Billigskit!?

Skriv svar
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Billigskit!?

Inlägg av fisketorp »

Godagens!

Vet inte om frågan hamnar rätt kanske skulle ligga under ved men men.

Har då tanke på att införskaffa en kamin för vedeldande gärna med vattenmantling, som vanligt så gillar jag saker som inte kostar förmycket ska helst vara enkla saker utan elektronik osv som krånglar utan ren vedeldad kamin.

Har lagt upp några trådar här på forum om några billiga som verkar helt ok, senast var Vedkaminen Isberg med vattenmantling för 12`000kr vilket jag tycker är ett vettigt pris för en så enkel konstruktion som en kamin.

Nu är den stora frågan, hur är det med Kvaliten???
har tanken på att man får vad man betalar för men tycker även att många kaminer är det idiot/överpriser på bara för att tillverkaren har ett känt märke ex contura.

Då det är några 100 som läst övriga inlägg om billiga kaminer men kanske 10tal som har svarat tänkte jag fråga allmänt vad ni tycker om billiga kaminer..

någon som har en skräckupplevelse eller kanske tillåmed tycker att man ska slå till???

allas åsikter är välkomna
mvh//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

ska inte alla nya kaminer som säljs vara godkända ?
jag har inte fattat varför en vattenmantlad kamin ska behöva kosta så mycke mera än en utan vattenmantel :?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
delDiablo
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 23:20

Inlägg av delDiablo »

Min personliga åsikt är att man alltid får vad man betalar för så jag tror inte på billiga grejer. Speciellt inte om billiga grejer skall ha ett innehåll bestående av levande eld :D
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

delDiablo skrev:Min personliga åsikt är att man alltid får vad man betalar för så jag tror inte på billiga grejer. Speciellt inte om billiga grejer skall ha ett innehåll bestående av levande eld :D
Så om man köper jättedyrt så är det jättebra ???

Är priset proportionerligt mot funktionen ?

Knappast. Skalan är snarare exponentiell, för väldigt mycket till får man väldigt lite till.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
delDiablo
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 23:20

Inlägg av delDiablo »

Håller inte med.
Har kört kaminer för 10.000 och för 50.000
Den dyra var 40.000 kr bättre
Tyst, hög kvalité på samtliga detaljer, bra materialval osv.

Som jag sa så är det min PERSONLIGA åsikt inte vad som är rätt eller fel.
Jag har bara blivit vis av erfarenhet och vill ha det bekvämt eftersom jag
är lat :D
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

delDiablo skrev:Håller inte med.
Har kört kaminer för 10.000 och för 50.000
Den dyra var 40.000 kr bättre
Tyst, hög kvalité på samtliga detaljer, bra materialval osv.

Som jag sa så är det min PERSONLIGA åsikt inte vad som är rätt eller fel.
Jag har bara blivit vis av erfarenhet och vill ha det bekvämt eftersom jag
är lat :D
Du syftade väl på pelletskaminer?
nu var min tanke mest på vedkamin men alltid kul att höra folks erfarenheter.

Men i en vedkamin utan fläckt eller lambastyrning mm krimskrams så kan det väl inte vara så stor skillnad? sedan blir ju en del kaminer välldigt billiga för att de kommer från utlandet ex Vidarus vedpanna tyckte jag verkade helt ok specielt med tanke på pris, men då är det ju inte underförbränning osv=(
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Billigskit!?

Inlägg av thomasx »

Mitt råd.
Leta reda på den kamin du vill ha. I det ligger så klart också att du kollat att kvalitén motsvarar vad du vill ha. Bara du själv kan avgöra det i sista änden.

Kolla sen på priset och fundera över om du tycker den är värd det. Antagligen tycker du det, annars är det till att leta vidare. Såvida du inte accepterar ett 'överpris' bara för att du vill ha just den :wink:

Det kan vara mycket billigare att beställa från utlandet. Jag köpte en kamin från tyskland för 18000, som i sverige kostar 28000 (bägge priser inkl. frakt)

Hejhej

Thomas
Skriv svar