Spannmål samt föråd!

Skriv svar
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Spannmål samt föråd!

Inlägg av fisketorp »

Godagens en riktigt blör och jäklig dag!

Hittade en del trådar om spannmål men dem var inte så "färska" så att säga så lägger en ny.

Undrar hur det gått för de som provat att elda/blanda spannmål fått det att funka kanon kanske?

Har nämligen lite småplaner att testköra med blandning i min Roslagsbrännare, vet ej om det kommer att funka men kul att se. framförallt nu när spannmål på kvaren ligger på 2kr (1kr? hos bonden) och pelletsen på 2,75kr/kg hämtpris.


Några tipps man kan få? värt att nämna är att jag har murstock samt plåttag är lite smått orolig över dem båda =(



Sedan funderar jag på det här med blandning, läst att vissa blandar i och sedan rör om. låter lite småjobbigt..
tänkte att det kanske skulle gå att dela av förådet på mitten och köra 50% pellets och 50% vete, så plockar skruven av dem båda.

kanske inte fungerar alls.. =/

somsagt tar gärna del av tips och synpunkter

mvh//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Vete verkar va svårast att elda utan problem o havre lättast, Havre har samma smältpunkt som träpellets istortsätt så det blir inte samma problem med sintring..

Energiinnehållet för havre är 20-25% lägre än träpellets


Har själv tänkt lite i banor med 2 st skruvar som matar till brännaren el till ett mellanförråd innan det når brännaren.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
hönsa
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 31 aug, 2006 10:42
Ort: Hönsa

Inlägg av hönsa »

Hej, alltid roligt att prova.
Jag rekomenderar att du testar att blanda i lite försiktigt och se vad som händer. Jag kör just nu med vete-blandning i min Ecotec, för mig funkar ca 65-75% spannmål bra.
Vete är det sädesslaget som ger minst aska.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Ahh underbart forum med snabba svar =P

Ojda skrev vete men menade Havre pga som ovannämna att det har "bra" smälltpunkt

iofs så låter det intresant att vete har lägre askhalt.. gott att slippa göra rent alltför ofta när man är lite smålat=P

Hönsa! hur verkar själva förbränningen med vete, sintrar det mycket, hur ofta behöver du göra rent pannan? (vad har du för panna)

kul att veta hur länge du har kört med blanding och om du märkt att det gjort stor skillnad i pelletsbesparing?

räknade på en blandning med 50/50 så skulle jag spara ca 5000kr om spanmålet kostade 1kr/kg (ej medräknat sämre energimängd i spansmål)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
hönsa
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 31 aug, 2006 10:42
Ort: Hönsa

Inlägg av hönsa »

Jag har en Euronom panna från -85, för ved.
Har brännaren i botten så ur asksynpunkt är pannan inte bra.
Jag tar ur brännaren en gång i veckan, men på min brännare finns en lucka som jag tar ut aska ur ca varannan dag, för optovaktensskull.

Blir endel sintrings klumpar, kanske en hand totalt per vecka.
Aska blir ungefär som vid vedeldning.

Angående förbrukning så tror jag att det inte skiljer så mycket mellan "bara" pellets och blandning.
Har dock inte kört mycket med bara pellets så jag har inga siffror på förbrukningen.

Har en kompis som köpte en rosslagsbrännare i veckan så det blir nog tester med den brännaren och spannmål på fler håll.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Låter ju inte alltför jobbigt, men en självrengörande brännare hade inte varit fel =)

får gärna lägga in hur "testerna" med roslagsbrännaren går om kompisen medger laborering =P
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Problemet med all spannmålseldning är ju de aggresiva rökgaserna, hur har ni som provar tänkt där?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:Problemet med all spannmålseldning är ju de aggresiva rökgaserna, hur har ni som provar tänkt där?
Mmmm det gäller då att va säker på att det inte blir kondens, Rekomenderas minst 80° i toppen vid spannmål..
Läste även nån annanstans att det är ändå bättre med ändå högre temp då rökgaserna inte kondenserar direkt det lämnar skorsten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Det där problemet med rökgaserna gäller det främst stålskorsten?

tänkte att om man eldade med spannmål och någon gång ibland drog igång med ved så borde man kunna torka ut murstocken bra (pannan lämnar väl minst 300grader ut i skorsten)

har iofs plåttak vore synd om det frättebort =/
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Spannmål samt föråd!

Inlägg av Holger »

Spannmål innehåller proteiner. Proteiner innehåller kväve. En del proteiner innehåller också svavel. Kan inte se något olämpligare skit att elda i en villapanna. När man eldar proteiner bildas med nödvändiget nitrösa gaser (NO, N20, NO2 ) Dessa gaser reagerar med vattengasen som blir när man eldar kolväten, och resultatet blir aggressiva syror som angriper både skorsten, lungor och plåttak. Har inte myndigheterna någon koll alls på det här??
Först tvingar man den tunga industrin att elda med lätt eldningolja eftersom den tjockflytande billigare oljan innehåller för mycket svavel. Kostar mycket pengar det! Våra konkurrentländer eldar fortfarande med tjockolja.
Sedan tillåter man spannmålseldning som skapar ändå gifigare gaser.
Skämt åsido måste vi nog koppla in fd. enegiminister Olof Johansson för att få ngn. ordning på det här hälsovådliga otyget.
Det var de farliga kväveföreningarna som tvingade de konservativa amerikanska myndigheterna att införa avgasrening på bilarna i slutet på 60:talet.
Ge havret åt hästen istället, hästen omvandlar havrets protein till kvävegödselmedel, inte till miljöförstörande och hälsovådliga ämnen!
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Inte för att jag har någon aning om detta..

men har du eldat spannmål och mätt dess utsläpp?
kanske inte blir så "illa" om man har bra hets på saken...

vad jag förståt utav min granne som äger en bilskrot, så det mesta av "avfallet" han skickar iväg eldas upp, med rätt förbränningstemp så skulle det tydligen inte vara någon "fara"

somsagt ingen aning själv så.. =)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Problemen (det mesta iaf) utsläppen går få rätt bra renade genom att köra med en rökgasbrunn vilket inte är så avanserat..

Om man tar ett insattsrör som är godkänt för kondenserandedrift/våtdrift o trär det genom cementrör i marken så följer dom skadliga ämnena med kondensvattnet ut i rökgasbrunn, Det blir en rökgasrenare..

Man måste då köra med rökgasfläkt o ha ett säkerhetssystem som gör att brännaren inte kan starta om fläkten inte går o röret i marken bör va minst 15 meter slutande från huset..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev:Problemen (det mesta iaf) utsläppen går få rätt bra renade genom att köra med en rökgasbrunn vilket inte är så avanserat..

Om man tar ett insattsrör som är godkänt för kondenserandedrift/våtdrift o trär det genom cementrör i marken så följer dom skadliga ämnena med kondensvattnet ut i rökgasbrunn, Det blir en rökgasrenare..

Man måste då köra med rökgasfläkt o ha ett säkerhetssystem som gör att brännaren inte kan starta om fläkten inte går o röret i marken bör va minst 15 meter slutande från huset..
Och vart tar de skadliga ämnena vägen sedan ???
Via röret ner i marken ??

Eller måste man ta dit någon "miljöbil" som tömmer brunnen med jämna mellanrum ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar