Ytterligare fråga ang. förråd

Skriv svar
NordiCs
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 mar, 2004 03:36

Ytterligare fråga ang. förråd

Inlägg av NordiCs »

Jag planerar på att bygga ett förråd bakom mitt hus, istället för att återfylla mot suterängvåningen.
Kort och gott tänkte jag bygga upp ett rum/förråd av leca block som jag sedan återfyller baksidan av.
Med andra ord, ena långsidan skall vara husets yttervägg, de två gavlarna skall vara fria och den andra långsidan skall det återfyllas mot.
Ovanpå detta tänkte jag sedan bygga en altan.

Inuti detta "rum" tänkte jag sedan bygga det riktiga förådet, med en luftspalt mellan så tänkte jag sätta upp plyfa skivor mot väggarna samt göra ett V format golv i plyfa, med matningen i botten.
i ena gaven tänkte jag sedan sätta en förrådsdörr(för inspektion mm.), inblåsnings röret och förhoppningsvis luftningen om det får plats.

Tror ni jag kommer att få problem med fukt, och isåfall har ni någon ideé på hur jag skulle kunna klara mig ifrån fukten. :?:
Har startat Vedeldningen i en Telluspanna och sen kommer en Ecotec A4 pelletsbrännare ??
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Sätt en platon matta på utsidan av den vägg som skall motfyllas. Den väggen putsar du på ut- och insida så att den blir tät så att myror och annat otyg inte bygger bo i lecastenen.

Om du vill så kan du använda den putsade lecastenen som förrådsvägg direkt för pelletsen så slipper du montera något på den.

Har själv putsade lecaisoblock i garaget som ena förrådsväggen, fungerar utmärkt. Men mitt förråd är inne i garaget. Så här i efterhand så ångrar jag att jag inte kom på tanken att göra förrådet på utsidan istället för att motfylla med en massa dyrt fyllmaterial.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar