Pelletskamin med mer än 10kW

Skriv svar
sahst0
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 02 dec, 2006 11:27

Pelletskamin med mer än 10kW

Inlägg av sahst0 »

Jag är ute efter en pelletskamin som har en effekt större än 10kW. Jag funderar på en Artel 12 kW, en Ecoteck Elena eller en Ecoteck Gloria. Problemet med Ecoteckmodellerna är att jag inte hittat någon i Sverige som säljer dessa.

Har någon någon erfarenhet av Artel 12 kW:s?
delDiablo
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 23:20

Inlägg av delDiablo »

WOW vilken kåk du måste ha!!
Våran på 8 kW klarar upp till 200-250 kvm.

DD
sahst0
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 02 dec, 2006 11:27

Inlägg av sahst0 »

Mitt hus är 1-plans med källare 125 kvm i varje plan. Ursprungligen har det värmts med direktverkande el. För två år sedan har jag installerat en luft-luft-värmepump med en utomhus- och 2 inomhusdelar. Vi gör av med ca 27' kWh/år.

Värmepumpen fungerar bra så länge det är plusgrader ute. Min tanke är att stänga av värmepumpen då det blir minusgrader ute.

De säljare jag pratat med har rekommenderat kaminer i den här storleksklassen.

Anledningen till att jag letar efter en kamin med högre effekt är att jag vill inte riskera att kaminen inte räcker till då det blir riktigt kallt så att jag måste slå på elelementen.

En annan anledning är att jag har hört att det är bättre om kaminen inte arbetar på max utan kan gå på 70-80% av max.

Jag är helt ny på området och vet inte alls hur stor kamin jag egentligen behöver.

Kom gärna med mer bra input.
delDiablo
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 23:20

Inlägg av delDiablo »

Kaminerna brinner alltid bäst på maxläget.
Varför skulle det vara bättre på 80%?

Var ska kaminen stå?
Skall pumparna ta källaren och kaminen boningsplanet?
Jag skulle placera en normalkamin (ev mindre variant i källaren) i varje plan och kasta ut VP helt. Litar inte på elpriset, just nu gör ju växthuseffekten sitt till och VP har strålande tider men när det blir några minusgrader då är det tyvärr kört.

Eftersom jag dessutom är lite av en miljönörd så vill jag så långt det går hjälpa jorden att överleva :-) Kopplar bort så mycket jag kan av elen och till våren så skall solpaneler upp här! Har inte använt el för värme på snart sju år och vi har ändå det man brukar kalla "modernt boende"

DD
Pellking
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:48
Ort: Forsbacka
Kontakt:

Inlägg av Pellking »

Alla kaminer är tillverkade för en maxeffekt . Maxeffekten är beroende av hur mycket värme som kaminen kan ta emot från rökgaserna .
Liten värmeupptagande yta ger låg maxeffekt .

Att erhålla en stor "eld" i en liten kamin är inga svårigheter , men kaminen klarar inte av att kyla ner rökgaserna innan de skall lämna kaminen för att gå ut till kråkorna . En annan sida är att för mycket värme blir kvar i kaminen , vilket i sin tur innebär att säkerhetssystemen slår till och automatiskt sänker effekten . Det gäller inte alla kaminer , men en sådan som man vill införskaffa om man värnar om säkerhet .

Sensor för temperatur i pelletsförråd , på godset i kamin , samt temperatur på rökgaserna vid utlopp samt en mekaniskt utlösbar termostat om maxtmeperatur uppnås är det man bör kräva .

En 8 kw Artel som går på 80% av maxeffekten har högre rökgastemperatur(6,4 kW) än en 12 kW artel som går på 60% av maxeffekten (7,2 kW) . Att lägre rökgastemperatur ger bättre pelletsekonomi är ett faktum .

En kamin med hög effekt kan dessutom användas bättre för t.ex nattsänkning genom att den klarar av att höja temperaturen snabbare, genom sin högre effekt .

Det vill ju dock till att man har en kamin som klarar av att nättsänka samt att stänga av och sätta på sig själv !

En större kamin erbjuder oftast större pelletsförråd , samt större askkutrymme . Artel 8 kW klarar ca 5 småsäckar innan det är dags att aska ur och 12 kW ca 9 småsäckar ( Ecoair 20 småsäckar ).

Exempel 130 kvm 70 talshus i två våningar , lämplig effekt 8-10 kW
Mindre fritidshus samt normalt våningsplan 5-8 kW
Över 130 kvm 9-14 kW .
Över 225 kvm 20 kW

Med reservation för isolering , treglasfönster etc .


Större är bättre i detta fall
Skriv svar