Keramikinsats CTC Vemax
Keramikinsats CTC Vemax
Keramikinsatsen på min gamla(ca 17 år)CTC Vemax panna har snart tjänat ut. Ringde till CTC/Enertech och fick priset 4800:- plus moms. Glömde fråga om frakten men jag antar att den tillkommer. Summa summarum en släng över 6000:-. Montaget skall tydligen vara enkelt sägs det.
Min fråga är om någon vet om det finns ngt alternativ till CTC:s orginalinsats? Den känns ngt dyr måste jag nog säga.
Min fråga är om någon vet om det finns ngt alternativ till CTC:s orginalinsats? Den känns ngt dyr måste jag nog säga.
-
- Pannrumsnisse!
Re: Keramikinsats CTC Vemax
Jag tycker att du gör en egen form att gjuta keramik tillsatsen i.torbhe skrev:Keramikinsatsen på min gamla(ca 17 år)CTC Vemax panna har snart tjänat ut. Ringde till CTC/Enertech och fick priset 4800:- plus moms. Glömde fråga om frakten men jag antar att den tillkommer. Summa summarum en släng över 6000:-. Montaget skall tydligen vara enkelt sägs det.
Jag vet flera som gör detta ,man spar flera tusentals kronor om man gör det själv!
Eldfastbruk finns att få tag i på nästan alla Bygghandelsföretag(Något Dyrt Men Betydligt Billigare Än Orginalet)
Ved Profilen.
Ved Profilen. Är detta något som du gjort till din Solo+? Hur ofta har du behövt byta keramik? Har själv bytt en gång sen 1998.Ved Profilen skrev:Jag tycker att du gör en egen form att gjuta keramik tillsatsen i.torbhe skrev:Keramikinsatsen på min gamla(ca 17 år)CTC Vemax panna har snart tjänat ut. Ringde till CTC/Enertech och fick priset 4800:- plus moms. Glömde fråga om frakten men jag antar att den tillkommer. Summa summarum en släng över 6000:-. Montaget skall tydligen vara enkelt sägs det.
Jag vet flera som gör detta ,man spar flera tusentals kronor om man gör det själv!
Eldfastbruk finns att få tag i på nästan alla Bygghandelsföretag(Något Dyrt Men Betydligt Billigare Än Orginalet)
Ved Profilen.
Solo plus 30kW -97 + 2x1100 liter ack.tank.
-
- Pannrumsnisse!
Jag kan svara ärligt på denna fråga,jag har aldrig bytt keramik i min Panna som är från -92. Keramiken börjar att bli lite dålig,men försiktighet ger resultat. Jag har till och med skicka bilder på min keramik till Baxi dom tror mig inte... Nej jag har inte gjort någon egen lösning på min panna,men jag skall göra det!!!Betorp skrev:Ved Profilen. Är detta något som du gjort till din Solo+? Hur ofta har du behövt byta keramik? Har själv bytt en gång sen 1998.Ved Profilen skrev:Jag tycker att du gör en egen form att gjuta keramik tillsatsen i.torbhe skrev:Keramikinsatsen på min gamla(ca 17 år)CTC Vemax panna har snart tjänat ut. Ringde till CTC/Enertech och fick priset 4800:- plus moms. Glömde fråga om frakten men jag antar att den tillkommer. Summa summarum en släng över 6000:-. Montaget skall tydligen vara enkelt sägs det.
Ved Profilen.
Det är lättare att bygga eller gjuta en keramik till Ctc-Vemax än till Perifal solo+30 som har gjuten tunnel som förbrännings kammare.
Jag har ett bra tips!
Till alla Perifal ägare som vill tillverka sin egen efter förbränningskammaren själv. Man kan köpa/komma över ett stålrör som har diametern mellan 150 till 200 mm beroende på hur mycket keramiken är sliten.Sedan delar man röret så att det blir två st .halvor/halv månar med rätt längd förstås.Svetsa igen bakersta gaveln och sedan är det klart. Byt ut keramiken mot halvmånröret.
Denna lösning har faktiskt fungerat mycket bra!
Ved Profilen.
Hejsan. Detta är min första post på forumet. Jag befinner mig i samma situation som torbhe.Ved Profilen skrev: Eldfastbruk finns att få tag i på nästan alla Bygghandelsföretag(Något Dyrt Men Betydligt Billigare Än Orginalet)
Ved Profilen.
Ved Profilen, talar du om helt vanligt eldfast bruk som man murar eldfast tegel med? Så man kan gjuta med detta? Kräver det ingen bränning för att resultatet skall hålla sig? (Med andra ord, räcker det med att gjuta, torka, och använda?)
/Michael
acsMike: Tyvärr så lär du nog inte få något svar av Vedprofilen då han har lämnat forumet.
Vi får hoppas att någon annan kan svara på din fråga/fundering.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ojdå, det låter allvarligt. Tack för info.Roli skrev:acsMike: Tyvärr så lär du nog inte få något svar av Vedprofilen då han har lämnat forumet.
Har någon annan använt sig av eldfast bruk för användning inuti pannan? Det verkar som en väldigt enkel lösning om det fungerar.
/Michael Ljunggren. Ny ägare av en CTC Vemax och Eurofire brännare
-
- Pannrumshärskare!
http://www.byggahus.se/forum/biobraensl ... jaelv.html
Det är ju lite jobb att bränna själv
Vedeldarn skrev:Bruket till topplattorna heter Unicast C/L och till sidorna Unilite 88 som är mera isolerande. Bruken säljs av http://www.silika.se/main.html och dom säljer även direkt till privatpersoner. Det sitter nåt jäst isolermaterial bakom keramiken som är distans till plåten men det går precis lika bra med markskiva av stenull som bara kostar en bråkdel så mycket. Det är ju precis inte nån rymdteknologi.
När keramiken torkat 4 dygn i rumstemperatur ska dom gräddas i vanlig bakugn, 80 grader i 4 timmar, 95 grader i 16 timmar och sen 120 grader i 6-8 timmar för att driva ut resterande fukt. När man sen börjar elda så är det små brasor som gäller under några timmar eftersom det kristallina vattnet avgår först vid 450 grader och däröver. Gör man på detta vis så riskerar keramiken inte att spricka och den blir flera gånger hållbarare än dom färdiggjutna insatserna enligt expertis

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Jag hittade den tråden och det verkar också intressant. Jag har tillgång till en ugn, men undras hur komplicerat det är att få tag på cementen? Jag funderar fortfarande. Eldfast bruk ska ju gå att få tag på lite var stans.Andreas Hansson skrev:http://www.byggahus.se/forum/biobraensl ... jaelv.html
Vedeldarn skrev:Bruket till topplattorna heter Unicast C/L och till sidorna Unilite 88 som är mera isolerande. Bruken säljs av http://www.silika.se/main.html och dom säljer även direkt till privatpersoner. Det sitter nåt jäst isolermaterial bakom keramiken som är distans till plåten men det går precis lika bra med markskiva av stenull som bara kostar en bråkdel så mycket. Det är ju precis inte nån rymdteknologi.
När keramiken torkat 4 dygn i rumstemperatur ska dom gräddas i vanlig bakugn, 80 grader i 4 timmar, 95 grader i 16 timmar och sen 120 grader i 6-8 timmar för att driva ut resterande fukt. När man sen börjar elda så är det små brasor som gäller under några timmar eftersom det kristallina vattnet avgår först vid 450 grader och däröver. Gör man på detta vis så riskerar keramiken inte att spricka och den blir flera gånger hållbarare än dom färdiggjutna insatserna enligt expertis
Har du testat ovanstående bruk, Unicast CL?
Ja, visst är det... Men det är ju alltid kul att lära sig något nytt.Andreas Hansson skrev:Det är ju lite jobb att bränna själv

Började elda i panna först förra månaden. Har bott i lägenhet hela mitt liv. Där skruvar man upp och ner på elementet och ringer på någon när det inte funkar.

/Michael
acsMike skrev:Ja, visst är det... Men det är ju alltid kul att lära sig något nytt.Andreas Hansson skrev:Det är ju lite jobb att bränna själv![]()
Började elda i panna först förra månaden. Har bott i lägenhet hela mitt liv. Där skruvar man upp och ner på elementet och ringer på någon när det inte funkar.
/Michael
Hej alla
Jag läser att det finns de som vill gjuta pannkeramiken själva till sina pannor.
Själv har jag varit inne på ett smidigt sätt att tillverka gjutformar i plåt efter en enkel måttskiss/ritning.
Men!!!!
Nu till problemet! som är till två delar dels av eldfast cement
Och att sedan som de kallar ,( tvångs blandning av bruket )
Denna första procedur är viktig för hållbarheten!
Nästa är de olika torkfaserna som måste till för att driva ur, det olika bundna fukten (hel vetenskap) Inte så konstigt att gjutna detaljer kostar)
Min ide´kommer jag att inom några veckor att redogöra hur det går !
Det finns några 1000 olika eldfasta produkter att välja emellan.
Så här är svårigheten att hitta en rätt gjutmassa som är lätt att blanda till själv, de eldfasta matrial jag känner
till i dag är bara sådana som kräver en brukblandare( tumbola med vingar ) borrmaskin med visp duger inte !
Blandningen är viktigare än så!
Jag åter kommer i ämnet lämplig ELDFAST GJUTMASSA
till hemma bruk (gör det självare)
MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den tor 10 apr, 2008 03:21, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Jag håller på att experimentera lite med keramik i min gamla Egor V25 med gjutjärnsroster. Jag hade en halv säck med eldfast cement ståendes i uthuset, så jag snickrade ihop några formar, gjöt och testkörde. Det fungerade faktiskt över förväntan. En fin låga, lite blåaktig ibland och när pannan fått upp värmen syntes inte röken från skorstenen utan bara att luften dallrade. Jag har inte vägt veden eller nåt sånt, men det verkar som om det går åt mindre nu än det gjorde tidigare.
Men stenarna höll inte så länge, det har blivit sprickor i dom nu efter bara ett par veckor.
Då det här bara var ett första test så lät jag stenarna torka bara ca ett dygn i pannrummet innan jag använde dom. Och inte eldade jag försiktigt heller, jag fyllde hela vedutrymmet första gången.
Men jag tror att gjuta själv är ett bra alternativ om man bara lägger ner lite tid på torkningsprocessen. Och sen kan man nog hitta bättre material än vanligt eldfast cement också.
Men folk med gamla pannor med gjutjärnsroster som jag har nog mycket att vinna på att gjuta egen keramik. Grannarna blir gladare pga mindre rök och mindre vedförbrukning är ju aldrig fel det heller.
Det ska bli spännande att se om du hittar det perfekta materialet att gjuta med, Ruben!
Men stenarna höll inte så länge, det har blivit sprickor i dom nu efter bara ett par veckor.
Då det här bara var ett första test så lät jag stenarna torka bara ca ett dygn i pannrummet innan jag använde dom. Och inte eldade jag försiktigt heller, jag fyllde hela vedutrymmet första gången.
Men jag tror att gjuta själv är ett bra alternativ om man bara lägger ner lite tid på torkningsprocessen. Och sen kan man nog hitta bättre material än vanligt eldfast cement också.
Men folk med gamla pannor med gjutjärnsroster som jag har nog mycket att vinna på att gjuta egen keramik. Grannarna blir gladare pga mindre rök och mindre vedförbrukning är ju aldrig fel det heller.
Det ska bli spännande att se om du hittar det perfekta materialet att gjuta med, Ruben!
Ser att ni diskuterar eldfasta gjutmassor för egen keramik! Skulle själv vilja prova att testa lite olika varianter.
Undra om denna skulle funka? Schiedel brukar finnas på Beijer. Man kanske skulle höra om de kan ta hem och vad den kostar?
http://www.schiedel.se/produkter/eldfasta-produkter/
Eldfast Gjutmassa
Chamottebaserad massa för gjutning ochh reparationer. Blandas med vatten till önskad konsistens, ca 14 liter vatten till 100 kg torrt material.
Max temperatur: 1475° C
Max kornstorlek: 5,0 mm
Förpackning: 25 kg, säck
Åtgång: 2150 kg/m3
Undra om denna skulle funka? Schiedel brukar finnas på Beijer. Man kanske skulle höra om de kan ta hem och vad den kostar?
Eldfast Gjutmassa
Chamottebaserad massa för gjutning ochh reparationer. Blandas med vatten till önskad konsistens, ca 14 liter vatten till 100 kg torrt material.
Intressant. Jag prövar just nu "Maxit" eldfast bruk som jag hittade på Beijer:Åskar skrev:Ser att ni diskuterar eldfasta gjutmassor för egen keramik! Skulle själv vilja prova att testa lite olika varianter.
Eldfast Gjutmassa
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... px?id=3659
Det är väl skillnad på "bruk" och "gjutmassa" men jag har gjort en liten test för at i varje fall se att det tål värmen. (Ska tåla 1300C, men det måste ju också tåla en belastning av 20kg ved också.)
Jag kontaktade CTC häromdan och beställde de två plattor som gått sönder. Priset för dessa var 1500 inklusive moms & frakt, så detta var då en snabb lösning. Jag tänker dock fortsätta experimentera. Det kommer att dyka upp fler behov för min del.
Om Beier skulle visa sig ta hem gjutmassan du hittade så skulle jag också vara intresserad så berätta gärna vad du kommer fram till.