Skiftade till underhållsglöd idag

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Skiftade till underhållsglöd idag

Inlägg av André »

då jag märkte att brännaren startade 3 ggr/dygn nu då det blivit ett riktigt skit väder med knappt + grader ute o blåsigt, Regnar/snöar gör det oxå.. :(
Det shuntas ut 35° idag då jag va själv hemma o nu ikväll då tv mm varit på så shuntas det ut 30° tänk om man ändå haft golvvärme.. :roll:
Då hade man fått ut mer ur varje tank då returtempen hos mej är 3-5° lägre än framledningstempen + att man inte skulle haft borös shunt.. Den går genom tanken från toppen o ner vilket gör att tanken aldrig kommer under 40° när man börjat köra värme..

Passade även på att testa idag med underhållsglöd på 90 min o det har bara gått fint så där spar man någr gram/dygn.. :lol:
Kanske kan man köra ändå längre än 90 min mellan pytsarna för att hålla glöden vid liv.. :roll:

Brännaren behöver 465 gram/kallstart o 60 gram varje gång den pytsar in för att hålla glöden vid liv så nu går det 60 gram/1,5 tim mot 60 g/tim tidigare... Brännaren går knappt 2 tim var 6:e tim nu så det behövs bara ca 550 gram/dygn för att hålla glöden vid liv mot ca 1400 gram/dygn för att göra 3 kallstarter/dygn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

För mig som inte har acktank startar den ca varannan timme. Har också kommit upp i 90 minuter mellan doserna till underhållsglöden utan problem. Skall se om jag kan komma upp i 120 min (vilket är maxinställning).
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ABSO
Energiprofet!

Re: Skiftade till underhållsglöd idag

Inlägg av ABSO »

André skrev:Brännaren behöver 465 gram/kallstart o 60 gram varje gång den pytsar in för att hålla glöden vid liv så nu går det 60 gram/1,5 tim mot 60 g/tim tidigare... Brännaren går knappt 2 tim var 6:e tim nu så det behövs bara ca 550 gram/dygn för att hålla glöden vid liv mot ca 1400 gram/dygn för att göra 3 kallstarter/dygn..
Hur gör du för att mäta pelletsdoseringen så exakt?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Skiftade till underhållsglöd idag

Inlägg av André »

ABSO skrev:
André skrev:Brännaren behöver 465 gram/kallstart o 60 gram varje gång den pytsar in för att hålla glöden vid liv så nu går det 60 gram/1,5 tim mot 60 g/tim tidigare... Brännaren går knappt 2 tim var 6:e tim nu så det behövs bara ca 550 gram/dygn för att hålla glöden vid liv mot ca 1400 gram/dygn för att göra 3 kallstarter/dygn..
Hur gör du för att mäta pelletsdoseringen så exakt?
Tar bort slangen o fyller upp internförrådet helt o sen startar jag brännaren, Fyller brännaren manuellt från en hushållsvåg o kollat hur mycket det gått när brännaren gjort uppstartsfasen klar o det är ca 465 gram/gång.. Det skiljer ca +-2 gram då jag kollat..

För underhållsglöden har det legat på 57-60 gram/gång den pytsar in..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Ledsen, är inte med, har lite långa ledningar idag. Menar du att du skottar över pellets från brännarkoppen på en hushållsvåg för att väga och sen lägger du tillbaka dem i koppen?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ABSO skrev:Ledsen, är inte med, har lite långa ledningar idag. Menar du att du skottar över pellets från brännarkoppen på en hushållsvåg för att väga och sen lägger du tillbaka dem i koppen?
Näe, inte riktigt så. Om du tittar på en sprängskiss över Thermian så ser du att där "pelletsmatarslangen" går in i brännaren så är det ett internförråd. Han fyller alltså detta ända upp till röret tar slut, som referensnivå.

Sedan är det "bara" att köra och fylla på (med i förväg vägd pellets) allteftersom brännaren förbrukar pellets. När sedan cykeln som man vill kolla är slut så fyller man ända upp till rör tar slut igen och vips så vet man hur mycket brännaren har förbrukat. Vill man få säkrare siffror så kan man upprepa det några gånger......

Tror det så som André menar, om inte hojta till.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Då förstår jag, tack.

Varför mäter man inte drifttiden på matningsmotorn i brännaren?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ABSO skrev:Då förstår jag, tack.

Varför mäter man inte drifttiden på matningsmotorn i brännaren?
Det gör jag. Min timräknare på internskruvmotorn redovisar just nu 12075,22 timmar sedan starten, 981206, då timräknaren monterades. Enligt 6 stycken provkörningar om 10 minuter så ger internskruven i genomsnitt 632 g vilket ger en timmatning på 3,792 kg.

Dessa siffror skulle då ge mig en totalförbrukning tills dags datum på ca 45,8 ton pellets under nästan 8 års mätning. Ger ett ungefärligt årsgenomsnitt på strax över 5,7 ton.
Får ta och leta fram pelletsfakturorna och se om det stämmer.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Hur noggrann skulle du vilja säga att den mätningen blir? (I relateration till den typ av mätningar André gör med våg.)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

ABSO skrev:Hur noggrann skulle du vilja säga att den mätningen blir? (I relateration till den typ av mätningar André gör med våg.)
Våg mätningen är noggrannare. En skruv levererar olika mycket per tidsenhet, vilket till stor del beror på hur materialet (pelletsen) ser ut, mycket finpartiklar osv.....

Tittar man på de siffror som jag fick fram under mina testkörningar om 10 minuter så ser de ut så här (skrev tidigare att de var 6 till antalet men det var 5 st.) 627, 640, 631, 662 och 600 g per 10 minuters drift på internskruven.

Som du ser så varierar det en hel del mellan högsta och lägsta mängd.
Men så är det med skruvar. Hade alla pelletsar sett likadana ut plus att det inte funnits något finmaterial typ spån och damm så hade nog matningen varit jämnare.
Moderator
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Hänger inte med nu, gångtiden hos internmekanismen i brännaren är det som bestämmer hur mycket pellets som pytsas i brännarkoppen under uppstartsfasen.

Om André mäter upp 465 gram/gång med skillnad på +-2 gram så måste internmekanismen vara så noggrann eftersom brännaren reglerar mängden utifrån drifttiden på skruven.

Du å andra sidan har +-23 gram om man snittar och räknar om till samma mängd. Är det inte så att du helt enkelt har en sämre dosermekanism i brännaren än André?

(Förmodligen har jag rört ihop det någonstans, det är lite mycket just nu.)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
ABSO skrev:Ledsen, är inte med, har lite långa ledningar idag. Menar du att du skottar över pellets från brännarkoppen på en hushållsvåg för att väga och sen lägger du tillbaka dem i koppen?
Näe, inte riktigt så. Om du tittar på en sprängskiss över Thermian så ser du att där "pelletsmatarslangen" går in i brännaren så är det ett internförråd. Han fyller alltså detta ända upp till röret tar slut, som referensnivå.

Sedan är det "bara" att köra och fylla på (med i förväg vägd pellets) allteftersom brännaren förbrukar pellets. När sedan cykeln som man vill kolla är slut så fyller man ända upp till rör tar slut igen och vips så vet man hur mycket brännaren har förbrukat. Vill man få säkrare siffror så kan man upprepa det några gånger......

Tror det så som André menar, om inte hojta till.
Roli du är en klippa för det är exakt så jag gjort/menar.. :D
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

André du har aldrig själv reflekterat över att mäta drifttid på brännarens matarmekanism istället för att väga?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:André du har aldrig själv reflekterat över att mäta drifttid på brännarens matarmekanism istället för att väga?
Jo har funderat på de, Har även en cykel dator liggande som jag tänkt montera på internskruven o se hur det stämmer..
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Tycker det borde vara inbyggt i brännaren... hur kommer det sig egentligen att Thermia inte mäter drifttiden på brännarmatningen när de mäter på externskruven?
Skriv svar