag har inte råkat ut för ditt problem då jag ju har en ganska lång slang som vrider sig snyggt och prydligt.

EDIT :Såg nu att röret på bilderna var vridet 45 grader men så är det alltså inte längre utan det pekar rakt mot pannan
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar