Barkpellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
frippe80
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 20 mar, 2007 10:26

Barkpellets

Inlägg av frippe80 »

Jag har en B16 GL och jag kör med barkpellets men har problem med det.
Det funkar inte riktigt bra för mig jag får stora kakor som läger sig i rostret som brännaren inte orkar blåsa bort.

Har sett andra i forumet som skrivit att de funkar kanon för dom. så de skulle va kul att veta era inställnigar
Clearsmoke
Prima virke
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 12 nov, 2005 22:58

Inlägg av Clearsmoke »

Hej,
som jag förstår det kan man (beroende på mjukvara) ställa in hur ofta renblåsningen ska ske. Kanske du skulle behöva blåsa rent oftare ?
Eller är kanske munstyckena felriktade eller rostret inte riktigt nedtrycket i botten så att luftströmmen hamnar rätt ?

När jag månadsvis sotar pannan kan jag hitta de mest fantastiska "kakor" som brännaren blåst bort men aldrig något på rostret.

/Clearsmoke
jumpy
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 08 maj, 2006 11:32

Inlägg av jumpy »

Den måste renblåsa varje gång vid "PAUS", typ 1,2 s 3 ggr även på natten.
Om brännaren är rätt inställd så ska det inte ligga några "korallrev" i pannan heller,askan ska se ut som sand.
Viking B30 GL,CTC V25
Bulkförråd,hus 1995 155m2.
Verkstad 85m2. Kulvert,acktank. Kalmar
M_O
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 21:29
Kontakt:

Inlägg av M_O »

Hej Frippe
Om det ska fungera med bark så måste den renblåsa varje
gång den skall starta även nattetid. (Den knäpper av renblåsningen på natten för att inte störa)
Slå oss en signal ska vi skicka en uppdaterad PLC som fixar det.

Mvh
Mats O
BioNordic
0278-391 50
frippe80
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 20 mar, 2007 10:26

Inlägg av frippe80 »

Har nu fått ordning på eldandet med barkpellets. Får tacka Pelletsteknik.se för hjälpen. Som fixade ett nytt mycket bättre PLC program.

Frågade dom om dom kunde fixa så man kunde se pelletsförbruknigen de va inga problem dom la in det i programet. Så nu är man en nöjd barkpellets eldare:)

Kan varmt rekomendera dom om ni funderar på att köpa en B16 brännare
kama
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 14:43

Inlägg av kama »

Hej, har eldat barkpellets i ca3 månader nu.
fungerar ok förutom att det sammlas en hel del sintrad aska under rostret på min brännare... påminner om grus ungefär.
fler som har detta problem? eller problem med sintring i övrigt?
vad har ni för inställning på era brännare, min blåser rent varje gång den pausar och ger en omrörnings puff var 10 minut.
PARCA 3000
Viking B 16gl
Eldar barkpellets
Pjn73
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 03 jan, 2007 22:21
Ort: Karlskrona

Inlägg av Pjn73 »

Jag kan svara din om ett litet tag, håller på att installera en Viking B30GL, kommer att köra barkpellets.
CTC V35, Bionordic Viking 30GL, Ladomat21, 1000liter, Motdragslucka Kutzner+Weber 012
Pjn73
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 03 jan, 2007 22:21
Ort: Karlskrona

Inlägg av Pjn73 »

kama skrev:Hej, har eldat barkpellets i ca3 månader nu.
fungerar ok förutom att det sammlas en hel del sintrad aska under rostret på min brännare... påminner om grus ungefär.
fler som har detta problem? eller problem med sintring i övrigt?
vad har ni för inställning på era brännare, min blåser rent varje gång den pausar och ger en omrörnings puff var 10 minut.
Jag har varit och tittat på en anläggning där bark bränns. 2ggr i veckan behöver rostret/elementet göras rent och det blir "grus" också.
CTC V35, Bionordic Viking 30GL, Ladomat21, 1000liter, Motdragslucka Kutzner+Weber 012
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

M_O skrev: Om det ska fungera med bark så måste den renblåsa varje
gång den skall starta även nattetid. (Den knäpper av renblåsningen på natten för att inte störa)
Finns det en klocka i PLC:n ? Ingenting man kan ställa in vad jag kan se.
Eller är det en fabriksinställd batteriklocka.
Vore ju bra också om man kunde välja: ingen renblåsning, nattavstängning eller renblåsning hela dygnet från menyn.
Tänk om tändelementet slutar fungera, då vill man säkert inte ha någon renblåsning alls utan bara UH eld.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Torsten skrev:
M_O skrev: Om det ska fungera med bark så måste den renblåsa varje
gång den skall starta även nattetid. (Den knäpper av renblåsningen på natten för att inte störa)
Finns det en klocka i PLC:n ? Ingenting man kan ställa in vad jag kan se.
Eller är det en fabriksinställd batteriklocka.
Vore ju bra också om man kunde välja: ingen renblåsning, nattavstängning eller renblåsning hela dygnet från menyn.
Tänk om tändelementet slutar fungera, då vill man säkert inte ha någon renblåsning alls utan bara UH eld.
Torsten! Ta kontakt med pelletsteknik, så får du ett program som fungerar mycket bra.
kama
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 14:43

Inlägg av kama »

ok, tack för det!
jag brukar göra rent rostret en gång i veckan men på slutet ryker brännaren mer eftersom allt "Grus" hindrar luften att komma fram.

blir nog vanlig pellets i sommar, så man slipper springa nere i pannrummet hela tiden...
PARCA 3000
Viking B 16gl
Eldar barkpellets
Pjn73
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 03 jan, 2007 22:21
Ort: Karlskrona

Inlägg av Pjn73 »

Nu har jag eldat upp ca 500kg barkpellets. Och det går bra. Askar ut brännaren(själva koppen) 1 gång i veckan. Har inte tömt pannan än. :-) Det finns mycket plats för aska. :lol:
CTC V35, Bionordic Viking 30GL, Ladomat21, 1000liter, Motdragslucka Kutzner+Weber 012
Skriv svar