Mysingekamin installerad

Skriv svar
tarin77
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 20:58

Mysingekamin installerad

Inlägg av tarin77 »

Nu behöver vi inte frysa i vinter =)

http://www.vi-flyttar.blogspot.com/
scampimicke
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 11:14

Mysingen KMP

Inlägg av scampimicke »

Hej

Har själv 2st Pelletskaminer typ Mysinge i från KMP.

När vi skulle få ner våran elförbrukning i från 32 000kwt så räknade vi på olika värme källor men fanna att 2st pelletskamminer var det mest lönsamma. Räknar med att vi kommer att hamna på en års förbrukning på cirka 14 000 kwt resten pellets.

Varför har 2st vi insåg att en kamin inte skulle kunna värma huset då det är långt smalt och har en källare. Det fanns en murstock som inte har använts på 20år i den fanns en stålpipa rostig men sotaren godkände den. I vardags rummet på övreplanet fanns en braskamin. Det var en enkel installation då vi kunde använda av de befintliga skorsstenarna samt när vi köpte 2st fick vi ett bra pris.

Nu har vi kört kaminerna i halvår erfarenheten är att det funkar kannon har sparat cirka 6000 kwt på ett halv år. Att använda sig av den gamla murstocken gav mycket bättre luft i huset på grund av att murstockens själv drag började att funger. Även fått varma golv ovan på källaren.

Den största svårigheten har varit placeringen av termostaterna i vardags rummet kör vi med en stortakfläkt som fördelar luften vidare så termostaten fick placeras i det intill liggande rummet. Även en värmeförflyttere så att den varma luften flyttas vidare i huset. Tror det är viktigt att ha värmeförflyttare för att transportera den varma luften.

Kamin i murstocken i källaren är termostatplacering lite knepig då takhöjden är endast 2m. Placeringen är i dag en bit bort i från kamin i källaren. Har beställt en 10m långkabel till termostaten och ska placera den i trappan till källaren det tror jag blir mycket bättre då värmen i källaren idag kan bli närmare 35-40gradet.

Även testat olika effektlägen på kaminen men har upptäkt att det är bättre att köra med lägre effekt och längre gångtid det spar mycket pellets.

Micke
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Jag kör aldrig mot termostat bara på effektlägen.
Oslagbart i värmespridningssyfte.

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
tarin77
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 20:58

Inlägg av tarin77 »

Hur mycket går det åt? Jag gissar att jag kommer ligga på en halv säck(16kg) för att värma upp min lilla villa på 70m2.

Hur mycket aska blir det på en säck? Hur ofta underhåller du dina kaminer med uraskning osv?
roblin
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 20 aug, 2006 10:08
Ort: Sundsvall / Timrå

Inlägg av roblin »

WB skrev:Jag kör aldrig mot termostat bara på effektlägen.
Oslagbart i värmespridningssyfte.

WB
Dum fråga kanske, men hur gör du då ?
Jag har kört min på termostat hela tiden.
Vrider du ner ratten på baksidan till minsta och kör på on på brytaren ?
Blir det inte problem med startdosen ?

Rob
Pelletskamin KMP Mysinge
Skriv svar