Ecotec A4:an nu i drift...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Ecotec A4:an nu i drift...

Inlägg av Tunsta »

Hej!

Nu äntligen sitter Ecotecen installerad i min Eryl panna.
Installationen gick smärtfritt så när som på lite elektriska "problem".
Allt fungerade, den matade fram pellets, internskruven matade fram, men
när tändningen slog till då gick jordfelsbrytaren ( sitter i centralen )...
Felsökning påbörjades... Elektriker rådfrågades... Sahlins ringdes...
Det hela slutade med att vi startade brännaren med den hederliga
manuella metoden. Kort därefter ringer ( vad jag kunde förstå av
installatören ) Sahlins upp och påtalar att detta hänt tidigare. Det man då
kunnat konstatera är att när brännaren tas från den kalla bilen och in i
värmen så bildas det kondens i tändelementet. När man sedan skickar
ström till tändelementet så blir det ett litet överslag så att jordfelsbrytaren löser ut...
Att så lite kan ställa till så mycket ibland !

Det enda jag har att anmärka på annars är att den låter ganska mycket.
Verkar vara slussvingarnas skrapande som hörs ända upp i köket. Lite
irriterande, men skulle tro att det blir lite bättre när de får slitas in lite.
Någon som har erfarenhet där ?

Installatören återkommer under senare delen av veckan för att mäta
alla värden igen. Tydligen behöver en nyinstallerad brännare 2-3 dygn
på sig för att bli något så när inkörd i systemet.

Återkommer med lite mätdata vid tillfälle
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Inlägg av Roger »

Efter slussvingsbyte i min A3:a lätt det väldigt mycket när internmotorn gick, ett skrapande ljud hördes ända upp i vardagsrummet som ligger ovanpå pannrummet. Internmotorn stannade tom pga att det gick så trögt, dvs för stor friktion mellan slussvingar och slussväggar.

Jag friserade mha en sax, försiktigt, slusvingarna. Man kan även slipa hela slussvingspaketet på ett sandpapper efter att ha monterat dom på axeln.

Nu hörs ingenting av detta ljud.

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Mmmm...

Låter precis som samma ljud jag har. Gummit, eller vad det nu är för
material i slussvingarna, som skrapar och gnuggas mot plåten...
Vårta pannrum ligger direkt under köket så visst det låter en del...

Hur mycket törs man klippa/putsa bort då? Det måste vara frågan om
väldigt lite va? Eftersom det är viktigt att de sluter tätt med tanke på
driftstörningar osv...

Frågan är väl också om de slits in och nöts efter en tids användande.

Glömde tala om att en av de possitiva egenskaperna jag upplevt ( efter
bara 1/2 dygn ) att den tänder oerhört snabbt. Hade inte förväntat mig att
det skulle gå så pass snabbt.
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag brukar "spruta" lite 556 på väggarna där slussvingarna glider. Detta brukar ta bort det mesta av "oljudet".

Bra eller dåligt för slussvingematerialet??? Vet ej, men det blir tyst. I alla fall någon vecka eller två sedan får man ge det en "dusch" igen, tills de har "slitit" till sig.

Att "smörja" vingarna tycker iallafall jag är lättare än att ta ut slussvingarna och "putsa" dem. Dessutom så vill man ju att de skall sluta så tätt som det är möjligt. Men de får ju inte kärva heller. Så vad som är perfekt känns lite som en balansgång.

Men det är ett väldig irriterande ljud som slussvingarna kan åstadkomma. Det är svårt att beskriva för den som inte har hört det.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Hmmm... Tack Roli det var ett bra tips!

Skall kanske testa med siliconspray, eftersom det både smörjer och
skyddar gummi och plastmaterial :?:

Hur länge har du kört med 556 ? Har du mårkt något större slitage eller
andra problem sedan du började med 556 ?
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Efter ett tag så hårdnar vingarna och det blir otät i slussen så att det kommer upp rök bakvägen. Om detta beror på min smörjning eller åldrandet av slussvingarnas material det vet jag inte. Enligt uppgift från återförsäljare så bör de bytas efter ca 1-2 år.

Vet inte riktigt när jag började med 556 men jag tror nog inte jag smorde de som kom med som "original". Men efter ca ett års drift så fick jag en bakåtbrand som eldade upp vingarna och de som ersatte originalen fick jag nog smörja. Jag började med pelletseldning april -98 så jag har hållit på med smörjning ett tag. Har även provat kopparpasta och det blir tyst med det också om än lite svårare att applicera på rätt ställe. Just nu kör jag med min fjärde uppsättning slussvingar, bytte i höstas och då hade de tidigare gått i över två år. Bytte för att det började komma fram lite rök i anslutningen av pelletsmatarslangen.

Siliconspray låter för mig som ett bra alternativ till 556, kanske till och med bättre. Du får gärna återkomma med besked om du provar med det.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Då ska jag banne mig prova det redan idag!

Lovar att återkomma med info...

Ps. Min installatör sa att det bör bytas slussvingar med högst 2års
mellanrum. Han talade aldrig om någon rök som kröp bakvägen, men
det kunde bli driftstörningar i form av att tempvakten löser ut eller att
den får svårt att tända. Vet inte hur mycket, om något, konstruktionen
mellan A3 och A4 skiljer sig. Men det var i alla fall vad min åf sa!
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har bara sett A4:an på bild och enligt den så ser "slussvingepaketet" lita ut. Det som skiljer är på vilken sida som motorn med växellåda sitter. PÅ A3:an sitter motorn på sidan från pannan medans på A4:an sitter den mot pannan.

Just det här med att värmevakten eller tempvakten löser ut beror på att man börjar få "tjuvluft" via slussvingarna och då brinner det lättare bakåt i brännarens rör och det blir varmt vid tempvakten. Om man får rök bakåt eller inte beror nog mycket på hur draget är i systemet. Jag har normalt rätt så bra drag men ibland kan jag ändå få rök baklänges genom brännaren och det brukar vara en förvarning på att slussvingarna börjar bli slitna. Ett tag efter första röken så börjar tempvakten att lösa ut och då är det definitivt aktuellt att byta vingar.

Bäst är dock att inte vänta så länge, utan byta före det att tempvakten löser för det ger ju driftstopp och tappad värme.

Jag brukar beställa hem slussvingar när det börjar komma fram rök bakvägen så finns de hemma när man får "lust" att byta.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Inlägg av Roger »

Jodå det stämmer med att det kommer rök bakvägen dvs från slussmataren pga att de var för slitna. Hade själv så innan slussvingsbyte. Termokontakten löste ut och internmotorn började skruva in pelletsen oavbrytet in i brännarkoppen/pannan ända tills man stänger av brännarn.

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Ja, jag läste i manualen sent i går kväll att om termokontakten löser så
matar brännaren ut den pellets som finns internt lagrad i brännaren samt
att den stoppar matarskruven helt.

En sak jag undrade över är hur den beter sig vid strömavbrott vid drift...
är det inte "lätt" att det blir bakbrand då i och med att termokontakten är
satt ur spel i ett sådant läge?
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det var det som jag råkade ut för efter lite drygt ett års drift.

Vi råkade ut för ett strömavbrott samtidigt som glöden vandrade bakåt i brännarröret. Det slutade med att den pelletsen som fanns i brännarens internaförråd brann upp samt att dioderna och slussvingarna smälte.

Nu är det inte speciellt vanligt att glöden vandrar så långt bak i brännaren, men det kan hända. Och får man då strömavbrott samtidigt så eldar man upp lite prylar i brännaren.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Sixten
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 23:12

Inlägg av Sixten »

Förlåt,men det verkar lite jobbigt med Ecotec.Kör en Iwabo sedan 3 år med Degermans doserare.Den går utan minsta störning sedan 3 år.Men jag har grunnat lite på byte till undermatat för att få längre intervall mellan rengöringarna.Men jag föredrar nog att den går som klockan trots 5-minuterssug varje vecka,framför driftstörningar.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Kör en Iwabo sedan 3 år med Degermans doserare.
Sixten
Hur har du löst detta med startdos, eller kör du kontinuerligt?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Sixten skrev:Förlåt,men det verkar lite jobbigt med Ecotec.Kör en Iwabo sedan 3 år med Degermans doserare.Den går utan minsta störning sedan 3 år.Men jag har grunnat lite på byte till undermatat för att få längre intervall mellan rengöringarna.Men jag föredrar nog att den går som klockan trots 5-minuterssug varje vecka,framför driftstörningar.
Det är ju bra om du har hittat en brännare som bara går och går.

Annars verkar det som om de flesta brännarfabrikat har någon liten brist som någon har råkat ut för. Din måste ju t.ex. askas ur varje vecka.

EcoTec:n har sina slussvingar som inte håller i evigheter, men byter man dem med regelbundna intervall eller lär sig att se när det är dax (öka bytesintervallet lite till) så går den också bra och utan driftsstörningar.

Det är när man slarvar/missar service punkter som eventuella driftstörningar uppträder.

Det är då som ett sådant här forum är guld värt. Man kan lära sig av andras erfarenheter så att man slipper uppleva dem själv först innan man har lärt sig hur en viss brännare fungerar resp. vilka händelser som förvarnar om servicebehov.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tunsta
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 15:17
Ort: Tunsta, Insjön

Inlägg av Tunsta »

Det är då som ett sådant här forum är guld värt. Man kan lära sig av andras erfarenheter så att man slipper uppleva dem själv först innan man har lärt sig hur en viss brännare fungerar resp. vilka händelser som förvarnar om servicebehov.
Kan bara hålla med Roli. Fick svar på frågan om det "oljud" jag upplever
med slussvingarna direkt. Detta är ett oerhört bra forum med många,
många bra erfarenheter att utbyta. Här finns ju svar på det allra mesta
och folk som mer än gärna ställer upp med både tid och ideér.

Själv valde jag EcoTecen mycket på grund av vad jag läst på denna sida.
Jag menar ett par slussvingar varje, eller vart annat år vad är det !?!
Just det här med undermatningen och detta med att slippa aska ur den
så himla ofta var det jag föll för. Sedan måste jag säga att PLC skåpet
man monterar separat i lagom arbetshöjd är föredömlig. Istället för att
krypa längs golvet för att justera och ställa in. Suveränt! Visst nu är det ju
inte varje dag man är där och pillar, men just så här i början blir det ju
lite. Sen är det ganska trevligt med den lilla displayen så att man ser vad
som händer och vilken status brännaren har.
EcoTec A4 i Eryl dubbelpanna -78 med motdragslucka Tigex 25, 3 meter flexskruv.
Skriv svar