vedkamins fråga

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

vedkamins fråga

Inlägg av jockefors »

hej

jag funderar på att montera in en gammal hederlig plåt kamin typ denna:

http://www.kaminexperten.com/images/product/38.jpg

kaminen kommer att topp anslutas mot en färdig isolerad plåt pipa ..köpes

frågan är
kaminen är ca 1m hög om jag monterar ett vanligt plåt rör ovan på kaminen å drar upp det så att den färdiga murpipan ansluts ca 30 cm under inner taket,dvs jag har en ren stålpipa ca 1.20 fritt inne i huset
hur mycket mer effekt kan man hoppas på att stålpipan avger ??
spjället kommer att sitta längst upp på stålpipan
så det går att stänga inne rökgaserna i kaminen+ stålpipan

det e ju ren idioti att isolera murpipan ända mot kaminen all effekt man kan dra ut ur pipan e ju gratis

finns det nån som testat ??

dessutom så vet jag hur tungvärmt ett 150mm stålrör är =) det åt går ju en massa energi för att värma pipan tex med gas
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Det är nog inte så himla lätt att beräkna... det beror ju på flera saker oxå ...

färgvalet på röret ..... svart avger värme bättre än ljusa färger... har faktiskt för mig att det även skall finnas färger som är speciellt bra på att avge värme
sedan har du efter ett tag sot innuti röret som isolerar , det lagret blir olika tjockt beroende på hur bra förbränning du har i kaminen och hur ofta du sotar....

men är du ute efter att så mycket som möjligt även skall avges från roret så får du väl montera på kylflänsar på röret och turbulatorer innuti röret...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Godagens!

Trevlig kamin du har valt.. funderar nämligen på samma läs tråd--> http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5188

vad fick dig att välja denna kamin?
vet du några för och nackdelar med den?

30cm från tak? oisolerat?
Grannen ska sätta in kamin, våran smått galne sotarmästare säger att det ska vara 1m från tak men han sträckte sig till 30cm sedan.
annsåg att det beror på hur mycket värme röret strålar ut.

Han har väl säkert rätt i mycket han säger men ibland verkar han så jäkla hård så man vill gråta. kan ju vara förståligt då det är hans försäkring med fet självrisk som gäller=/
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej ..
tjaa den e hyfsat snygg + att priset e väl ganska bra

sen så tror jag inte att det skiljer nå radikalt på verknings grad mellan olika kaminer..
synar ju som f-n att det finns nån kamin som har över 65% verknings grad
räddningen e ju att veden e billig
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Skriv svar