Omrörning i ack-tank?

Skriv svar
freki
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 21:32
Ort: Linköping

Omrörning i ack-tank?

Inlägg av freki »

Hej!

Jag undrar vad man har för flöde (typ-värde) i värmekretsen på ett golvvärmesystem?
Om man kopplar flödet så det passerar en acktank, in i botten och ut i toppen (dvs utan shuntning), kommer det röra runt i hela tanken då? (Ponera att tanken har en volym på 500 liter.)

Tanken kommer "toppvärmas" med sol när sådan finns att tillgå, spelar det egentligen någon roll om det blir omrörning i tanken då det inte ska bryggas duschvarmvatten?

Någon som har några erfarenheter eller åsikter?

/Fredrik
Nybyggare! :-D
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Det kan bli bra varmt för din golvvärme under vår/höst.....shunt rekommenderas nog trots allt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
freki
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 21:32
Ort: Linköping

Inlägg av freki »

Ahh, glömde skriva att jag tänkt ha en temp-begränsare från tanken, men tack för påpekandet!

/F
Nybyggare! :-D
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

freki skrev:Ahh, glömde skriva att jag tänkt ha en temp-begränsare från tanken, men tack för påpekandet!

/F
Då kommer den ju att fungera som vilken ackumulator som helst...

En fråga varför vill du inte göra varmvatten? När solen lyser som mest så har du inget behov av värmen.
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Du vill altså att tanken skall göra så att det inte blir så häftiga temperaturväxlingar i golvvärmen ,,,

när panelen laddar på värme å så :?: :?: :?:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
freki
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 21:32
Ort: Linköping

Inlägg av freki »

Min tanke är att ha två tankar. En för varmvattenproduktion och en för värmekretsen. Detta för att lättare kunna hålla skitningen fin i tappvarmvattentanken.
Skulle nog förklarat lite mer kring hela konceptet från början. :-)

Min fråga är alltså om det är dumt att tillåta omrörning i värmekretstanken?
(Kan inte riktigt få klarhet i det på egen hand, har för lite erfarenhet/kunskap.)
Nybyggare! :-D
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Det är alltid bäst att hålla skiktningen så bra som möjligt. Hett vatten är bättre än ljummet, året runt, både i en tappvarmvatten-tank och i en husvärmetank. Sätt i en shunt, kostar inte mycket, håller 80 år, och finns på plats när systemet inte går att reglera som man tänkt...

Nybyggare? Då skall du överhuvudtaget inte ha ett uppvärmningssystem. Du skall isolera! :D Och sen lägga på mer isolering. Energi kommer varje år att bli dyrare, dyrare, dyrare. Inte lönsamt isolera idag? Det blir lönsamt fortare än hussäljaren hinner blinka.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
freki
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 21:32
Ort: Linköping

Inlägg av freki »

Var också helt inne på att isolera mera men det blev så hiskligt mycket dyrare pga mer mtrl, omritning av huset, typgodkännande (för brand etc), mindre boyta (boytan minskar oroväckande fort när man bygger på mer isolering innåt) så vi la helt enkelt den idén åt sidan fast jag vet att du egentligen har rätt.
(Allt måste ju vägas mot hur länge man tror man ska bo där, i långa loppet, typ 50 år, är det ju alltid bäst med mer isolering, men om man räknar med 5-10 år...)

Valde dock en nyare typ av grund och 300mm isolering under plattan vilket jag hoppas ska göra att golvvärme äntligen blir så bra som det sagts tidigare. (www.supergrund.se) :-)

Det verkar som jag ska ha en shunt trotsallt... :-)

/Fredrik
Nybyggare! :-D
Skriv svar