Dragbegränsare med EcoFlexen?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

kurre_44 skrev:Helt riktigt är det så att alla pelletsbrännare mår bra av att ha en draglucka. Och i synnerhet en bra pelletspanna som har låga rökgastemperaturer. Tyvärr vet jag att CTC i ( som jag hoppas oförstånd ) påstor att det inte behövs någon draglucka.
Fördelen med en "Tigex" är att den kan monteras på olika lutningar med jag tycker att den är i minsta laget för en pelletseldning.
"Cooldmanluckan" har betydligt större area (150 mm) och det finns monteringsrör till olika vinklar och sotluckor.
Det finns även en inmurningslucka " Dragex" som har stor area.
Håller helt med dig Kurre!
Tigexluckan är från början framtagen för oljeeldning samt kaminer.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

CTC

Inlägg av Olle45 »

kurre_44 skrev:Helt riktigt är det så att alla pelletsbrännare mår bra av att ha en draglucka. Och i synnerhet en bra pelletspanna som har låga rökgastemperaturer. Tyvärr vet jag att CTC i ( som jag hoppas oförstånd ) påstor att det inte behövs någon draglucka.
Fördelen med en "Tigex" är att den kan monteras på olika lutningar med jag tycker att den är i minsta laget för en pelletseldning.
"Cooldmanluckan" har betydligt större area (150 mm) och det finns monteringsrör till olika vinklar och sotluckor.
Det finns även en inmurningslucka " Dragex" som har stor area.
Fördel eller inte med " Tigex 25 " så är den i många fall en förliten lucka
och gör man en titt i Tigerholms egen Dimensionerings lista står det
För " Tigex 25 " att den klarar Skorstenar 125mmØ = area 169 cm² = halvsten* halvsten
Det står max 8 m höjd...
MVH
Ruben
Patriksamen@live.se
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 feb, 2022 20:13

Re: Dragbegränsare med EcoFlexen?

Inlägg av Patriksamen@live.se »

Hej. Min ctc ecoflex anläggning saknar också motdragslucka på rökröret. Jag tänker att det ska monteras där sotluckan sitter. Kan någon hjälpa mig med vilken jag kan köpa? Spelade det någon roll om den monterades på lutningen?

Källare+markplan. Panna i källare, vet ej höjden på skorstenen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Dragbegränsare med EcoFlexen?

Inlägg av Stegatorparn »

Källare + ett plan blir en skorstenshöjd på c:a 5 - 6 meter beroende på takets utformning.
En Tigex 25 kan fungera. Den enda dragbegränsare som kan monteras snett utan vinkeladapter.
Alla andra dragbegränsare måste monteras lodrätt, vilket fordrar en adapter med vinklad anslutning.

Här finns lite att välja på https://transtemper.se/Produkter.html
Kontakta gärna Ruben, Olle45 här på forumet, som vet allt om dragbegränsare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar