Pelletseldning med reservkraft

Staffan
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 16:17

Pelletseldning med reservkraft

Inlägg av Staffan »

Såg att vedeldarna diskuterade trän som hängde över huset och stormens eventuella konsekvenser.

Efter att dygns elabrott efter gårdagens storm undrar jag: Är det någon/några pelletseldare som har ordnat med reservkraft, typ batteridrift av brännare, skruv och cirkulationspump, och i sådana fall hur/vad har ni för grejor?
Panna Focus-Eco-20 2005
KMP PX21 brännare 2005
KMP PF400 förråd
110 kvm i två plan, byggår 1909/1967, 20 m kulvert fr pannan till bostadshuset m isolering fr 1960-talet. Förbrukning ca 8 ton/år.
Sydhallands inland
Kwc
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 12:59
Ort: Hudiksvall

Hej

Inlägg av Kwc »

HS Perifial DUO Compact 2000 l acctankar
Hästskitseldning och Solvärme 60 rörs från Sfinx
Oisolerad timmerkåk 350kvm fr 1914 med stall på 450kvm.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag mätte för ett tag sedan. Min vedpanna (fläkt och pump) tar lite drygt 100 W i drift.
Där kan man räkna med att 200 - 300 VA behövs för att kunna starta obehindrat.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Inlägg av McClint »

Jag köpte ett billigt bensindrivet elverk på ett känt diversevaruhus.
Elverket leverar 650W, vilket räckler gått och väl för att driva 2st cirkulationspumpar, fläkten i pelletsbrännaren samt skruven.
Tändningen får jag fixa manuellt om det blir strömavbrott.
Jag har iallafall nu så jag kan få det varmt i huset.
Det är ju lite manuellt arbete men vi åker aldrig iväg längre perioder under vinterhalvåret heller så.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
PerS
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 01 nov, 2005 18:16

Inlägg av PerS »

Hej!

När Gudrun klippte av elledningarna skaffade jag en inverter på Clas Olsson. Tyvärr var det ganska urplockat i hyllorna så det fanns bara den minsta varianten kvar, den på 150 W. Det räcker dock för att driva brännarfläkten, skruven och cikulationspumpen. Jag klarade dock inte tändningen men eftersom jag har en tidig Pellex med glödstift kunde jag koppla detta direkt på batteriet. Fungerade perfekt!

Per
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Svärfar sitter och dregglar i reklamblad från COOP där dem säljer 2kwh elagregat för 1900kr

själv funderat på det, går ju att få liv i kyl/frys med ett sådant kanske tillåmed laga lite mat? om inte allt görs på en gång.

men så är vi inte direkt i "farozonen" när det gäller storm så det brukar bli max några timmar utan ström.. men aldrig fel att vara garderad=)
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

Inlägg av LO »

PerS,
Vad hade du för kraftkälla/batteri, för att driva invertern ?
Hur lång driftstid hade du på kraftkällan/batteriet ?

/ Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Inlägg av McClint »

Att driva sin anläggning på enbart batteri är jag lite skeptisk till.
Säg att en anläggning behöver 100W för att kunna värma huset. 100W på 12V är 8,3A, om vi leker med tanken att omvandlaren har en effektivitet på 100% och man kan kräma ur 100Ah ur batteriet, då skulle man kunna värma huset i ca 12h.
Nu förbrukar kanske inte systemet förbrukar 100W kontinuerligt. Men säg att vi kanske kan värma huset i 20h, sedan har vi några timmar innan huset börjar kylas ner till en tråkig nivå. Vad gör man om strömavbrottet varar i mer än 2½ dygn? Ett alternativ vore att köpa ett likadant batteri som man har i bilen och sedan byta batteriet i bilen och ut och köra lite varje dygn.
Den bästa kombinationen är nog batterier med omvandlare och ett litet elverk därtill som man kan ladda batteriet med, med jämna mellanrum.
Som tur är så har vi sällan längre strömavbrott förutom de stackrarna söderut (bor själv i Dalarna).
Fast jag kan ge mig tusan på att den dagen det blir strömavbrott så strular nog allt, batteriet man haft stående på laddning i 10år har blivit dåligt och laddas ur på 1h, soppan till elverket man haft i dunken använde man då man skulle klippa sista gräsmattsbiten på hösten, det är -25 snön öser och vägarna är oplogade, då man pulsat till närmaste bensinmack så har den också strömavbrott :(
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Har tänkt lite på att skaffa elverk jag med men kan fan inte komma på något lätt sätt att koppla in det till pannan och cirkulationspumpen utan att det går bakvägen ut i elnätet vilket är jätte olagligt =/
deleted
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Du har väl en huvudbrytare på elskåpet. Koppla in elverket efter den, så har jag gjort. Driver brännare, cirkpump och matarskruv med den. Har dock en trefasmaskin från jobbet. Kör även kylskåp och frys ifrån den.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Men är det inte olagligt att koppla det så att det är möjligt att skicka ut ström på elnätet?
Vilket du skulle göra om du inte slår i från brytaren innan du startar elverket?
deleted
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Inlägg av McClint »

Jag håller på att bygga om lite nu i pannrummet och då tänkte jag sätta vanliga jordade kontakter på väggen bredvid pannan och sedan sätter jag vanliga stickproppar på alla grejer till pumpar, panna och brännaren. Sedan sätter jag dit en till uppsättning vägguttag och drar en kabel till utsidan av huset som avslutas med en enfas europakontakt (blå hane), som jag kan koppla in elverket på.
Det kan väl inte finnas någon lag på att pumpar och pannan måste sitta fast installerad mot elnätet eller?
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Det var lite så jag var inne på att göra men vill ju helst inte behöva kapa sladdar som går till brännaren, dessutom blir det många kontakter =)
deleted
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Reservkraft till pelletsbrännare

Inlägg av kurre_44 »

Att koppla in ett reservkraftverk till huset och bara stänga av huvudbrytaren på mätartavlan är helt olagligt. För detta ändamål finns en omkopplare s.å.k " reservkraftsomkopplare ". Det tycker jag är lite överkurs i en vanlig villa. Att rek. någon att göra en olaglig elinstallation i sin anläggning tycker jag inte skall förekomma i detta forum :evil: .
( Har själv elbehörighet och vet vad som gäller ).
Att ha batteri som fungerar bra är inte något bra alternativ. Måste vara speciella batteri och laddare för underhållsladdning. Ganska dyra grejer om det skall vara något att förlita sig på.

Skaffa ett reservelverk på 600-2000W 1 fas. Kostar från ca 2000 och uppåt. Anslut sedan pelletsbrännaren med ett vägguttag och stickpropp, samma sak med cirk.pumpen. Det går även att på matningssladden sätta ett skarvuttag och en stickpropp, ( får man göra själv om man har " nödig kännedom " ). En Ariterm kan man ansluta med den ordinarie apparatsladden. På EcoTec måste styrboxen anslutas via ett vägguttag. En Värmebaronen är lite knepigare då matningsspänning och överhettningsskyddet går i samma kabel. För en elektriker är det en enkel sak att fixa ett uttag med en stickpropp att använda vid strömavbrott.

Sedan är det bara att ansluta resp. apparat till reservaggregatet med en skarvsladd. Fördelen ett reservaggregat är att det även går att hänga upp lite sladdlampor för belysning i pannrumet och i övriga rum. Själv har jag ett Honda EX-7 650W, lätt och tystgående med ganska dyrt, bra att även ha i husbil eller husvagn :lol: .
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Kurre 44:
Tur att du missade diskussionen där någon tyckte att det var en kanonide att koppla in sitt elverk via en förlängingssladd med två hanar och köra in ström bakvägen via ett vägguttag...
Håller med dig om man inte skall rekommendera att göra installationer som bryter mot säkerhetsföreskrifterna. Själv har jag teoretisk behörighet men saknar den praktiska delen, men jag tycker mig ändå ha hyffsad koll på vad som är tillåtet och inte, vet jag inte låter jag en elektriker göra jobbet.

Nu efter dryga 48 timmar utan ström och lite underhållseldning på ett i panik byggt roster (då jag lyckats elda upp pannan i 90 grader och fått lite självcirkulation i rören) har jag bestämt mig för att köpa ett billigt kina-elverk. Jag siktar på ett 400V med hyffsad storlek så jag kan driva pannan, lite belysning samt en lös kokplatta för matlagning. Jag gör antagligen inkopplingen med sladdar och stickproppar via en lös "elcentral" då jag kan nöja mig med lite sporadisk belysning och matlagning i källaren. För min del blir det två sladdar en till pannan och en till pumpen, eftersom brännaren får sin ström via pannan.
På måndags middag packade jag in frun och dottern (7 månader) i bilen och körde iväg dem till en släkting i Borås så de inte skulle behöva frysa (frun har precis kommit hem från sjukan efter en dubbelsidig lunginflammation). Då jag inte vill utsätta min dotter och ev kommande barn för kalla och mörka nätter vid nästa storm som enligt SMHI lär komma oftare i framtiden känns det som ett elaggregat vore bra.

Finansieringen av det hela fixas delvis av er andra på forumet, Vattenfall är skyldig mig för stömavbrott 48-72 timmar, vilket ger minst 2500 kronor, resten får jag väl ta helt ur egen ficka.

Själv är jag lite linslus idag i Borås tidning där jag gnäller på kommunen för att de inte ordnar nödtelefon till oss här i Holsljunga. Malin Aronsson säger till tidningen att det är "oacceptabelt". Det var det minsann inte när jag besökte kommunhuset och pratade med henne i måndags, då fick vi skylla oss själva. "Wolfpack" kan med andra ord göra nytta, för när nästa storm kommer har jag svart på vitt att de tycker att nått måste göras. Har de då visat samma handligskraft som de senaste två åren så startar jag en rejäl cirkus...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Skriv svar