Dammande pellets?

Skriv svar
Turbo
Stor entusiast!
Inlägg: 153
Blev medlem: ons 20 jul, 2005 11:12

Dammande pellets?

Inlägg av Turbo »

Hej, dammar all ljus pellets mycket mer än den norska bruna. Fyllde på med fyra säckar Smålandspellets det sista när den norska tog slut. Jag tror de säckarna dammade lika mycket som 3,8 ton norsk pellets har dammat. Kanske lite överdrivet men det var en markant skillnad.

Varför kan ingen i Sverige göra den bruna pelletsen, eller får ingen ta efter det?

Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.

230 m2 Fageräng.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är väl snarare så att Vestmarka är mycket dammfri och resten "normala".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Re: Dammande pellets?

Inlägg av Karla1 »

Turbo skrev:
Varför kan ingen i Sverige göra den bruna pelletsen, eller får ingen ta efter det?

Mvh Daniel
Självklart kan svenskarna göra en likartad pellets om dom ville detta. Norsk Pellets vestmarka är Svanen- märkt pellets och därför är då kraven på råvaran samt processen stor. Det krävs lite extra för att få göra efter dessa krav och troligtvis är detta för hög kostnad för svenskarna som det verkar.

Personligen tycker jag att alla tillverkarna skulle satsa på att få denna bättre kvalitet på bränslet.

Idagsläget höjer dom bara priserna ut till kunden, men kunden får en sämre kvalitet än tidigare år tillbaka. Något som man måste ta i akt och förbättra sig på.

Detta medför då också mer problem med förbränningsutrustningen hemma hos oss pelletseldare. Jag tror nog dom flesta håller med mig.
Krister
Stor entusiast!
Inlägg: 244
Blev medlem: tor 05 jan, 2006 09:07
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av Krister »

Icecap skrev:Det är väl snarare så att Vestmarka är mycket dammfri och resten "normala".
Fast det skiljer oerhört mycket på olika svenska pellets när det gäller damm och spån. Jag har provat 3 olika sorter.

Skönsbo pellets (lokal producent) 8mm: "normalt" med damm, lite väl mycket spån. Var mindre med spån när jag köpte första gången i höstas, vet inte varför det varit sämre på slutet. Ljus och luktar gott.

Bionorr SCA 6mm: Nästan inget spån men tyvärr väldigt damming, enligt leverantören varierar mängden damm i olika leveranser men de 20 säckar jag provade dammade väldigt mycket. Ganska mörk pellets och luktar inget vidare, dock bara vid påfyllning, inget problem med dålig lukt i huset.

Bioenergi Luleå (lulepellets) 8mm: Nästan inget spån och väldigt lite damm. Luktar gott och är aningen mörkare än Skönsbo pellets men lite ljusare än Bionorr. Klart trevligaste pelletsen jag provat.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
PSAB
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: lör 24 feb, 2007 00:51
Ort: Åby

Inlägg av PSAB »

Det är väldigt mycket sågspån och dålig verkninggrad undrar över deras annalys.När det gäller vestmarka så bör den ju vara dammfri den genomgår ju någon koknings prosses inna pressningen
Skriv svar