Taskig förbränning... förbättring med förlängingsstos??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jörgen_L
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 09 jun, 2006 00:16

Taskig förbränning... förbättring med förlängingsstos??

Inlägg av Jörgen_L »

Hej,
har precis installerat en Eurofire i min Nibe Combi VX (i oljeeldstaden) och försöker grovinställa den innan man tar hit ngn med instrument.
Problemen är att jag får oförbrända pelletsar som samlas i en hög(!) i andra halvan av förbränningsröret och mkt sot. Draget är det inget fel på hoppas jag då dragluckan ställd så att den öppnar först vid 25Pa och"steppar" lite då och då.
Är inne på att eldröret kommit för långt in i eldstaden och rökgaserna (som tvingas vända) får en ogynnsam väg för att komma upp i kanalerna (inga turbulatorer) och därigenom ett sämre drag(?).

Ngn som har erfarenheter om skillnader i förbränning med/utan förlängningsstos? (ska försöka ordna en stos på 9cm)

Funderar även om pelletsarna faller från en för hög höjd och kanske hamnar för långt ut i förbränningsröret och bildar sedan en hög som stör förbränningen(speciellt i samband med en för stor startdos?) sedan?

Är det ngn där ute som har en fungerande anläggning där rökgaserna tvingas vända tillbaka mot luckan för att sedan gå upp i rören?

Jag kör med SBE-pellets. Har ca 190degC efter pannan.

Tacksam för tips!

/Jörgen
------------------------
Nibe Combi VX-95, Eurofire 20kW millenium 3, i vedeldstaden, monterad dec-06, 10cm insatsrör, 9m skorsten, rökgasfläkt, söder om Sthlm.
Beginner
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 okt, 2006 18:53

Inlägg av Beginner »

Jag tror det är normalt med den pelletshög du beskriver. Jag har samma fenomen och när jag frågade en medarbetare på Baxi om vad dos2 var för något svarade han att den ibland användes som extra startdos då man rensat brännaren helt och hållet vid översyn. Därav slutsatsen om pelletshögen. Du kan ju alltid ringa Baxi och fråga.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
Jörgen_L
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 09 jun, 2006 00:16

Inlägg av Jörgen_L »

Beginner,
- ungefär hur stor (i höjd) blir din hög. Antar att du har fin aska rakt igenom?
- ungefär från vilken höjd faller pelletsen ifrån (räknat från utsläpp på skruv till översta delen av fallröret)?
- och till sist, vet du om dina rökgaser vänder och går tillbaka mot luckan innan de stiger upp i rören?

Ni andra, någon som har erfarenheter av hur bra/dålig förbränningen blir beroende på hur högt pelletsen faller ifrån? Eller påverkas inte förbränningen alls?

Finns det ingen på detta forum som kört med/utan förlängningsstos (alltså flyttat ut brännaren ngt jmf med att montera den direkt i luckan) ?? Tänker på hur förbränningen påverkas alltså.

/Jörgen
------------------------
Nibe Combi VX-95, Eurofire 20kW millenium 3, i vedeldstaden, monterad dec-06, 10cm insatsrör, 9m skorsten, rökgasfläkt, söder om Sthlm.
Beginner
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 21 okt, 2006 18:53

Inlägg av Beginner »

Svar till Jörgen_L

Högen är ung 4-5 cm. Fallhöjden som du definierar den c:a 50 cm. Askan har jag inte så stor erfarenhet av ännu men den är ett gråsvart pulver med några svartbrända pelletsbitar. Frågan om rökgasernas väg har jag tyvärr inget svar på.
CTC 265B 1976:a
Eurofire -06
Shuntautomatik UVE
Villa 1961, 2x140 m2
Norra Halland
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

jag har en eurofire i min ctc 265b o jag har inga problem med oförbränd pellets i min panna som ligger
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Mike_-_
Fröträd
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 23:16

Inlägg av Mike_-_ »

sunkman skrev:jag har en eurofire i min ctc 265b o jag har inga problem med oförbränd pellets i min panna som ligger
Hej! undrar om du har en bild på en förlängningsstos till din brännare
MVH//Micke
Skriv svar