Jag började ju med pellets i början av januari och har alltså kört i ett år snart. Precis som alla andra ny, verkar det som, var jag orolig över förbrukningen i början. Jag hade en kalkyl på 8 ton under ett år men redan efter några dagar trodde jag att jag skulle hamna på en årsförbrukning på närmare 20 ton. Någon vänlig själ här lugnade mig och sade att det går mer pellets under årets första del än under den andra.
Om jag uppskattar decembers förbrukning till 900 kg (ett realistiskt worse case senario) så får jag en årsförbrukning på 7200 kg. Priset för detta är då ca 17000 kr. Oljan hade kostat ca 40000 kr. Detta betyder att brännaren i stort sett betalat sig redan efter 1 år.
Men åter till vad jag vill. När någon här skull trösta mig i min frustration över hög förbrukning skrev han att de 1:a sex månaderna kunde dra upp till 60-70% av årsförbrukningen. Jag trodde naturligtvis inte på detta, men det var snällt skrivet.

Detta är väl en klen tröst för de som har en hög förbrukning nu under hösten. Men kanske en väckarklocka till att trimma in systemet eller beställa hem en fasligt massa pellets

Det andra jag vill ta upp är Firemans excel-ark. Är det någon som vet (antagligen bara Fireman) om det kommer ett liknande för 2007?
En tidig julhälsning från Karlstad.