Åter till vit rök!

Skriv svar
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Åter till vit rök!

Inlägg av fisketorp »

Godagens!
hoppas alla haft en trevlig Jul och snart nyt år!

Satt och diskuterade lite med svärfar idag, och han nämnde att han tyckte det kom mycket rök ur mit skorsten jämtemot hans.

Har ej tänkt så mycket på detta mer trot att det varit under uppstarten(kör iofs med underhållsfyr nu)

Just nu kör jag rätt hög matning och massa luft pga att jag har bytt fläckt, ska sätta tillbaka den gammla så fort den är fixad.

Men iallafall så påstår han att det rukit mycket hos mig även tidigare.
då vi har pellets båda 2 och samma brännare med samma inställningar.

skillnaden är att han har stålskorsten och jag har murstock.

färgen på röken är vit och av vad jag har läst här så är det kondensen som skickas ut i form av ånga?

undrar vad man kan göra för att slippa denna rök, kanske inte går att undslippa den helt men åtminstone minska på det eller är det så att det blir mer nu under vinteråret.

somsagt inte spana på röken så mycket själv ska nog ta mig en tur och kika.

tacksam för svar iallafall

mvh//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Jaa, nu när jag ändå är igång och påstår en massa saker så kan jag ju lika gärna påstå någe om ditt så att det kanske kommer igång! Eldar själv med ved och enligt sp så ligger min panna på en effekt upp till 47KW/h i topparna, typskylten säger 28-35. Tror mera på skylten, men iallafall så desto mera effekt desto mera rökgaser som är vit som vattenånga under förutsättning att du eldar vettigt. Annars blir det mörkare. Sedan är det ju så också att det beror på från vilket håll man tittar på röken i förhållande till solen, från ena sidan kan det se bra ut andra sidan kan det se mindre bra ut. Gå runt kåken när du ser att det ryker så får du se, har att göra med hur ljuset bryts tror jag, även med rökgastemperaturen innan den lämnar skorstenen, desto lägre temp desto mera ånga tror jag. Sedan har det ju förståss mycket att göra med utetempen också, desto kallare desto mera vattenånga som kondensers i den kalla luften. Den som säger att det aldrig ska ryka om man eldar bra HAN LJUGER!
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Godmorgon!

tackar för svaret, alltid trevligt med åsikter =)

Ska ta och gå något varv runt huset idag då, satte nämligen tillaka fläkt mm och sänkte till lägre matning så nu ska allt vara precis som för svärfar bortsett från murstock och panna=)

Nu när jag tänker på det så syntes det ingen rök direkt från skorsten utan nära en halv meter ovanför.. men somsagt ska ta ett varv idag=)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Justerar man brännaren så att det knappt blir nån rök så kan jag säga direkt att det är på tok för stort luft överskott/för låg Co2 halt med dålig verkningsgrad som följd..

Testade bl.a själv att justera bara genom att se på rök/låga, När det knappt syntes någon rök så trodde jag allt va ok men icke.. Co2 låg på 7,5% o bortsätt från att verkningsgraden blev lidande så hade allt varit bra, Pannan hade man istortsätt inte behövt sota då den va vit i eldstaden o inget sot blev det..

Så testa detta med att se från olika håll hur det ser ut, Det beror som sagts även på hur ljuset faller in..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Vit rök är OK, det är bara vattenånga. Iaf på vintern är det helt normalt.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

hos mig ser man sällan nån rök alls.. Har precis haft janfire service kille hos mig och alla värden är kanon!!

stämmer inte hans utrustning då?
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det jag har fått veta är att röken inte bör synas men att det kan hända på kalla vinterdagar att den syns.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

André skrev:Justerar man brännaren så att det knappt blir nån rök så kan jag säga direkt att det är på tok för stort luft överskott/för låg Co2 halt med dålig verkningsgrad som följd..

Testade bl.a själv att justera bara genom att se på rök/låga, När det knappt syntes någon rök så trodde jag allt va ok men icke.. Co2 låg på 7,5% o bortsätt från att verkningsgraden blev lidande så hade allt varit bra, Pannan hade man istortsätt inte behövt sota då den va vit i eldstaden o inget sot blev det..

Så testa detta med att se från olika håll hur det ser ut, Det beror som sagts även på hur ljuset faller in..
Kan helt hålla med dig André!
Det är säkrare för dig att kolla temperaturen på rökgaserna i skorstenen.
Först efter pannan samt en meter ner ifrån toppen på skorstenen så att dessa stämmer efter konstens regler. Bör vara ca 70-75 grader en meter ner ifrån toppen för att du ska undvika kondensutfällning. Understiger du 60grader så har du stor risk för kondens. Man kan inte justera en anläggning enbart med ögat på låga och utgå efter röken i skorstenen. En erfaren installatör kan justera groft efter ögat och erfarenheten med brännaren men måste alltid justera med ett rökgasinstrument för att nå optimal förbränning. Om brännaren är justerad med ett instrument så kan det i ditt fall vara så att dina rökgaser är för låga och därför ser du mycket rök. Kan också bero på temperatur och väderlek.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Kikade på röken nu efter att allt var återställt till föregående värden..
syntes ingen rök alls.. helt perfekt=)

men borde nog kolla tempen i skorsten som ni säger..

är det möjligt att rökgastempen kan vara för låg till det förhållandet jag hade då när jag matade på pellets utav he*vete. var ju mer än dubbel så lång matning.

eller ska rökgastempen öka kontinuerligt i samband med ökad effekt?
med tanke på att röken syns bra nu(inte alls) =P
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Fått ett annat trevlígt problem.

PLC "klickar" till för matning av skruven men inget händer typ 8ggr av 10
=/

någon som råkat ut för något liknande?
Torgny Björk
Ungskog

Känner igen felet

Inlägg av Torgny Björk »

Reläet som skall slå till är på väg att ge upp, styrboxen till Roslagsbrännaren har ett i reserv, man måste dock koppla om 2 st trådar i kopplingsboxen, är inte hemma så jag kan inte ange märkningen, men de två trådar som går till skruven skall flyttas 1 steg till höger...

Du skall sedan låta byta ut det trasiga reläet, när eldningssäsongen tillåter. Jag bytte i somras, som ett garantijobb.
Torgny B Stockholm
Roslagsbrännare-panna Aquator från -64
Vämepump luft/luft
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Du hade så rätt så, killen i östhammar sa precis samma sak=)

Han tänkte först skicka en helt ny PLC men du m som jag är så sa jag att det räkte med relät..

får se om jag klarar byta annars får det bli ny PLC=P

tackar för svaren iallafall
Skriv svar