Hur ställa in brännare?

Skriv svar
Hoppet
Prima virke

Hur ställa in brännare?

Inlägg av Hoppet »

Har sett att flera skriver att man kan sänka/höja fläkten tex?

hur gör man det?

och vart sitter rökgas termometer om man har en?

(är lite grönjöling på detta) :D
Stor erylpanna med en Janfire Flex-a -05
Pellistore och motdragslucka.
380kvm uppvärmt men totalt ca 620kvm dock har källaren ingen värme.
Beginner
Prima virke

Inlägg av Beginner »

Så här skulle jag göra:_
1) Kolla startdosen genom att starta brännaren och samla upp pelletsen i ett litermått. I regel ska startdosen vara 3 dl.

2) Kolla pelletsmängden för den effekt jag vill att brännaren ska ha genom att i högeffektläget samla upp pellets under 3 minuter. Följande samband gäller:
10 kW ........104 gram
15 kW.........156 gram
20 kW.........208 gram

3 Kolla lågan och ställa in fläkten initialt. Sänk fläkthastigheten så att lågan blir mörkorange med svarta toppar. Öka sedan hastigheten så att lågan blir vitorange och spretig. Någonstans mellan dessa lägen ska man ligga med en låga som är ljusorange, brinner bra och ej har svarta toppar.

Detta är en bra grundinställning inför finjustering med rökgasanalysutrustning men det är en annan historia som Kipling sa.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Beginner skrev:Så här skulle jag göra:_
1) Kolla startdosen genom att starta brännaren och samla upp pelletsen i ett litermått. I regel ska startdosen vara 3 dl.

2) Kolla pelletsmängden för den effekt jag vill att brännaren ska ha genom att i högeffektläget samla upp pellets under 3 minuter. Följande samband gäller:
10 kW ........104 gram
15 kW.........156 gram
20 kW.........208 gram

3 Kolla lågan och ställa in fläkten initialt. Sänk fläkthastigheten så att lågan blir mörkorange med svarta toppar. Öka sedan hastigheten så att lågan blir vitorange och spretig. Någonstans mellan dessa lägen ska man ligga med en låga som är ljusorange, brinner bra och ej har svarta toppar.

Detta är en bra grundinställning inför finjustering med rökgasanalysutrustning men det är en annan historia som Kipling sa.

Det är en Janfire så jag skulle inte göra på detta vis som beskrives ovan.

Punkt 3 i ovanstående beskrivning är däremot en någorlunda lämplig förfaringsmetod.

Men det viktigaste kvarstår, varför vill du höja eller sänka fläkten ?
Har du problem eller misstänker du att du att du har problem ?
Hur yttrar sig anledningen till att du vill höja eller sänka fläkten ?

Förbränningen i din Janfire-brännare består av tre huvuddelar:
1: Bränslet som matas ner av internskruven och är helt omöjligt at samla upp under drift.
2: Luft som tillförs av fläkten.
3: Luft som tillförs av undertrycket i pannan. (sugs in)

Ändrar du förutsättningarna för något av dessa så ändras din förbränning till det bättre eller det sämre. Somnybörjare är det bättre att låta bli att pilla om det inte finns anledning att tro att man är helt fel ute.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar