Att tänka på när man börjar bygga sitt förråd

Skriv svar
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Bulkförrådet är ju OK till alla brännare, men det är inte så många brännare som kan matas direkt från bulkförråd..
Jag vågar påstå att de brännare som matas direkt från externskruven rakt ner i brännaren(utan internförråd eller skruv) INTE kan matas direkt från ett bulkförråd. Någon typ av mellanlager behövs för att få en jämn matning till brännaren.

Ex på brännare som kan matas direkt är de som har ett internt förråd i brännaren. (EcoTec, Thermia, Janfire)
Ex på brännare som inte kan matas direkt med ett bra resultat är Eurofire, Vikong BIO osv)

Problemet är ju förändringarna i tryck vid inmatningen på skruven.
Fullt förråd=mer pellets i skruven och halvt förråd=mindre pellets i varje skruv varv. Och det ger förstås en ojämn förbränning.

Kan vara bra att tänka på när man börjar bygga sitt förråd.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

MatsH skrev:Ex på brännare som kan matas direkt är de som har ett internt förråd i brännaren. (EcoTec, Thermia, Janfire)
Ex på brännare som inte kan matas direkt med ett bra resultat är Eurofire, Vikong BIO osv)

Problemet är ju förändringarna i tryck vid inmatningen på skruven.
Fullt förråd=mer pellets i skruven och halvt förråd=mindre pellets i varje skruv varv. Och det ger förstås en ojämn förbränning.

Kan vara bra att tänka på när man börjar bygga sitt förråd.

//MatsH
Undrar vad Biona går under då? :roll:
jag skulle tippa på :arrow: Ex på brännare som kan matas direkt
I och med att den justerar matning efter förbräningstemp.

Rätt eller fel?
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
tr5
Prima virke
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 13 jan, 2005 12:14
Ort: Lund

Inlägg av tr5 »

MatsH skrev:Hej

Problemet är ju förändringarna i tryck vid inmatningen på skruven.
Fullt förråd=mer pellets i skruven och halvt förråd=mindre pellets i varje skruv varv. Och det ger förstås en ojämn förbränning.

Kan vara bra att tänka på när man börjar bygga sitt förråd.

//MatsH
Blir det verkligen skillnad? Jag menar pelletsen komprimeras väl inte och så länge inmatningen till skruven ligger under pelletsnivån borde det bli "fullt" på varje skruvvarv.

Är det någon mer än Mats som har dålig erfarenhet av att ha bulkförråd till brännare med fallschakt?
Christer_Hagglund
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 26 nov, 2004 12:11
Ort: Bergeforsen

Inlägg av Christer_Hagglund »

tr5 skrev:Blir det verkligen skillnad? Jag menar pelletsen komprimeras väl inte och så länge inmatningen till skruven ligger under pelletsnivån borde det bli "fullt" på varje skruvvarv.

Är det någon mer än Mats som har dålig erfarenhet av att ha bulkförråd till brännare med fallschakt?
Nix pix, inga problem här. Jag kan inte se på askmängd eller annat att det skulle vara nån skillnad när förrådet är fullt och inte.
_______________________________________
EuroFire -01 monterad i en TMV Alpha 2 Kombipanna -82
Skriv svar