bulkföråd transport

Skriv svar
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

bulkföråd transport

Inlägg av Per-Erik »

Hejsan..

håller på att ta in lite offerter, där ingår det även ett bulkförråd.

Jag har två garage ett större samt ett mindre. Jag har tänkt att offra en del av det mindre garaget som ändå används för att förvara utemöbler, gräsklippare osv..

från pannrummet till detta garage så är det Pannrums vägg--> stora Garaget --> vägg till lilla garaget.

avstådent är sådeles hela 2 meter (stora garaget är 2 meter brett där jag vill ha röret) mellan pannrum & lilla garaget.

Då jag har ett litet pannrum så måste nog fallröret gå i en 45 graders vinkel i båda väggarna (pannrums vägg samt garagevägg).

Den installatören jag hade på plats i dag sa att det ända sättet att lösa detta på är att köra en vakum lösning direkt ner i brännaren från bulkförådet... :shock:

trodde själv att det gick o lösa med 1 st skruv från bulkförrådet upp till (45 graders igenom garageväggen) taket där i från vidare med 1st 2 meters flexi skruv in i pannrumet...

Den lösningen var inget o sattsa på fick jag reda på efter som det är mycket strul med skruvar.. framförallt om man ska hålla på skarva..

fråga då hur har ni löst det hela? ni som har förrådet som jag typ..

en annan installatör förespråkade det som jag själv tyckte var enklast..

förövrigt så är jag skeptisk till denna leverantör, då jag frågade hur många kubik pellets det gick på ett ton.. svaret var 1 ton pellets är ca 1 kubik.. eller en pall a 960kg.. :? säger kanske det mästa...

bra priser värkade dom ha iallfall.. men det är ju inte allt.. dom hade Baxis Feta den där självaskande och självsotande för 87 tusen.. Men som sagt var priset är inte allt vill ju känna sig trygg.. tur man har er grabbar :wink:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

1 ton pellets motsvarar 1,6 m3
ungefär 650 kg lika med 1 m3
Oki :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har ett luftmatningssystem mellan mitt externförråd (i garaget) och pannrummet.

Finns intresse så kan jag beskriva det igen. Jag tror inte att någon saluför luftmatningssystem längre (det finns problem med dessa också) utan det är skruvar som gäller.

En böjbar skruv. Kan inte det vara lösningen för dig?

Har själv ingen erfarenhet av böjbaraskruvlösningar. De skruvar jag har är raka. En ligger i botten på externförrådet och den andra matar brännaren från cyklonen i pannrummet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar