Tråd ang. justering och inställningar av PX21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Beppo
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 23:10
Ort: Nossebro
Kontakt:

Tråd ang. justering och inställningar av PX21

Inlägg av Beppo »

Startar denna tråd i hopp om att kunna få klarhet i hur ni går tillväga när ni justerar era brännare samt vad ni har för förbrukningar osv.

Själv har jag en startdos på 4dl och matar 0,5varv var 20sek på högfart med 175v på fläkten.

Tycker att den tar lite mycket pellets och funderar på hur man skall gå tillväga för att dra mindre.
mackee
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 12:21
Ort: Småland

Inlägg av mackee »

Hej!

Mina inställninga är Startdos 4dl, halvtvarv på fulleffekt, ca 185v fläkt. (Kör endast fulleffekt).
Detta ger en ljusgul och stadig låga. Det har jag gått på.
Trimmade efter det med instrument med hjälp av min installatör, jag låg på ca 81-82% i verkningsgrad. Kom inte närmare utan att höja effekten ytteliggare på brännaren. Detta gjorde bara ca 2-3% på verkningsgraden. Men då blev gångtiderna så korta. Har ingen acktank. Tillägga är oxå att jag har en gammal gjutjärns panna från -66. Så mycket närmare kom jag inte i effektivitet på brännaren.
mackee skrev:Jag reagerade över att min fläkt varierade 6 volt under mina loggningar. Ringde istallatören som pratade med kmp. Det visar sig att fläkspänningen står i propotion till nätspänningen som variera 6volt hos mig, där av varierande spänning på fläkten.
Lite mycket tycker jag, borde påverka verkningsgraden. Finns de som har 10 volt i diff på nätet.
Ingen inovation på elektroniken där inte!?
Denna diff i spänning gav 1-1,5 % i verkningsgrads skillnad enligt instrumentet!

Hoppas det gav dig nåt!?
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Ligger på ungefär samma inställningar som ni båda innan (har inte koll på spänningen över fläkten).

Förbrukningen tycker man väl alltid är för stor :(

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Gute
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 09 nov, 2006 20:28
Ort: Gotland

Inlägg av Gute »

Hej!

Jag håller just på att trimma min brännare så att förbrukningen minskar. Det är inte så lätt. Jag fick mitt förråd utbytt i veckan och då blev det fel på matningen så inget stämde. Jag hade det nya KMP veckoförrådet men tyvär blev matningen ojämn när det ännu var 3-4 säckar kvar och sedan stannade brännaren då den inte fick pellets. Min installatör visste om problemet och efter vissa diskusioner fick jag ett MAFA mini istället men då satte han skruven för högt så det fick jag ändra. Jag testade sedan och fick då följande värden före resp. efter justering.
verkngr. 78,4 - 87.5 %
UCO 739 - 1727 ?
CO2 7 - 11,9 %
O2 13,8 - 8,7 %
lamda 2,91 - 1,7
röktemp 222 - 220 gr.
CO 254 - 1013 ppm ?

CO värdet verkar ha fått spader för jag såg ett lägre värde under mätningen men jag stängde pumpen med märproben i hålet för att göra en utskrift och det kanske man inte ska göra. Jag lånade installatörens TESTO 325 analysator över julen för då slipper ju han komma och mäta.

Den stora ändringen jag gjort är att jag ökat skruven från 0,5 till 0,6 varv vid helfart och sänkt luften avsevärt. Jag ska mäta volttalet på fläkten när den startar nästa gång. Jag har bett att få ett 20 graders chip så att nu har jag en start per 2,5 timmar ( +5 gr ute). Hoppas att jag nu inte får mer sot istället. Har försökt att gå efter Karlas värden. Det verkar som om brännaren behöver gå på högre effekt än ca: 12 kw som 0,5 varv ger, för att nå en högre verkningsgrad. Nu ska jag testa lågfart också även om jag inte använder det. Det gäller att passa på när man har mätaren.

Hoppas det är till nån hjälp!

Per!
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Gute skrev:Hej!

Jag håller just på att trimma min brännare så att förbrukningen minskar. Det är inte så lätt. Jag fick mitt förråd utbytt i veckan och då blev det fel på matningen så inget stämde. Jag hade det nya KMP veckoförrådet men tyvär blev matningen ojämn när det ännu var 3-4 säckar kvar och sedan stannade brännaren då den inte fick pellets. Min installatör visste om problemet och efter vissa diskusioner fick jag ett MAFA mini istället men då satte han skruven för högt så det fick jag ändra. Jag testade sedan och fick då följande värden före resp. efter justering.
verkngr. 78,4 - 87.5 %
UCO 739 - 1727 ?
CO2 7 - 11,9 %
O2 13,8 - 8,7 %
lamda 2,91 - 1,7
röktemp 222 - 220 gr.
CO 254 - 1013 ppm ?

CO värdet verkar ha fått spader för jag såg ett lägre värde under mätningen men jag stängde pumpen med märproben i hålet för att göra en utskrift och det kanske man inte ska göra. Jag lånade installatörens TESTO 325 analysator över julen för då slipper ju han komma och mäta.

Den stora ändringen jag gjort är att jag ökat skruven från 0,5 till 0,6 varv vid helfart och sänkt luften avsevärt. Jag ska mäta volttalet på fläkten när den startar nästa gång. Jag har bett att få ett 20 graders chip så att nu har jag en start per 2,5 timmar ( +5 gr ute). Hoppas att jag nu inte får mer sot istället. Har försökt att gå efter Karlas värden. Det verkar som om brännaren behöver gå på högre effekt än ca: 12 kw som 0,5 varv ger, för att nå en högre verkningsgrad. Nu ska jag testa lågfart också även om jag inte använder det. Det gäller att passa på när man har mätaren.

Hoppas det är till nån hjälp!

Per!
Hej!
Om jag kan tolka dig rätt så har du fått värdena till höger efter din justering. Dom till vänster var dessa du hade från start. Har jag rätt?

Jag ser att du hamnat på CO - 1013 ppm, det är lite högt värde. Du bör ligga inom 50- 300ppm där.

Jag har två frågor till dig:
Var i rökröret har du mätt efter pannan?
Du bör ha mätproben i centrum i rökröret, då du kan få en så kallad "läcka" i utkanterna. Där det suger överskottsluft, till följd lite missvisande värden på O2 samt CO. Samt även en lägre rökgastemp.

Har du mätt med dragbegränsare placerad före mätproben?
I så fall täck dragbegränsaren med lite ungsfolie så den blir tät, samt kolla draget så att det ligger på ca 10- 15 hpa vid mätögonblicket.
Försök om möjligt är att mäta före dragbegränsaren.

Du kan också haft ett rökrör som ej varit rent ifrån flygaska och sot, så då visar även instrumentet en hög CO om det virvlar upp i kring mätproben.

Hör av dig via PM om du vill ha mer hjälp, så kan jag förklara över telefon om du lämnar nummer.
Gute
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 09 nov, 2006 20:28
Ort: Gotland

Inlägg av Gute »

Hej,
Du har rätt att dom till vänster är innan justeringen.
Jag har mätt i det hål där rökgastermometern sitter vid sidan om dragluckan i vinkeln mellan panna och anslutningsrör. Jag har försökt att vinkla in proben mot mitten men det är inte så lätt.

Jag kom på varför värdet blev fel. Jag stängde av pumpen för sent då förbränningen slutat. Jag är inte så van vid denna apparat. Jag gjorde om mätningen i hög/låg läge och fick då följande värden.
HÖG -- LÅG
verkngr. 87,0--91,2 %
UCO 682 --346 ppm
CO2 11--11 %
O2 9,6--9,7%
lamda 1,84--1,85
röktemp 212--149 gr.
CO 370--187 ppm

O2 kanske ligger lite högt men matningen är lite ojämn så att om det kommer större doser så måste syret väl räcka? Annars kanske det blir mycket sot. Jag vet inte varför matningen är ojämn.

Jag blev förvånad att verkningsgraden var högre med lågfart för Kenny på KMP sa att jag skulle bara köra högfart. Jag var faktiskt uppe i 93 % ett tag men när det inte kommer pellets så kan det ju sjunka en del också.

Vad gör UCO för nåt? Jag kanske stirrar mig blind på verkningsgraden men vad blir skillnaden med ett lägre värde och når jag dit genom att sänka luften?

Jag har gått tillbaka till 0,5 varv i högläge med 185 volt och 157 volt i låg dessutom alla turbulatorerna i.

Draget mätte jag till -17 via tittglaset i luckan som jag monterade bort. Det var installatörens råd. Justerade ner draget med en extradraglucka som sitter i skorstensstocken under anslutningsröret strax över rensluckan.

Det "gamla" förrådet var otätt i botten och läckte in luft som via skruven kylde pannan men det nya är tätt så om man mäter draget vid start där rökterm, sitter så ger det - 10 för att sedan stiga till -15 - 17 under drift.

Vad tror du om detta?

Per
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hej!
Ja, det förklarade ju mätfelet. Under utbrinningstiden så kör brännarens fläkt på högsta nivå, som gör att du får ett ökande luftöverskott. Detta kan då också visa en onormal hög CO halt.

Enkel förklaring är, att ju längre tiden går så får du mer syre kvar än kol.

UCO står för Outspädd CO. (Beräknas:Luftöverskott x Uppmätt CO).

Jag har också diskuterat detta med hög och lågfart med Kenny och även två till medarbetare till honom på KMP. Hemma hos mig i min CTC panna så får jag den tendensen att brännaren går som bäst med lågfarten med i cykeln. Har testat förut på ett läge och håller även på med detta nu med. Jag ser på förbrukningen att med ett enda läge så förbrukar jag mer pellets när jag enbart kör i ett läge. Men fördelen är att förbränningen är mer jämn och konstant på ett läge.

Det är också som du förklarar att verkningsgraden visar sig bli bättre på lågfart, även förbränningen.

Efter forskningar jag gjort på detta så har jag kommit fram till att med mindre luftflöde så får du eldhärden(pelletsen) att ligga mer still i röret som gör att förbränningen blir mera stabil på lågfarten. Mer luftmängd gör att bränslet blir mer flyktigt och stör förbränningen.

Jag tror lite på KMP´s mening med att köra på ett läge men försöka köra på låt oss säga ca 12-13 kW. Det ger då en stabilare förbränning. Det medför då också en högre verkningsgrad som relaterar till en mindre förbrukning. Men ger då också låga rökgaser som kan ställa till problem med skorstenen. Så man får hålla koll där.

Försök att göra mätningen mellan 68- 80 grader på panntemp.

Dina värden ser mycket bättre ut nu.
Draget som du anger är också på bra nivå, det ökar ju lite med en varmare skorsten.

Håll dig omkring en CO2 på 12% samt undvik att understiga 1,68 på lamdan, så har du bra förbränning utan att det sotar.

Om du tittar på din skruv så slå en koll med vattpass så att du har skruvens lutning mer åt 40 grader än 45. Du får då en jämnare matning. Större lutning ger luftfickor i skruven = ojämn matning.
Gute
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 09 nov, 2006 20:28
Ort: Gotland

Inlägg av Gute »

Hej!

Skruven lutar 43 gr. men matar ojämt ändå och det är det som ställer till det tillsammans med fläkten som ökar i varvtal allt eftersom brännaren blir varm. Matar alla skruvar ojämnt eller är KMP:s dålig? Vissa cykler kommer inget och vissa kommer massor med pellets.

Du har nog rätt ang. probens läge. Tog upp ett hål för att få den mer centrerad och fick då sänka luften lite. Tog sedan och sotade pannan och fick då justera värdena lite till. Efter att ha askat ur så kunde jag borsta bort ca:en tekopp från eldutrymme + tubrör. Askan såg bra ur i alla fall. Detta på en vecka = 7 säck. Sedan blev värdena så här.

HÖG -- LÅG
verkngr. 89,5--92,5 %
UCO 190 --252 ppm
CO2 12,1--12,7 %
O2 8,5--7,9%
lamda 1,68--1,60
röktemp 190--147 gr.
CO 113--157 ppm

Lamdan diffar dock mellan 1,48 och 2,35 pga. matningen. Det kommer att bli lite sot men verkningsgraden är mycket bra och det sparar pellets. Det handlar om mycket små justeringar på luftrattarna och egentligen borde en sån här mätare ingå i brännarpaketet för annars är man nog lite lost.

Kan man lita på den visade verkningsgraden? Den sjunker ju något med sot och aska men inte så mycket.

Jag gjorde en fuktmätning i botten av skorstenen för att se om kondensvatten droppat ner men det fanns ingen mätbar fukt. Har 10 meter 100 mm rör så det är ju inte så känsligt

Som nybörjare med pellets tycker jag nog att KMP:s brännarpaket är ganska dåligt. Dyrt tändellement, dåligt med inställningar, 10 gr chip ger dålig ekonomi, ingen display som visar inställningar, uselt förråd, ojämn matning och så kan man hålla på men jag vet inte om andra är bättre eller ännu sämre.

Med facit i handen hade värmepump varit lönsammare med de temperaturer som vi fått. Hade första - i natt med -0,5. Jag har räknat att pellets lönar sig först vid lägre än -7 jämfört med Nibe luftvatten.

Undrar om man skulle testa en annan skruv? Kan det bli bättre eller är alla lika dåliga?

God Jul
Per
NIBE CITY VX -97
PX 21 -okt -06
MAFA Mini
Billman shunt
225+90 kvm från 1932
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hej!
Nu har du närmat dig gränsen på injustering vad denna brännare klarar av i CO2 halt. Du ser också då att Lambdavärdet hamnat på gränsen till att brännaren börjar sota. Du skall också tänka på att när du kör med två lägen på effekt så på lågeffekten snurrar skruven kanske bara 15- 20 min på en klockas gradering. En pelletsskruv matar som jämnast pellets vid ett halftvarv och mera. Prova att justera brännaren på ett läge och håll skruvmatningen omkring ett halft varv så ser du skilldnaden. Du får bättre förbränning.

När det gäller verkningsgraden så håller den sig inom det område du har justerat brännaren. Detta är alltså förbränningsverkningsgraden. Ju bättre den är desto mindre förbrukning av pellets, därför också viktigt att man kontrollerar pannan och gör rent den med jämna mellanrum så har du också en felfri anläggning.

Det är klart att anlitar man en installatör som har mycket erfarenhet av brännaren så får du ju också en anläggning som fungerar till 100% från start. Men nu har du ju valt att jobba själv och kanske inte har all erfarenhet, då tar det också längre tid att få anläggningen att fungera bra.
Om man ser genom fingrarna med detta så får du ju nu själv lite på fötterna och kan kanske senare om det dyker upp problem lösa dom själv mycket enklare.

Beträffande värme pump eller pellets vill jag inte utala mig om då jag privat är emot allt som måste förbruka mycket el för uppvärmning.
Varför ha en produkt som du måste elda 4kW i ett kolkraftverk för att få ut 1 kW. Nog för att en värmepump minskar användandet av el men den förbrukar el som mest när det är som kallast.

När man är nybörjare och ser förbrukningen komma inför höst och vinter så säger dom flesta att vilken hög förbrukning det är. Slå ut det på ett år och du ser hela skilldnaden.

Beträffande styrningen så håller jag med om att en PLC styrning vore något för KMP att satsa på, inte mycket bättre men betydligt enklare att jobba med.
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Efter att justerat och pillat endel på brännaren har jag ligger jag nu på ~175V på fläkten och matar ~0,6varv. Har då en max rökgastemp ~150grC. Kör bara på ett effektläge. Minns tyvärr inte exakt vad mina värden efter rökgasanalysen, glömde skrivaren, men hamnade väl rätt hyffsat ändå. Tycker det är lätt att CO´t skenar iväg när man skall försöka att CO2 resp O2 så bra som möjligt! Har säkert otäta luckor där det kommer in en del tjyvluft som ställer till det för mina värden, ska försöka att få det bättre, men askan och röken ser OK ut så jag får väl köra så här nu ett tag! Har funderingar på att prova med EBK framöver så då får man ta och låna hem instrumentet igen!

Karla1 och Gute. Ni verkar ju ha fått riktigt bra värden på era brännare. Vad har Ni för matning resp spänning över fläkt? Nu vet jag ju att desa värden kan överföras rakt av, men kan ju ändå vara av intresse.

Har även läst nåt om syrerika resp syrefattiga sidan! Antar att man bör ligga mer åt syrerika sidan hoppas jag!?
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena brännarproffs!
Vad har man gjort för fel när man får nävvis med obrända pellets i brännarluckan :?:
Har man för hög eller låg ställd fläkt :?:
Eller är det något annat....
Jag har pelletsbroms...
Det började när jag skulle ställa ned effekten...

MVH ronald :!:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Hej Ronald!
Jag börjar med att ställa dessa frågor:
Hur stor är startdosen i dl eller gram uppmätt?
Hur lång tid går skruven i vanliga driftcykeln? (sekunder)

Tänder brännaren normalt?
Har du kollat flamvakten?
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
Jag har nog 4dl startdos
Jag har just ställt in era värden i denna tråd.
Jag tror boven var skruven den går inte att ha mindre än halvt varv
vid drift..så jag ställde in ett halvt varv och 175v över fläkten..
Det vart ketchup effekten på skruven annars ...först inget, sen mycket .
Har aldrig haft nåt problem med brännaren innan ,jag (själv) börja röra den, man rörde nog ,sänkte för mycket effekt :wink:
Tror jag måste nog ner och kolla innan jag hoppar högt :roll:
Mina nya värden alltså...Tack för denna tråd :!:

MVH ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena igen!
Det var 1 och 1 halv näve obränt sen igår kväll..
Men det kan ju varit när jag justerade igår fläkten skenade iväg lite högt en stund när ställde ner på poten dom är så känsliga...
20 sek mellan cyklerna halvt varv vid drift när den gröna lampan har fast sken...
Jag skall kolla igen efter nästa start och stop..
Hur det är då... :!:

Nu var det bättre nu är det bara några stycken som låg och pyrde..Det är väl alltid nån som blåser hoppar ur ibland eller :?: Puh puh..

MVH ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!
ursäkta mig lite igen...tänkte bara säga att nu funkar det kanon tack vare
den här tråden....brännaren går som en klocka igen...
Rökgasen är på 200 c med ugnstermometern( Claes ohlsson)
F.. :twisted: vad skönt :) :) Jag tänker köra brännaren lite extra(längre) mot vår somm-
aren bara därför :D (brukar köra på elberedare på sommaren)

Glädjeskutt :D :D MVH ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar