Pelletseldning med reservkraft

Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Istället för att krångla med elkopplingar, elverk, cirkulationspumpar etc...

Borde man inte klara sig rätt bra med några såna här (eller liknande): http://www.jula.se/Butik/default.asp?ur ... 8&dept_id=

Man behöver ju inte stirra sig blind på alternativet att strömförsörja brännare och pump vilket verkar lite komplicerat. Beror väl iofs också på var man bor i landet, hur ofta man har strömavbrott och hur mycket elbolagen bryr sig om huruvida man har ström eller inte.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Inverter för att köra brännaren med tillbehör, elda upp tempen i acktanken så man kan få varmvatten, det står sig ganska många timmar om man snålar med varmvattnet....

Värme till elementen kan man ju strunta i om man som jag har braskamin, det räcker med 2-3 eldningar per dygn i den för att hålla värmen inomhus.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Inlägg av McClint »

snillet skrev:Inverter för att köra brännaren med tillbehör, elda upp tempen i acktanken så man kan få varmvatten, det står sig ganska många timmar om man snålar med varmvattnet....

Värme till elementen kan man ju strunta i om man som jag har braskamin, det räcker med 2-3 eldningar per dygn i den för att hålla värmen inomhus.
Alla har ju inte acktankar till sin pelletsanläggning. Jag hade inte acktank, men nu har jag det.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Inlägg av McClint »

Krister skrev:Istället för att krångla med elkopplingar, elverk, cirkulationspumpar etc...

Borde man inte klara sig rätt bra med några såna här (eller liknande): http://www.jula.se/Butik/default.asp?ur ... 8&dept_id=

Man behöver ju inte stirra sig blind på alternativet att strömförsörja brännare och pump vilket verkar lite komplicerat. Beror väl iofs också på var man bor i landet, hur ofta man har strömavbrott och hur mycket elbolagen bryr sig om huruvida man har ström eller inte.
Vad eldar man i den, vanlig lampolja? Kan man använda flera sådana inomhus, hur blir det tillgången på syre inomhus? Positivt att man kan laga mat på den iallafall.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

McClint skrev:
Krister skrev:Istället för att krångla med elkopplingar, elverk, cirkulationspumpar etc...

Borde man inte klara sig rätt bra med några såna här (eller liknande): http://www.jula.se/Butik/default.asp?ur ... 8&dept_id=

Man behöver ju inte stirra sig blind på alternativet att strömförsörja brännare och pump vilket verkar lite komplicerat. Beror väl iofs också på var man bor i landet, hur ofta man har strömavbrott och hur mycket elbolagen bryr sig om huruvida man har ström eller inte.
Vad eldar man i den, vanlig lampolja? Kan man använda flera sådana inomhus, hur blir det tillgången på syre inomhus? Positivt att man kan laga mat på den iallafall.
Syretillgången är ett känt problem i små utrymmen med såna där.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Har vi strömavbrott här som vid stormen så är ju en dag väldigt kort tidsperspektiv. Nu hade jag ju som sagt mer än två dygn, och med ett elaggregat kan man ju tänka sig att man kan köra en frôsabox (frysbox tror jag att det heter på "rikssvenska") och ett kylskåp.
Men det klart att har man kortare avbrott så att varor i kyl/frys inte riskeras så kan man ju tänka sig en värmare. Hade det varit kallt ute kunde man ju ställt ut kylvarorna på balkongen, men som det var nu runt 9-10 grader är ju intedet så lämpligt...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

McClint skrev:Att driva sin anläggning på enbart batteri är jag lite skeptisk till.
Säg att en anläggning behöver 100W för att kunna värma huset. 100W på 12V är 8,3A, om vi leker med tanken att omvandlaren har en effektivitet på 100% och man kan kräma ur 100Ah ur batteriet, då skulle man kunna värma huset i ca 12h.
Nu förbrukar kanske inte systemet förbrukar 100W kontinuerligt. Men säg att vi kanske kan värma huset i 20h, sedan har vi några timmar innan huset börjar kylas ner till en tråkig nivå. Vad gör man om strömavbrottet varar i mer än 2½ dygn? Ett alternativ vore att köpa ett likadant batteri som man har i bilen och sedan byta batteriet i bilen och ut och köra lite varje dygn.

Fast jag kan ge mig tusan på att den dagen det blir strömavbrott så strular nog allt, batteriet man haft stående på laddning i 10år har blivit dåligt och laddas ur på 1h, soppan till elverket man haft i dunken använde man då man skulle klippa sista gräsmattsbiten på hösten, det är -25 snön öser och vägarna är oplogade, då man pulsat till närmaste bensinmack så har den också strömavbrott :(
Hos mej krävs det mellan 1000-1700W/dygn för att driva pumparna o brännaren beroende på hur kallt det är, Ville man snåla lite så skulle man kunna köra cirk.pumpen med timer även om innetempen skulle pendla lite.. Det har kanske liten betydelse då den bara är på 25W..
Laddomatpumpen är på 46W men om man haft en laddomat 21 så hade den fixat laddningen med självcirkulation (pannan lär ju inte rosta sönder om det sker under nått dygn) då kallt vatten når pannbotten..

Jag har dubbla batterier i min bil (ett under huven o ett i bagaget) där det i bagaget bara är till för att driva dieselvärmaren, Man behöver ju inte ut o köra utan det räcker ju att bilen står på tomgång för att det ska laddas.. :D


Men din beskrivning av hur det lär bli i verkligheten lär nog stämma rätt bra om man ser till hur det brukar vara med saker som används sällan.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Reservkraft vid elavbrott

Inlägg av kurre_44 »

Jag tycker att " Mc Clint " och " Danne 82 " har bra sunpunkter på hur man kan ordna reservkraft till apparater vid strömavbrott. Det finns vissa bestämmelser där det föreskrifts att apparater skall vara fast anslutna till elinstallationer i en fastighet. När det gäller 1-fas apparater ( brännare och pumpar ) finns det inget problem med att ha dessa anslutna via uttag och stickpropp, endast fördelar. Vid service och andra ingrepp är det det bästa sättet att göra apparaten spänningslös att dra ur stickproppen. :lol: Sedan går det utmärkt att ansluta reservaggregatet till stickproppen.
Det finns inget formellt krav på elkunskaper vid anslutning av ett reservkraftsaggregat till olika apparater i fastigheten :idea: Kom bara ihåg att den strömmen är lika farlig som i den fasta installationen :idea: .
Se till att reservkraftsaggregatet har en fungerande jordsfelsbrytare.

Juggernaut:s planer på ett 3-fas aggregat är inte fel med kräver kunskap hur ett elnät måste konstrueras. Kräver eget jordtag och jordfelsrelä samt en del övrig säkerhetsutrustning.
Kom ihåg vad jag sagt tidigare Spänningen från en eget generator är lika farlig som det fasta nätet.. Är ni det minsta osäker fråga någon med elkunskaper.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

kurre 44:
Tack för dina klargöranden! Är det några speciella krav på kablarna för anslutning, gummikablar?

Panna, pump och brännare har i allmänhet någon gemensam punkt i elnätet. Är det tillåtet att sätta uttag och stickpropp där, i den fasta installationen? På så sätt räcker det med ett uttag-stickpropp.

Beträffande elverk, har någon synpunkter på:
Ljudnivå
Driftstid/tankstorlek
Bensin/diesel
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inkoppling av reservkraft.

Inlägg av kurre_44 »

Furetör skrev
Tack för dina klargöranden! Är det några speciella krav på kablarna för anslutning, gummikablar?
Generellt gäller:
Till ett fast monterat uttag skall det vara ledning för fast förläggning EKK eller EKRK ( Kulo ). Om man väljer att montera ett skarvuttag på ledningen skall det anslutas med gummi- eller plastkabel. Då får man sätta en skarvdosa på den fasta ledningen. Finns det en fast förlagd ledning till apparaten som skall drivas av reservkraft är det enklast att sätta upp ett vägguttag på ledningen samt byta resten av ledningen till apparaten till gummikabel och stickpropp.
Beträffande val av reservaggregat tycker jag att man måste ta den funderare:
1. Hur ofta kommer det troligtvis till användning.
2. Hur länge kommer det att behövas vid varje tillfälle.
3. Finns det någon i närheten som kommer att bli störd av ljudnivån.
4. Hur stor kommer belastningen att vara.
5. Hur mycket pengar är det värt att kosta på för en säkrare anläggning.

Efter de två senaste stormarna Gudrun och Per tycker jag att alla som bor på en utsatt plats med risk för strömavbrott p.g.a stormskador borde ta sig en allvarlig funderare på att skaffa ett eget reservkraftsaggregat.
Man klarar sig förmoderligen ganska bra med ett aggregat på 2 KW ( 10 A ).
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Furetör skrev:
Beträffande elverk, har någon synpunkter på:
Ljudnivå
Driftstid/tankstorlek
Bensin/diesel
Om pengar inte är en fråga:

Trefas, disel, vätslekyld med värmeväxlare mot värmesystemet och extra kylare ute, och riktig inkoppling mot ditt vanliga elsystem.

Men billigast är små enfas bensin.

Allt beror ju på var man bor och hur desperat man behöver mycket effekt.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Givetvis har jag för avsikt att en elektriker ser till att allt blir riktigt inkopplat så att det inte går åt helsike.
Jag har ju fru och barn som kan råka illa ut om något blir spänningssatt.
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Re: Pelletseldning med reservkraft

Inlägg av Newlund »

Hej
Jag väcker upp denna fråga igen eftersom världsläget är som det är och vi är påväg emot vinter.

Vid min installation kopplades JanFire NH, cirkpumpar och styrning in på en stickpropp för att jag skulle kunna driva allt med ett litet elverk.
Nu söker jag ett litet elverk för att driva allt men eftersom jag inte är elfantom är jag orolig för:
1) Effektbehovet - Kan väl sänkas om jag kör manuell uppstart utan elspiralen även i en NH?
2) "Sinuskurvor" - Riskerar jag att bränna elektroniken vågar jag inte ens att testa.
3) Behöver jag ha koll på fas och nolla från elverket?

Tacksam om någon bättre vetande kan hjälpa till.
Troligen har någon gjort något liknande och har erfarenhet av vad jag kan köpa för elverk.

Alternativt skulle man kanske köpa någon typ av UPS med begränsningen att man bara kan få reservel en kortare tid?
Vad skulle man isåfall kunna köpa?
Kan detta vara något?
https://www.pbs.nu/sv/pannor/relek/nods ... nlaggning/

Tack på förhand / Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletseldning med reservkraft

Inlägg av nyman »

En gammal nymobrännare där styrkortet är trasigt är min utgångspunkt. Ingen elektronik. 230 volt växelströmsfläkt i brännaren klarar ett enkelt elaggregats dåliga sinuskurva. Manuell brännarstart som kopplar tändelementet till elaggregatet eller manuell tändning med tändvätska.
Skruven styrs av en timer som eventuellt kan vara 12 volt och kopplad till bilbatteri.
Mindre elektronik i brännaren ger större möjlighet att lyckas.
Enklare men mer utrymmeskrävande är en gammal kamin med rökröret draget till pelletsbrännaringången. Då behöver bara cirkulationspumpen gå på dålig el.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletseldning med reservkraft

Inlägg av Stegatorparn »

Jag satsade på ett elverk som ger sinusformad växelström som elektroniken tål.
Köpte först ett billigt elverk på Jula, men det gick sönder vid första provkörningen.
Blev istället en kvalitetsmaskin från Honda EU20i som ger 1,6 kW kontinuerligt och klarar brännare, matningsskruvar, styrning och pumpar. Kan även koppla på kyl och frys.
Ganska kul att tända några lampor vid strömavbrott och kolla grannarna vid sina stearinljus. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar