Det så kallade spjället....

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Det så kallade spjället....

Inlägg av micke_932 »

Nu har jag sett hur en Eurofire ser ut invändigt och även det så kallade spjället, jag har alltid varit nyfiken på hur dom löst detta (stänger man det för tidigt innan allt brunnit ut så stryper man ju luften, inte bra antar jag).

Nu blev jag lite besviken för vad dom har gjort är att dom helt enkelt satt ett självstängande spjäll efter fläkten som stänger genom att det hänger rakt ner, precis som de spjäll som brukar sitta i fallrören (fast där finns inget på Eurofire), dvs, om det är hyfsat drag genom pannan så öppnar spjället i alla fall, men visst, det gör säkert lite nytta men det var ju inte så jag trodde att man löst det.

Tänkte bara nämna det ifall det finns andra som är nyfikna.

Blev även lite besviken på "flamvakten", dom har helt enkelt skruvat fotodiodens ben rätt i en plint, böjt benen och tryckt in fotodioden i ett hål i plåten, fungerar givetvis men ser väldigt billigt ut.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
lage
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tis 12 sep, 2006 20:15
Ort: Örnsköldsvik/Sundsvall

Inlägg av lage »

Har man det drag i skorstenen som de anger att man skall ha antar jag att spjället är stängt.
Det må se billigt ut, men hellre funktion än flärd för min del. ;-)
Det gäller även fotodioden. Billigt eller genialiskt enkelt?
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Absolut, funkar det så är det ju bra, min reflektion vara bara att det såg väldigt billigt ut och det är lätt att man sabbar dioden eftersom man ska öppna lådan och asksuga en gång om året enligt säljaren (han var noga med att påpeka att man skulle vara försiktig vid dioden ;o)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
keru
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 27 maj, 2006 18:44
Ort: Nyby Jämtland

Det så kallade spjället

Inlägg av keru »

Hej alla eurofire användare!

Vist ser det billigt ut men det funkar.
Även om man har bera drag i röret så kommer spjället att falla.
Det finns så mycket tjuvluts intag på brännaren.
Dels genom skruven och om man tittar så är det rätt stort utrymme mellan fallröret och brännaren så går brännaren så ser man elden och det kan inte vara så bra .

mvh/keru
Perifal solo plus 40 kw vedeldning nu mera pellets.
3000 liter acktank
Bulkföråd på 9 kubik.
Mafa skruv 90 på 4,5m inklusive föråd
Stara min panna med pellets 070109
350 kvm i tre plan
Skriv svar