Extra baffel till en CTC 256B
När jag tar bort min baffel ökar rökgastempen från 146 till 171 grader, 25 grader alltså. Jag mäter också i stosen direkt ovanför pannan. Har borrat ett litel hål för temperatursprötet. Vad man inte säkert vet är om man hamnat i den hetaste delen av flödet. Brännaren lämnar då 9,5 kW.
Eftersom jag har ett urtag i överkanten på plåten innebär det en kortslutning för rökgasen, visserligen mot den bakre väggen. Vill man sänka temperaturen ytterligare kan det vara bra att som Icecap göra urtaget i botten. För min del skulle jag kunna lägga ytterligare en plåt över hålet i bakkanten.
Har eldat hela varma sommaren med denna baffel utan problem med draget.
Eftersom jag har ett urtag i överkanten på plåten innebär det en kortslutning för rökgasen, visserligen mot den bakre väggen. Vill man sänka temperaturen ytterligare kan det vara bra att som Icecap göra urtaget i botten. För min del skulle jag kunna lägga ytterligare en plåt över hålet i bakkanten.
Har eldat hela varma sommaren med denna baffel utan problem med draget.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Har inget bild men en beskrivning:
På den "inbyggda" baffeln har jag borrat ett par små hål (3 mm) i underkanten som upphängspunkter för extrabaffeln.
Extrabaffeln är en plåtbit (1 mm svartjärn, bilplåt) som har ett par små "krokar" i överkanten som passar in i originalbaffeln hål, sedan går den lite ut och vinklar neråt mot botten. Längst ner har jag svetsat en pinne för att hålla plåten rak parallell med pannväggen i ett avstånd om ½ dm eller så.
Det var inget problem att klippa till bilplåten, kruxet är att få in den genom vedluckan. Avståndspinnen sitter av den anledningen en bit uppe och ena hörnet är kapad ner liiiite för att få rätt vinkel när den ska in.
Lite primitiv ASCII-grafik.
På den "inbyggda" baffeln har jag borrat ett par små hål (3 mm) i underkanten som upphängspunkter för extrabaffeln.
Extrabaffeln är en plåtbit (1 mm svartjärn, bilplåt) som har ett par små "krokar" i överkanten som passar in i originalbaffeln hål, sedan går den lite ut och vinklar neråt mot botten. Längst ner har jag svetsat en pinne för att hålla plåten rak parallell med pannväggen i ett avstånd om ½ dm eller så.
Det var inget problem att klippa till bilplåten, kruxet är att få in den genom vedluckan. Avståndspinnen sitter av den anledningen en bit uppe och ena hörnet är kapad ner liiiite för att få rätt vinkel när den ska in.
Lite primitiv ASCII-grafik.
Kod: Markera allt
_
|<- Originalbaffeln
/ <- Extrabaffeln
/
|
|
|--
|
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Med en ökad effektivitet i.o.m. den lägre rökgastemperatur kommer det att minska pelletsförbrukningen lite men om du har en mycket hög förbrukning lär det nog bero på andra faktorer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Går åt över 200 kg bara för varmvattenproduktion, och vi är inga storförbrukare.
Är det farligt att stäcga av cirkpumpen vintertid om huset fortfarande är varmt.
Värmer till största del huset med två Luft/luft pumpar. Rören till elementen ligger väl i plattan i vårat enplanshus, men om huset är varmt fryser de då om vattnet står stilla?
Mvh Daniel
Är det farligt att stäcga av cirkpumpen vintertid om huset fortfarande är varmt.
Värmer till största del huset med två Luft/luft pumpar. Rören till elementen ligger väl i plattan i vårat enplanshus, men om huset är varmt fryser de då om vattnet står stilla?
Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.
230 m2 Fageräng.
230 m2 Fageräng.
Jag har lagt in några bilder i denna tråd
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7012
plåten är gjord av en tunn plåt, högst 1mm tjock. En tjockare plåt gör nog ingen extra nytta, den blir bara jobbigare att få in och ut.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7012
plåten är gjord av en tunn plåt, högst 1mm tjock. En tjockare plåt gör nog ingen extra nytta, den blir bara jobbigare att få in och ut.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Jovisst kan det vara det men jag är osäker på hur många år det tar att tjäna in en VV-beredare (inköp + montering + inkoppling), att jag inte har plats för den är en annan sak.
När huset sedan behöver värme är VV ju en bisak i det hela så man kan nog spara upp emot 400:-/år vid att skaffa en VV-beredare...
När huset sedan behöver värme är VV ju en bisak i det hela så man kan nog spara upp emot 400:-/år vid att skaffa en VV-beredare...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Fröträd
- Inlägg: 62
- Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10
Jag mäter på samma ställe =230 grader med bara en "baffel" mellan eldstäderna.Turbo skrev:När min brännare installerades mättes tempen på samma ställe som hos icecap. Min temp var 235 grader, därför vore det trevligt med en extra baffel.
Mvh Daniel
Hur ser den andra orginal ut?
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.