Fläktstyrning....

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Fläktstyrning....

Inlägg av Tobben »

Man borde kunna få en effektstyrning inom vissa gränser med hjälp av en fläktstyrning.. (varvtalsreglering)

Vad tror ni.??

Jag har monterat den nya papstfläkten och gått tillbaka till malda pellets...

Effekten är helt klart större (runt det dubbla iaf) om man kör malet...

Sen ser man att regleringen "tar" snabbare med malet än med hela.. (rätt logiskt iofs)..

Det som suger mest är ju att det ligger en hel del o glöder inne i pannan.. men men, man kan inte få allt. :twisted:
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

sant

Inlägg av snillet »

JO, tanken har "rullat runt" lite i skallen på mig med sedan jag upptäckte att effekten ökade DRASTISKT när jag täppte igen hålet bredvid fläkten jämfört med när det är öppet.

Så det är nog ingen dum tanke att man bore kunna göra det inom rimliga gränser. Styrningen gör ju resten av jobbet så länge inte effektstyrningen flummar för mycket upp och ned. Skulle behövas någon typ av steglös termostat tillsammans med tidrelä eller liknande.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
ztz
Lärjunge!
Inlägg: 311
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 00:14
Ort: Södermanland
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Tobben, att det glöder mer inne i pannan innebär inte det en risk för att askvolymen ökar? Har du hunnit kolla skillnaden då mot nu?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Jo askvolymen ökar... Men exakt hur mycket har jag inte kolla..

Men det ser inte ut som det blir lika bra förbrännt med hela pelletar..

Askan är brunare..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

JUST SÅ...

Inlägg av snillet »

Det var min iakttagelse ockå när jag provade, dessutom ökade min förbrukning något så kvarnen behåller jag gärna....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Nu har jag monterat en fläktstyrning med en LM350T ett motstånd och en vridpot...

Har mätt spänningen till fläkten och testar olika inställningar...Har kommit fram till att det är väldigt lite man behöver ändra för att få stora skillnader i effekt..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Spännande!!

Hur ska den styras sedan fundera du på nån o2 mätare? Eller kanske rökgastemp? Eller blir det manuelt, ställa in ett optimalt läge? Kanske ska den styras i förhållande till matning? Det är intressant med alla era expriment. :roll:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Det blir nog optimalt läge..

För om man skulle försöka med de andra sätten du nämner så kommer man nog att "bråka" med den andra styrningen :)

Just nu kör jag på 23Volt mot fläkten och det ser ut att blir en matning på 40-45% som verkar vara "lagom"

När jag kör fullgas med papstfläkten så matar den 50-55% vilket är för mycket för min panna.

Det som är tråkigt just nu är att jag tycker allting drar så himla mycket pellets.. mellan 3-4 säckar om dygnet....

Det blev inte sämre iaf sen jag drog ner varvtalet.... Men mitt hus är som sagt rätt stort..
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Min brännare är färdig till veckan då hämtar jag den på M-bio. Måste bara skaffa lite pellets så man kan provköra. Min olja verkar var dryg att köra slut på. Solen har levererat ganska bra nu!!! Hoppas nu bara Bionan funkar! :?
EBK:n till min panna ska dyka upp snart oxå så får vi se om jag blir nöjd? :roll: Man kanske ska styra lite med fläkten sen.....
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Skriv svar