Är det ojämn kvalité på alla sorter?

Skriv svar
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Är det ojämn kvalité på alla sorter?

Inlägg av Shakespeare »

Hej,

Hur mycket jag än söker på olika sorters pellets så finns det alltid fler som tycker att de är skit än som tycker de är bra. Min slutsats är att alla tillververkare har lite ojämn kvalité och eftersom att det är ju som bekant alltid de som är missnöjda som hörs mest så är det de som råkar ut för dålig leverans som skriver av sig här i forumet.

Eller så är pelletseldare för kräsna? Förut var det kanske mer vedeldare som bytte till ett bekvämare alternativ men nu är det mest oljeeldare som gärna vill att det ska gå lika smidigt som tidigare.

Eller ...

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Mycket av problemet är ju att brännarna ställs till ett visst värde där den bränner rätt, sedan gör avvikelser i "kvaliteten" att brännaren går fet eller mager. Min erfarenhet är att pellets med samma värden (densitet & energiinnehåll) är olika "hala" och därför matas igenom skruven med olika hastighet.

Ett exempel är Vestmarka 6mm, den är hård och "halkig" och den ska behandlas som hade den högre brännvärde än Vestmarka 8mm, helt enkelt för att den "flyter" bättre och därmed matar mer per skruvvarv.

Kommer man sedan till Laxå ("vanlig vit") fungerar pelletsen bra för mig men den har definitivt inte samma "matningsvillighet" då den är lite sträv.

Har man sedan en brännare där matningen styrs med långa skruven från förrådet kan dessa variationer ställa till det ordentligt.

Jag har mätt och räknat mycket och min uträkning visar att skillnaden i m³ per skruvvarv varierar upp emot 30% mellan Vestmarka 6mm och Laxå 8mm.

Inom samma producent's tillverkning finns det ju kvalitetsvängningar, inte för att pelletsen blir "sämre" men "släthet" och i viss mån densitet varierar ju lite med olika lass råmaterial.

Sedan är det ju frågan om sintring osv, alltså att pelletsen är förorenat med sand/jord eller annat skit och det beror väl på hur mycket de "skrapar bottnen" för att få spån nog.

Så jag tror att de största problem är att brännaren inte ställs om automatisk samt att konstruktioner utan intern doseringsskruv är mer känsliga för dessa variationer som alltid kommer att finnas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Inlägg av Holger »

Icecap skrev: Så jag tror att de största problem är att brännaren inte ställs om automatisk samt att konstruktioner utan intern doseringsskruv är mer känsliga för dessa variationer som alltid kommer att finnas.
Hur långt borta ligger det innan man utvecklar realtidsstyrning med lambdasond till Janfire brännaren? Kom det en sådan sak skulle nog många överväga att skaffa ny brännare.
Vet inte hur styrningen går till på de danska Scotte/Woody/Biocomfort brännarna. Där kan man ju köpa till en lamdasond för 2500:- ca.

Det är riktigt att olika pellets matas fram olika snabbt. En sak jag lagt märke till är att pelletsmatningen varierar rätt mycket beroende på om förrådet är nyfyllt med färska pellets eller om det är bottenskrapet med ansamlat pelletsdamm som matas fram. I det senare fallet med dammblandad pellets så får man en magrare förbränning.

Jag trodde sintring hade sin orsak i förbränning av de talloljor som finns i pellets av fura. Mina SCA pellets verkar vara i stort sett bara gran, de luktar inte tallolja och de är ljusa. Har inte haft minsta tendens till sintring.
Kanske beror sintringen istället på att det följt med sand och liknande i råvaran. Då beror ju sintring snarast på dålig hantering vid tillverkningen av pellets.
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

På din fråga svarar jag: det kan jag inte uttala mig om.

Att matningen från förråd varierar kraftigt med fyllningen är helt sant men den är skaplig jämn fram till "nästan slut"-nivån varpå det faller drastisk.

I den pellets jag har nu (HMAB) är det en del spån men inget som ställer till några problem alls, det är mest ganska hårda pellets + lite spån och spånen är ganska grov till och med.

Jag har aldrig tömt och rensat mitt förråd från spån, jag har testat att mata in säckar som var halvt(!) upplösta av väte för att se om jag fick problem, spånen blandades med pellets och allt körde på som vanligt, nemas problemas.

Min teori är att har man en lång matningsskruv kommer den ju att köra korta stunder åt gången, detta kan få pellets + spån att packa sig kring den mycket bättre än om man hade matat fram 1-2kg i ett svep.

Vad jag har läst om sintring är det oftast föroreningar som gör det men såklart finns det mineraler i träet som används, dessa är ju också en möjlig sintringskälla. Om man tar en magnet i askan kommer det ju att samlas en del järn"bitar" på, jag kan inte bevisa det vetenskapligt men jag tror att det just är från mineralerna i träet, de koncentreras ju när träet bränns bort.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Icecap skrev: Om man tar en magnet i askan kommer det ju att samlas en del järn"bitar" på, jag kan inte bevisa det vetenskapligt men jag tror att det just är från mineralerna i träet, de koncentreras ju när träet bränns bort.
Det måste jag testa nästa gång jag rengör brännarhuvudet.

När det sedan gäller damm och mindre "finpartiklar" så verkar det som om de hamnar överst i förrådet. Precis som om de "flyter" upp till ytan. Eftersom det hos mig alltid är störst problem med mitt luftmatningssystem när förrådet har mindre än 1-1,5 ton pellets kvar. Filter problematiken ökar sedan med minskad pelletsmängd kvar. Finpartiklarna tätar sugfiltret. Med "nyfyllt" förråd kan systemet gå 3-4 veckor utan filterproblem, medans det ibland måste rengöras filter 2-3 ggr/vecka när det är mindre än 1 ton pellets kvar i förrådet.

Sedan kanske det också är så att man får "bottenskrapet" från en "luftklocka" från pelletsbilen överst i förrådet. De senaste gångerna har jag beställt 5 ton men "bara" fått 4,5-4,6 ton levererat eftersom de säger att man "bara" får en "klocka" när man beställer 5 ton...???...???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Holger skrev:
Hur långt borta ligger det innan man utvecklar realtidsstyrning med lambdasond till Janfire brännaren? Kom det en sådan sak skulle nog många överväga att skaffa ny brännare.
Vet inte hur styrningen går till på de danska Scotte/Woody/Biocomfort brännarna. Där kan man ju köpa till en lamdasond för 2500:- ca.
Mmmm det vore inte helt fel om det kom en brännare som sköter sej själv, Bara att stoppa sladden i väggen o köra...
När jag pratade med Biocomfort så krävdes det trots att den har lamda att man justerar in den först med instrument innan den kan sköta justeringen, Han nämde inte om det behöver göras mer än vid första start..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

"så krävdes det trots att den har lambda att man justerar in den först med instrument innan den kan sköta justeringen" ????

Om det är sant är lamdasonden en ren synvilla!

Ska det vara lambdasond SKA det vara plug-and-play!!!!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja det va då så han sa iaf, Han sa att min Co2 mätare va perfekt för att få till värdena o att den sen skulle klara att justera sej för pellets med olika kvalite.. Tyckte det lät väldigt epa..

Man tycker ju att det ska va helt självjusterande typ som en bilmotor.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Låt mig uttrycka det såhär: jag skulle aldrig delta i ett system med lambdasond som inte är 100% självinställande och som, ifall lambdasonden lägger av, kör som "det var senast den var OK".

Allt annat är rent CP!

Men OK, använder man en LSM-11 sond måste man ju kompromissa någonstans :?
Senast redigerad av Icecap den tor 12 apr, 2007 08:48, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Juggernaut
Lärjunge!
Inlägg: 319
Blev medlem: tis 15 nov, 2005 18:10
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Icecap; Tycker du att alla bilar är rent CP?

Där har du nämligen ett system som inte justerar sig endast med hjälp av lambda sonden. Lambdan mäter syrehalten i avgaserna, men bara i ett visst intervall, kommer tyvärr inte ihåg mellan vilka syrehalter. Där måste man ligga hyffsat rätt från början (mha förprogrammerade värden) sen sköter lambdan finliret... Det är ett system med återkoppling, insprutningen går efter förprogrammerade värden och med hjälp av lambdasonden känner den av hur förbränningen har blivit och justerar till så nära perfekt som möjligt. Lite äldre bilar med insprutning hade ju inte lambdasonder och var system utan återkoppling, dvs insprutningen levererade bränsle och luft efter förinställda värden, sen om det inte var optimalt eller inte fick systemet aldrig veta, och kunde heller inte kompensera för det...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jahaaa...... OK, jag trodde att vi pratade pelletsbrännare här, inte bilar!

Att bilar stänger av lambdastyrningen från ca: 3000 RPM och uppåt är jag väldigt medveten om men vad har det med saken att göra?

Du jämför alltså ett system som kör inom ganska snäva ramar från säg 6KW till 12KW (2:1) i "konstant hastighet" med en bilmotor som kör från 650 RPM till 6500 RPM (10:1) och gasar på lite hur som helst?

En pelletsbrännare kör ganska konstant när den kör, den kör inte motorväg ena stunden och stadstrafik nästa eller hur? Stannar inte vid rödljus, ska inte vänta på rullatortanten vid övergångsstället osv.

Det är 2 totalt olika arbetsvillkor vi pratar om och hade en bensin/dieselmotor jobbat under samma förhållanden som en pelletsbrännare hade det inte varit något problem alls att göra ett 100% lambdastyrd system.

Så håll dig till saken och låt bli att blanda in saker som inte hör till!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Jag kan tänka mig att en helt automatiskt lambdastyrning av brännare blir rätt avancerad. Det är åtminstone bra mycket mer än att hänga på en lambdasond. Om vi jämför med en bilmotor (sorry Icecap) måste vi förutom Lambdan veta:
* Att förbränningen är i full gång innan mätinsamlig sker
* Aktuellt drag genom pannan
* Aktuellt lufttryck
* Ev annat som sothalt, Co etc för att klara en grundinställning vid okända förhållanden; dvs panna och skorsten.
Sedan måste data samlas in under en viss tid för att sedan bearbetas innan justering sker, och nästa mätinsamlingsperiod kan påbörjas.

Klart det går att fixa, men frågan är om någon tillverkare vill bära utvecklingskostnaderna. Man måste först och främst se att det finns ett business case...
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag är delvis enig men kommer inte att skriva mer om detta i nuläget.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Hmm... Hoppas vi får tillgång till facit någon gång :)
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Skriv svar