Bakbrandsvakten löser ut

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Bakbrandsvakten löser ut

Inlägg av Cohiba »

Har haft en Eurofire installerad sedan slutet på oktober. Efter vissa inkörningstrubbel (mest beroende på en inkompetent installatör) har den gått som en klocka fram till för drygt en vecka sedan då plötsligt bakbrandsvakten löste ut. Bara att tömma ur askan tänkte jag, städade ur den och körde igång igen. Den startade och gick i ca fem dagar och sedan löste den ut igen. Samma ska igen, tömde aska och körde igång. Denna gång stannade den efter bara en dag. Är det någon annan som haft problem med bakbrandsvakten? Vad, i så fall, gjorde du för att lösa problemet.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Brinner brännaren lika bra som tidigare, tänkte bara om draget försämrats någonstans, en grävling i skorstenen eller någon krök som askat igen någonstans ?

Givaren för tempen i fallröret är en bimetalltermostat och dom brukar inte uppföra sig så om det blir fel på dom.
Senast redigerad av micke_932 den fre 19 jan, 2007 13:15, redigerad totalt 1 gånger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Inlägg av Cohiba »

Jag tycker nog det brinner lika bra.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Låt brännaren gå ett tag och känn på fallröret ungefär där givaren sitter (det går två sladdar till fallröret), det ska inte vara så jättevåldsamt varmt i normala fall, givaren ska inte lösa ut förrän vid 150 grader eller nått sånt om jag minns rätt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Inlägg av Cohiba »

Det är rejält varmt (och har alltid varit det) I slutet av en bränncykel kan man inte hålla handen där utan ordentliga obehag.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

micke_932 skrev:Låt brännaren gå ett tag och känn på fallröret ungefär där givaren sitter (det går två sladdar till fallröret), det ska inte vara så jättevåldsamt varmt i normala fall, givaren ska inte lösa ut förrän vid 150 grader eller nått sånt om jag minns rätt.

Bakbrandsskyddet löser ut vid 70°C.
o det beror oftast på att det är för dåligt drag.

http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... 0_rev7.pdf

du kan kolla här om du vill det står här på sidan 14
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Bakbrandsskyddet löser ut vid 70°C.
Där ser man, när jag var i Baxis buss och tittade på deras brännare så sa han att det löste ut vid 150 grader, där ser man hur mycket dom vet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
flyinhi
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 16 mar, 2006 18:20
Ort: Kävlinge

Utlöst fallrörstemp begränsare

Inlägg av flyinhi »

Hade liknande fenomen men det berodde på att jag magrade ut för mycket.

Efter några veckors drift börjar skruven mata mer pellets per tidsenhet, jag gissar att den sliter till sig efter några timmars snurrande. Därför fick jag justera ner pelletsmängden för att få en vettig förbränning men när man går för långt så brinner det snålt och värmen letar sig bakåt. I vart fall upplevde jag det så.

Jag har haft min installerad ganska precis ett år nu och har gjort av med exakt tre pallar småsäck, helt ok tycker jag. IOFS kör jag VV under sommaren med elektrisk VVB men ändå.
baxi eurofire i en tmv compakt 2000
95kvm boyta, 95 kvm biyta
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Inlägg av Cohiba »

Bara en liten uppdatering. Jag höjde fläkten två steg och sedan dess har brännaren gått felfritt.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Inlägg av Cohiba »

Och nu är det kört igen. Får nog ringa efter hjälp.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
sunkman
Entusiast!
Inlägg: 104
Blev medlem: sön 11 dec, 2005 17:56
Ort: blekinge karlshamn

Inlägg av sunkman »

hur har du spjället kan u öppna det mera.
kan du det så testa med det
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Inlägg av Cohiba »

Installatören påstod att det var fullt öppet. Nu har han ju förvisso visat sig vara en klant på många områden så jag får väl kolla upp det också. Det känns nämligen mer och mer som dåligt drag
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
Barrett
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 29 dec, 2006 20:01
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Barrett »

Har du tillräckligt med drag?Har installatören justerat effekten? Om man kör med för hög inmatad effekt så orkar inte rökgångarna(panna och skorsten) svälja, och värmen letar sig bakåt. Brännaren skall justeras efter värmebehovet, men också efter vad anläggningen kan ta emot. Kontrollera att alla passager är fria, se sedan till att brännaren får lagom mängd pellets vid normaldrift, ca 12-18 kw beroende på ovan nämda(baxi.se har en lathund på vad de flesta pannor bör ha) Justera sedan syretillförseln så att brännaren brinner med en gul låga (grovinställning)
Obs ett rökgas instrument är nödvändigt om man skall göra en finare inställning och/eller om man inte har möjlighet att se lågan. Lycka till!
Eurofire Baxi på CTC 260-61
Cohiba
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 10:27
Ort: Sigtuna

Inlägg av Cohiba »

Ähem

Har nu konsulterat manualen och konstaterat att det enda felet är att jag själv inte följt underhållsintruktionerna :oops:

Åtminstone har brännaren sedan jag rengjorde luftslitsarna(!) gått felfritt. Det är bara visserligen bara två dagar men jag har känslan av att det är just det som var felet.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
CrossCountry
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 20 dec, 2006 13:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av CrossCountry »

Jag har haft liknande problem vid några tillfällen och när jag justerade ner startdosen så försvann det. Det blev så mycket pellets att det fylldes lite uppåt i "fallshaktet" (dvs över den horisontella luftspåret på bakväggen i förbränningsutrymmet) och det började även brinna uppåt.

Tror att problemet förvärrades av att jag hade fått pellets med förvånansvärt hög andel spån, vilket inte faller ner lika bra som pelletsen. Det låg lite kvar i fallshaktet vilket antagligen antändes.
Skriv svar