B16GL

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Matsb
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 28 jun, 2006 20:17
Ort: Bygdeå

B16GL

Inlägg av Matsb »

Standard är hysteresen iställd på start vid 65 grader och stopp vid 75.
Tänkte att jag skulle få lite längre driftstid när brännaren är igång så ställde upp stopp temp. till 79 grader. Upptäckte då att den startar igen när panntempen sjunkit till 69 grader.

Varför följs detta åt?
Hur skall man isåfall fixa till en längre driftstid?
Skall konvertera om huset till vattenburen ved med acktank m.m

Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
380 liters soptunneförråd
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Hej,

Det är nog så att du har samma hysteres dvs. 10 grader i bägge fallen. Du har bara ändrat driftstemp till 79 och med en hysters på 10 grader blir tillslaget följdaktligen på 69. Du behöver således ändra hystersen. Den kan heta tempdiff i instruktionboken.

Tips är att höja panntemeraturen till ca 80 grader och låta den falla till 65.
eller 85 grader till 65. Under 65 är dumt att gå om man vill kunna ta en snabbdusch även ifall pannan står på 66 grader och inte hinner tända upp innan du är klar med en ljummen dusch.

Tempdiffen dvs. hysteresen skall således ställas till 15 eller 20 grader i fallen ovan.

Mvh

Lycka till
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

De går inrte att ändra detta värde...Inte på de nyare i alla fall. Tycker det är synd då jag oxå skulle vilja ha 15 grader diff. Ska prata med Bionordic om detta imorgon hade jag tänkt.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Matsb
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 28 jun, 2006 20:17
Ort: Bygdeå

Inlägg av Matsb »

Stroker skrev:De går inrte att ändra detta värde...Inte på de nyare i alla fall. Tycker det är synd då jag oxå skulle vilja ha 15 grader diff. Ska prata med Bionordic om detta imorgon hade jag tänkt.
Det är ju dumt att det inte går att ändra till 15 graders diff.

Stroker: Meddela gärna vad Bionordic säger!!
Skall konvertera om huset till vattenburen ved med acktank m.m

Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
380 liters soptunneförråd
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Märkligt att det inte skulle gå att ställa längre ?

Så här står det på hemsidan:
"Inbyggd drifttermostat(ex start 65 stopp 80)
Vid uh eld. går den själv över till paus vid
10 gr över inställd temp för att unvika kokning av pannan, som extra säkerhet."

"differentialtermostat: Steglöst ställbar hysteres. anslutning mot oljetermostaten."

Då borde det finnas, annars skulle man känna sig lurad typ.

http://www.pelletseldning.nu/download/Produktblad.pdf

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
pannlover
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 13 apr, 2006 18:04
Ort: Uppsala

tempratur

Inlägg av pannlover »

Stroker skrev:De går inrte att ändra detta värde...Inte på de nyare i alla fall. Tycker det är synd då jag oxå skulle vilja ha 15 grader diff. Ska prata med Bionordic om detta imorgon hade jag tänkt.
:o Konstigt jag köpte min B16 i April 06, men jag kan ställa min termostat precis som jag vill. Nuvarande 50-70C ger också tillräkligt med varmvatten.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Fick min B16 GL för två veckor sedan och det ända jag kan ställa är Sluttemp-skruv- fläkt samt startdos.
Ficj ett tilläggsblad i väntan på den nya manualen (och det nya styrsystemet) som berskrev just förändringarna.. tyvärr eller va ja ska säga. De måste finnas en anledning till att dom gör så här naturligtvis men har idag inte haft tid att ringa o kolla detta.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Matsb
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 28 jun, 2006 20:17
Ort: Bygdeå

Inlägg av Matsb »

Har samma typ som Stroker. Fick min i Augusti med tilläggsblad i väntan på ny manual.
Skall konvertera om huset till vattenburen ved med acktank m.m

Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
380 liters soptunneförråd
M_O
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 21:29
Kontakt:

Inlägg av M_O »

Hej
Att ställa in hysteres in i programet är ändrad pga av att en del ställde in totalt felaktiga värden och vi valde en dif på 10 grader som std.

Vill man själv ändra finns en annan programvara att tillgå, där det även finns 2 effekt lägen underhålls eld ( det spar ca: 10-15%), Hysteresen går att ställa in manuellt för både till och frånslags temp (vilket är utmärkt vid körning mot acc tank)
Programet går ner på lågeffekt 5 grader under inställd frånslagstemp.
Den väljer själv mellan el och uh eldning med automatik.


Vill ny byta slå en signal så skickar vi en utbytes PLC och ni retunerar er tillbaka.

Mats BioNordic
Matsb
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 28 jun, 2006 20:17
Ort: Bygdeå

Inlägg av Matsb »

Tackar för det.
Slår dig en signal till veckan.
Skall konvertera om huset till vattenburen ved med acktank m.m

Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
380 liters soptunneförråd
Sandviken
Stor entusiast!
Inlägg: 167
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 19:06
Ort: Sandviken

Inlägg av Sandviken »

Hej :)

Bra tips :o
Jag skulle få en skickad till mig på måndag :D
Snacka om bra Service :P

Mvh Tommy
M_O skrev:Hej
Att ställa in hysteres in i programet är ändrad pga av att en del ställde in totalt felaktiga värden och vi valde en dif på 10 grader som std.

Vill man själv ändra finns en annan programvara att tillgå, där det även finns 2 effekt lägen underhålls eld ( det spar ca: 10-15%), Hysteresen går att ställa in manuellt för både till och frånslags temp (vilket är utmärkt vid körning mot acc tank)
Programet går ner på lågeffekt 5 grader under inställd frånslagstemp.
Den väljer själv mellan el och uh eldning med automatik.


Vill ny byta slå en signal så skickar vi en utbytes PLC och ni retunerar er tillbaka.

Mats BioNordic
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Matsb
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: ons 28 jun, 2006 20:17
Ort: Bygdeå

Inlägg av Matsb »

Har ring som en galning till Bionordic både i fredags e.m och måndags men inget svar..... :?

Får väl kämpa på imorrn igen
Skall konvertera om huset till vattenburen ved med acktank m.m

Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
380 liters soptunneförråd
M_O
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 21:29
Kontakt:

Inlägg av M_O »

Hej Matsb
Lessen för det med telefonen, igår Tisdags så hade vi strömavbrott tack vare mycket snö men Fredagen och Måndagen har det varit många borta så vi har inte hunnit med telefonen. Får nog se över våra telefonrutiner så det inte händer igen, så tack för påpekandet.

Mats BioNordic
Sandviken
Stor entusiast!
Inlägg: 167
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 19:06
Ort: Sandviken

Inlägg av Sandviken »

Hej :)

Fick min utbytes PLC i fredags så jag bytte ut den på
Lördan det verkar funka bra :D
Det blev färre starter så nu blir man inte skrämd av
kompressorn så ofta :o
Hur det påverkar förbrukningen får man se om nån vecka :?:

Mvh Tommy 8)
M_O skrev:Hej
Att ställa in hysteres in i programet är ändrad pga av att en del ställde in totalt felaktiga värden och vi valde en dif på 10 grader som std.

Vill man själv ändra finns en annan programvara att tillgå, där det även finns 2 effekt lägen underhålls eld ( det spar ca: 10-15%), Hysteresen går att ställa in manuellt för både till och frånslags temp (vilket är utmärkt vid körning mot acc tank)
Programet går ner på lågeffekt 5 grader under inställd frånslagstemp.
Den väljer själv mellan el och uh eldning med automatik.


Vill ny byta slå en signal så skickar vi en utbytes PLC och ni retunerar er tillbaka.

Mats BioNordic
Viking B16 GL -06 Tigex 25
Albinpanna Futura Miljö -97
133kvm+70källare
2vuxna+2tonåringar
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

ser fram emot min PLC ja oxå. Verkar vara trög postgång där uppe i Dalarna. Trodde ja skulle fått min förra veckan ja med.

På tal om ingenting. Är de någon som vet vilken sorts kabel det är mellan PLC:n o brännaren? Skulle behövt en som är en halv meter längre o den jag hade liggande var inte rätt..
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar