Dimensionering av insatsrör

Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Erik skrev:Tackar för diagrammet det har jag LETAT efter ett.

Jag kollade i ett entalpi diagram för rökgaser. Vid de temp vi talar om kan de aprox. med torrluft, så nu måste jag "bara" hitta ett mollierdiagram för 0-150 C.
Har inte läst allt här men ett mollierdiagram finns nog i Testos prod kat nordtec.se eller testo.de
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

En intressant artikel i ämnet insatsrör och motdragslucka finns här:
http://www.biopress.dk/PDF/BioEnergi%20 ... 1-2003.pdf
Se s. 12, "Kondens og sekundærluft i skorstenen"

Ang. stålkvalitet, om jag förstår det hela rätt så säger den nya CEN standarden DS/EN13384 att om risk föreligger för kondens så skall skorstenen byggas för våt drift -> SS142562 (904) stål istället för SS142348 (316) stål i insatsröret. Den som idag ber om ett insatsrör brukar få den "torra" kvaliteten.

Ang. dragregulator; i deras exempel gav en sekunderluft på 25 grader ingen förbättring, de behövde 35-gradig luft och dessutom i mängden 10 ggr rökgaserna.

Ut och mät temperaturen i skorstenen nu alla pelletseldare! :D
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Resultatet beskriver mina funderingar men de har haft de data man behöver. Tyvärr måste ju varje skorsten dim för sig. Drift data på den skorstenen var ju inte direkt typiska för en "vanlig" skortsten. Och efter som förhållandena är starkt icke linjära så går det ju inte att generalisera.

Jag har mindre problem sen jag skrapade rent min motdragslucka från sot så att den började fungera. Uppvärmningen under stillestånd måste man nog också ta hänsyn till.

Den här sortens diagram borde pann- och brännartillverkarna ha tillgängliga på sina hemsidor i stället för att skriva ".... så måste skorstenen anpassas till det .. bla bla bla".

Kondenserande drift betyder rimligen även kondensavskiljare.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Finns ju Furanflex slang eller vad den nu heter.
platt slang som sänkes ned i kanalen och sedan blåses upp med vattenånga så den flytter ut nästan helt i hörnena och sedan härdar. detta är en komposit (plast slang) men ska tåla fukt olja mm....
Tveksam själv..plast i kanalen men har man inte rökgaser på mer än 150° så varför inte :roll:

http://www.isokern.se
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Erik, om det behövs kondensavskiljare eller ej beror ju på om kondensen når ner till pannan.

Det är förmodligen inte helt ovanligt att vissa kör kondenserande drift utan att veta om det, speciellt vid längre skorsten; det bildas kondens någon meter ner i skorstenen, som sedan rinner neråt dit det är varmare och torkar innan den når pannan.

Frågan är i vilken mån den "torra" stålkvaliteten håller för detta på längre sikt. :?
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Nån som vet hur man kan ta reda på vilken kvalitet insatsröret är tillverkat i? Det satt på plats då jag köpte huset.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Charlie, den dyrare "våta" kvaliteten 2562/904L innehåller Koppar och dessutom mer Krom, Nickel och Molybden. Koppar ökar särskilt moståndskraften mot den svavelsyra som bildas i kondensvattnet. Prisskillnaden ligger på drygt 200 kronor per meter rör.

Jag vet tyvärr inte om det finns någon "gör det själv" kemisk analys för kopparinnehåll i ett stålrör.

Tror du att du är i riskzonen? Vad ligger du på för temperatur 1 meter ner i skorstenen?
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Nu har jag äntligen fått tummen ur och skaffat en termometer och klättrat upp på taket (jepp, det är brant och en hel del snö men vad gör man inte).

Resultat:
1M ner från skortstenstoppen: 57grader
utetemp: -14grader
rökgastemp: 240 grader
innetemp (i källare/pannrum): 12grader

Som jag skrev tidigare är skorsten ca11-12m med insatsrör 110mm av okänd kvalitet.

Nu är det extremt kallt (för att vara Sthlm :wink: ), men inser ju att jag har ju lite för låg temp i skorsten. Källaren värms endast upp av pannan och därför är det bara 12grader när det är så kallt ute. Detta lär ju påverka en hel del då den luften tas in i dragbegränsaren.

Tänkte vänta till helgen då det ska bli varmare och mäta igen för att se skillnaden.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Som jag skrev tidigare är skorsten ca11-12m med insatsrör 110mm av okänd kvalitet.

Nu är det extremt kallt (för att vara Sthlm :wink: ), men inser ju att jag har ju lite för låg temp i skorsten. Källaren värms endast upp av pannan och därför är det bara 12grader när det är så kallt ute. Detta lär ju påverka en hel del då den luften tas in i dragbegränsaren.

Tänkte vänta till helgen då det ska bli varmare och mäta igen för att se skillnaden.[/quote]

Enligt min sotare så va de då riskfritt me kondens då ja hade så smal pipa (125mm) o dessutom hade dragluckan... 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Tack Charlie, trevligt med lite faktiska siffror. 57 grader låter lågt men jag är samtidigt osäker på hur daggpunktstemperaturen ändras med motdragsluckan. Hur mycket faktisk fukt hittar du? Rör det sig om lite fukt i röret några enstaka riktigt kalla dagar så är det knappast något att bekymra sig över.

André, hur menar du "riskfritt med kondens"? (Du har väl hört uttrycket "Lita aldrig på sotaren, vem vet vad han gjort med din fru?" :wink: ) Jämför man med Charlie så är har du förmodligen kortare skorsten (+) men rördiametern är större (-), och du har betydligt lägre rökgastemperatur (-) och dessutom kallare klimat (-)... Har du varit uppe på taket ditt och mätt?
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

ABSO skrev:Tack Charlie, trevligt med lite faktiska siffror. 57 grader låter lågt men jag är samtidigt osäker på hur daggpunktstemperaturen ändras med motdragsluckan. Hur mycket faktisk fukt hittar du? Rör det sig om lite fukt i röret några enstaka riktigt kalla dagar så är det knappast något att bekymra sig över.
Röken som kommer ur skorsten känns ju ganska fuktig, men jag kunde inte se att det hade fällts ut så mycket fukt att det rann.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Hittade följande dokument om dragbegränsare:

http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... ydelse.pdf
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Intressant läsning.

Men det kondensexempel de har på sidan 3 med "jämförelser på en villapanna" kan man tyvärr inte dra många växlar på. De nämner varken skorstenshöjd, area, utomhustemperatur eller temperatur på spädluften. Sedan talar de om en effekt på 22 kW och 180 grader rökgastemperatur; en fullt utnyttjad modern pelletspanna för normalt villabruk ligger under 15 kW och 120 grader.

Inte heller tabellen som visar minskade inre förluster med draglucka på sidan 4 säger hela sanningen. Visserligen minskar man genomströmingsförlusterna via pannan genom att istället leda luften genom dragluckan, men samtidigt, om det är kallt ute så sugs ändå lika mycket kall luft in genom din källarventil, luft som kyler både panna och källare.
Skriv svar