Fråga ang VV beredare

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Magnus Fors
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 30 nov, 2006 22:27
Ort: Lidköping

Fråga ang VV beredare

Inlägg av Magnus Fors »

Jag har ett litet problem.
i dag sitter min VV beredare på övervåningen i badrummet och jag skulle vilja flytta den till källaren! den förra husägaren flyttade den från markplan till övervåningen. Går det att flytta den? jag är orolig att det inte kommer upp något varmvatten till över våningen.
jag har egen grävd brunn med en hydrofon
panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Om hydroforen orkar trycka upp vatten i dagsläget är det inget som säger att den inte skulle orka trycka om du sätter vv-beredaren i källaren. Det enda som händer är att det tar längre tid för varmvattnet att komma till kranen på övervåningen och att du får vissa värmeförluster på vägen.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Inlägg av Holger »

Är det inte praktiskt att ha varmvatten direkt i badrummet utan värmespill? Monterar du beredaren i källaren får du varje gång du behöver varmvatten, spola bort vatten som varit uppvärmt men kallnat i ledningarna. Sådant skapar både irritation och kostar pengar.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Magnus Fors
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 30 nov, 2006 22:27
Ort: Lidköping

Inlägg av Magnus Fors »

Furetör skrev:. Det enda som händer är att det tar längre tid för varmvattnet att komma till kranen på övervåningen och att du får vissa värmeförluster på vägen.
jo det stämmer ju men vi använder mer varmvatten på markplan
på övervåningen duchar vi bara
panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
Magnus Fors
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 30 nov, 2006 22:27
Ort: Lidköping

Inlägg av Magnus Fors »

Holger skrev:Är det inte praktiskt att ha varmvatten direkt i badrummet utan värmespill? Monterar du beredaren i källaren får du varje gång du behöver varmvatten, spola bort vatten som varit uppvärmt men kallnat i ledningarna. Sådant skapar både irritation och kostar pengar.
det stämmer men jag använder mer varmvatten på markplan i köket och toaletten där får jag spola ca 30 sek innan jag får varmvatten och i badrummet duchar vi bara och jag har lite ont om platts där
panna ctc -62
brännare - Janfire flex-a
hemmabyggt förråd som rymmer ca 200kg
hus 150m2 i två plan
Skriv svar