hög rökgastemp.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hanke
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 07 jan, 2007 12:36

hög rökgastemp.

Inlägg av hanke »

har en norrahammar panna sen 60talet har en rökgastemp på ca 260 gr har stängt spjället ganska mycket vad finns att göra.
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Alla bafflar/turbulatorer i eller?
deleted
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Har du provat sänka effekten?
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: hög rökgastemp.

Inlägg av Krister »

hanke skrev:har en norrahammar panna sen 60talet har en rökgastemp på ca 260 gr har stängt spjället ganska mycket vad finns att göra.
Skaffa en draglucka om du inte redan har en. En sådan minskar och jämnar ut draget genom pannan genom att späda ut rökgaserna med pannrumsluft mellan skorstenen och pannan, dvs på rökröret.

Du får följande fördelar:

1. Jämnare drag = bättre förbränning och lägre förbrukning.

2. Lägre drag genom pannan = bättre verkningsgrad då pannan hinner ta upp mer värme vilket i sin tur leder till lägre rökgastemperatur.

3. Rökgaserna späds ut med kall pannrumsluft = Även vid hög rökgas temp från pannan så blir det svalare rökgaser som går igenom skorstenen vilket minskar slitaget på skorstenen.

4. Rökgaserna späds ut med torr pannrumsluft = Mindre risk för kondens i skorstenen.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
kenhje
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 09:21
Ort: Tingsryd, södra småland

Inlägg av kenhje »

Jag är barnvakt åt en parca norahammar med en iwabo medan ägaren är på semester och i den är rökgastempen ca 230 gr när effekten är så hög att den klarar värmebehovet.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Värmetorsk
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 03 mar, 2007 11:50

Dragbegränsare

Inlägg av Värmetorsk »

Upprepar bara det Krister redan påpekat.
Om du inte har någon dragbegränsare så rekommenderar jag att du installerar en såda. Det är inte någon dyr investering och installationen klarar ett litet barn av... Det är bara som en liten självöppnande lucka man monterar på rökgaskanalen. När draget blir "för stort" öppnar luckan och blandar ut rökgaserna med luft från pannrummet.
Har du ingen sådan installerad nu skulle jag kunna tänka mig att du snarare får för kalla rökgaser efteråt snarare än för vama... men det är ett annat kapitel...
Skriv svar