Fel på rökgastempgiveren?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
f94-mbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 28 apr, 2006 18:25
Ort: Sollentuna

Fel på rökgastempgiveren?

Inlägg av f94-mbe »

Min installatör har justerat pannan så jag har 170 grader i rökgastemp i 15 kW läget. Pannans interna givare får jag som mest upp i 110 grader då jag kört 15 kW under 'lång' tid. Fler som upplevt detta? Ska man bara acceptera, eller kräva åtgärd...?
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Varför skulle du acceptera ?
Ingick funktionen i pannans pris ?
Hade du accepterat att något visade så fel på nåt annat hemma ?

Kontakta din återförsäljare och förklara att den visar fel och borde visa 55% till. Det kanske finns en alternativ placering som är bättre.
Rökgastempen används för att bedöma när det är dags att sota så nog borde den visa rätt med 5-6 % sånär.
Man ska inte behöva lära sig vad det egentligen är när det visar något annat.
CTC är stora och löser det nog utan större bekymmer.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Lars Rosdahl
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 21:03
Ort: Ystad i södra Skåne

Inlägg av Lars Rosdahl »

Självklart skall du inte acceptera ett fel på ny utrustning.
Skillnaden i rökgastemperatur beror ofta på pannans belastning. Du säger att den inte når den inställda temperaturen på 170 grader fastän du har lång gångtid i 15 kW-läget. Avläs temperaturen t.ex i samband med att varmvattenuttaget är stort och yttertemperatur är låg . Gångtiden är väldigt avgörande för "sluttemperaturen".
Det blir också sotbeläggning på temperaturgivaren efter en tid. Prova att rengöra givaren. Den är lätt åtkomlig genom luckan på rökröret.
När jag sotar, borstar jag alltid av givaren.
Om schuntspjället för inställning av önskad rökgastemperatur bara har en liten öppning, har jag märkt att det lägger sig sot där, med resultatet att rökgastemperaturen sjunker.
EcoFlex startad 2006-03-01
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Jag är oxå lite skeptisk till rökgastemperaturen. Har inte varit upp i toppen och mätt ännu. Tänkte vänta tills min installatör varit här och justerat pannan. Ska ske nu innan vintern.

Idag fick den gå ett långpass på högläget från 50 - 85 grader samtidigt som jag mecklade med skruven till spjället. Efter lååååång väntan nådde den upp till ca 125 grader. Normalt sett når jag aldrig ens 100 grader när pannan brinner.

I boken står att originalinställningen med 4 mm öppning räcker för att säkerställa tillräcklig temperatur i de flesta skorstenar.
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
f94-mbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 28 apr, 2006 18:25
Ort: Sollentuna

Inlägg av f94-mbe »

Installatören är dock lite svår att få tag på nu efter att jobbet är klart...

Det avgörande för temperaturen borde ju vara pannans 'normala' gångläge, alltså där den i normala fall jobbar. För mig innebär detta just nu 9 kW läget, och gångtiden blir inte heller särskilt lång. Om jag då har låg rökgastemp från pannan blir det ju inte särskilt varmt i toppen på skorstenen...? Så att bara mäta och optimera inställningarna för långa gångtider känns avigt.

Sotaren kommer idag så jag ska kolla med honom. Ska göra rent givaren också, tack för tips.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Det verkar vara ett standard fenomen på istort sätt alla pannor att pannans rökgasgivare visar för lite, Fattar inte varför bara.. :?
Kan förstå att den visar fel då givaren är täckt med sot men det verkar som dom visar fel ändå, Kan möjligen va placeringen av givaren som är fel för det är då viktigt då man kollar tempen med stektermometern att den är i centrum på rökröret/skorsten för att få rätt temp..
Då jag kollade ifjol, Skillde ca 30° närmare kanten (1 cm från) än i centum på skorsten..

Iof så är det viktiga vad tempen är uppe i skorsten men det vore ju bra/kul om den visade rätt utan att behöva plusa på x antal grader på det värde som visas..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar