Dränera om huset?

Skriv svar
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Dränera om huset?

Inlägg av Andreas Hansson »

Är det någon som har gjort det? Vad har ni använt för metod och vad gick det lös på ungefär?

Jag funderar på isodrän metoden
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
puttee
Entusiast!

Inlägg av puttee »

Om du inte har för mycket i vägen runt huset, så räkna med cirka 2600:-/löpmeter. Om du inte har för djup källare :cry: Det är inklusive moms men utan återställning. Då ingår isodrän en rengöring och upplagning av källarväggen samt dränering med kringfyllning av makadam samt en geotextil runt makadam-paket upp till överkant isodrän där den avslutas med en spikad list. Sorry glömde hålkälet som görs på plattkanten, samt eventuellt ett lager med tjära längs ned, det sista är en smaksak. :wink: Du bör även passa på att ansluta eventuella stuprörs utkastare till en brunn, det bör ingå om inte brunnen ligger för långt bort, men i så fall bör du ta den kostnaden för det tillför så mycket mer vatten än man tror.
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Hur tjock är isodränplattorna då?
Hur tjocka ska man ta 200mm?
Jøtul I 520 FL
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Du bör även passa på att ansluta eventuella stuprörs utkastare till en brunn
Är det inte lag på att det ska vara det ? dom var här i byn och sprang för ett par år sedan och hällde färgat vatten i stuprören och kollade att vattnet rann ut i dagvattenbrunnarna, och om det inte gjorde det så blev det ett jäkla liv.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
HattSmugglarn
Fröträd

Inlägg av HattSmugglarn »

Dom kollade nog snarare att det inte rann ut i spillvattnet, dyrt att köra rent regnvatten genom reningsverket.
HattSmugglarn
Fröträd

Inlägg av HattSmugglarn »

När jag dränerade om för 3 år sedan hamnade jag på ungefär dessa summor:
Grävning 4000:-
Platon, dräneringsrör etc 11800:-
Grus och igenskottning typ 2000:-
XboX till svågern 999:-
Lite matjord och gräsfrön några hundringar.

köpte allt för 40 m.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Man får se til att lägga dräneringen på samma ställe som den gamla låg för om du dränerar annorlunda så kan kåken få sättningar, finns fall där dom lagt dräneringen för djupt och huset typ gått av på mitten =/
Då har ioförsig ena ändan stått på berg medans den andra gjorde det inte.
deleted
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Med tanke på att dräneringen säkerligen behöver ses över här så småningom (inget gjort sedan 1973) är det skönt att bo i en enplanskåk 8) ,mindra gräva då, mindre åverkan på trädgården.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Framsidan av kåken är det inte så djupt att gräva.
Jag grävde ur för hand när jag skulle in med pannan.
Bild
Jøtul I 520 FL
puttee
Entusiast!

Inlägg av puttee »

Jag vet inte vad som är bäst när det gäller tjocklek, men eftersom du har ett lägre delta T under jord så tror jag att det räcker bra med cirka tio centimeter. :) Och jag känner inte till någon lag som säger att stuprören skall vara anslutna utan det är nog som Hattsmuglarn säger att de inte får vara kopplade till spillvattnet. Priserna jag gav var om du köper in tjänsten helt och hållet. Med eget arbete och "kompisar" kan du komma mycket lägre :D Isodrän och liknande system är ju minst lika mycket för att se till att väggen skall kunna "andas" så att du får ut eventuell vatten ånga 8) isoleringen är ett extra plus, det var så svårt att få till det bra med makadam i ett jämnt lager mot källarväggen.
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Skriv svar