Tips om slussvingar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ecoteckrille
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 19:48
Ort: Värmland

Tips om slussvingar

Inlägg av ecoteckrille »

Det som händer med slussvingarna är att de böjer sig lite i änden (åtminstånde för mig), så jag vänder helt enkelt vingarna ett halvt varv, och efter nåra månader så hörs det typiska knarrande ljud som nya vingar har, de sluter tätt. Har gjort detta 3 ggr nu, får väl se när materialet i dem är så slitet att det är dags att byta dem.
Ecotec A2 gör det enklare att ta en kall öl för att svalka sig.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Kan man inte få reda på vad för plast dom är gjorda i och sedan köpa 1m2 idetta material och sedan stansa ut egna vingar :idea: :?:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Tips om slussvingar

Inlägg av Roli »

ecoteckrille skrev:Det som händer med slussvingarna är att de böjer sig lite i änden (åtminstånde för mig), så jag vänder helt enkelt vingarna ett halvt varv, och efter nåra månader så hörs det typiska knarrande ljud som nya vingar har, de sluter tätt. Har gjort detta 3 ggr nu, får väl se när materialet i dem är så slitet att det är dags att byta dem.
Hur länge har du haft dina slussvingarna :?:

Min erfarenhet är att när de börjar närma sig två år så har de blivit så hårda att de inte länge sluter tätt mot slussväggen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ecoteckrille
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 19:48
Ort: Värmland

Inlägg av ecoteckrille »

Jag är inne på det tredje året, vet inte hur länge förra ägaren har kört med dessa då jag köpte brännaren begagnad.

Beträffande material så är det svindyrt, har en granne som är gravör,
han använder detta material som underlägg i sin gravyrmaskin, en bit på 60 x 60 cm kostar ca: 900 :-
Ecotec A2 gör det enklare att ta en kall öl för att svalka sig.
Skriv svar