Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Micke »

Här kan ni lägga vilka problem ni har haft ... :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Hej!

Har haft min Ulma 2000 sedan nov -06 (tidigere olja) och har haft ett par problem med den...
1/ Ett relä som gick sönder i mars -06 (Garantigrej)
2/ Spänningsdelen havererade sommaren -07(Gick också på garantin)

Annars så har fungerat klockrent!
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Det har visat sig att askskrapan har tagit stryk i den delen stången ligger i eldhärden på vissa av brännarna, då jag själv tog och ringde upp & frågade ULMA själva om dom upptäckt några problem med brännarna som varit ute hos konsumenterna ett antal år nu.

Varför felet har uppkommit på vissa, har man en teori om att brännaren har varit injusterad med en högre effekt än vad som är rekommenderat, då maxeffekten är 20kW. Detta orsakar då en nedslitning på stången på ca 50-70mm, som gör att materialet äts upp med tiden och till slut går av utav utmattning.

Idag på den nya modellen har man flyttat upp skrapan så att den hamnar mer upp emot centrumet efter sidan i röret, och kommer därför ta mindre stryk och få en längre livslängd. Man ser även denna del som en förbrukningsvara.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

askskrapa

Inlägg av brushuvud »

jag har haft problem med askskrapan. Den kärvade så jag vickade den lite fram och tillbaka vid sotning. det skulle man tydligen inte göra för brännaren dog...Pratade med Ulma som sa att så får man inte göra ty då ryker tändelementet. Jag fick ett nytt med nästa post och satte i det och en ny säkring. Säkringen skall vara på 3.15 A men det finns inga i Skåne :shock: så jag satte dit en ren 3 A. Nåväl, bytt tändelement och satt dit brännaren igen, nu kärvar inte spaken och allt går perfekt och gissa om jag är försiktig i tillbakadraget ... :D

För övrigt vill jag bara understryka hur nöjd jag är med Ulma, deras service och hur brännaren fungerar samt hur mycket och bra feedback jag får här på forumet.

Vänligen eder Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
ama3282
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 18 mar, 2006 08:35
Ort: Kronoberg, Växjö
Kontakt:

Nöjd

Inlägg av ama3282 »

Jag har bytt till det nya tändelementet men det var mer för jag ville testa om det fungerade bättre.
I övrigt måste jag berömma Ulma för deras support. Jag har ringt och frågat om montering m.m och jag har alltid fått bra information.
Panna: Effecta 220, Brännare: Ulma 2000, Reglersystem: EVR, Veckoförråd (ca 1000 l)
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Inlägg av brushuvud »

Men... du måste ju berätta vad du tyckte!! :shock: Blev det bättre eller var det samma eller?? Förresten hur var gamla utformat/tillverkat jämfört med nya??

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
robert50
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 21 apr, 2006 18:50

Inlägg av robert50 »

Hej fick ett konstigt fel på min ulma. När den ska starta så matar den en startdos, sen skippar den att tända å bara matar på som drift tills de stockar i skruven. Någon som har råkat ut för samma?
MVH
Ulma 2000 äldre Albinpanna
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

lät väldigt konstigt? Vad står tändparametern på? dvs läget där den ska märka att det brinner och sedan kalla på mera bränsle?
Försöker den tända eller matar den hela tiden?
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
robert50
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 21 apr, 2006 18:50

Inlägg av robert50 »

Hej har den äldre versionen. Tändningen är fabriksinställningen. Jag upplever att den kanske försöker tända i en sek sen börjar den bara mata på. Har bara kört en halv pall än med den, de vart i samband med att det vart lite pellets i förrådet och mer spån i båttenskrapet.
MVH
Ulma 2000 äldre Albinpanna
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Inlägg av simon.s »

du kan ställa ned tändingen från 10 till 9 eller 8. Min brännare har dåligt "öga" som ska se om det brinner och flackar mycket fram och tillbaka. Så ställ ned den så tänder den varje gång.

Byt till nya tändelementet med! Kan jag starkt rekommendera. När mitt gamla element höll på att dö så tog det ibland 6 minuter innan det brann ordentligt, nu tar det 60 sekunder. Sedan har du 5 års garanti på det nya! Bara det är värt en del. Bara att få ett nytt när det gamla pajjar efter en 3 år till.

Askskrapan är ett skämt! riktig ingenjiörmiss. Snart bränt av min andra askskrapa. Får nya av ulma men ändå.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
robert50
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 21 apr, 2006 18:50

Inlägg av robert50 »

Tack för upplysningen. Ja fick den till att gå nu på morgonen har haft isär och rengort allt, ska prova mixtra med de dära ifall den börjar strula igen.
MVH
Ulma 2000 äldre Albinpanna
I.H.P
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 07 maj, 2007 23:38
Ort: Gällstad

Inlägg av I.H.P »

Efter ca 400h hängde sig reläet till skruven, fick nytt på garanti. Enligt ULMA berodde det på att leverantören hade RoHS anpassat reläet men tydligen testat ut detta dåligt. Det nya var ett solid state relä så problemet lär inte återkomma. Nu imorse så pajade tändelementet efter 7750h & 12389 starter, bytte mot den nya sorten som jag förutseende nog tog hem för över ett år sen då min svågers pajade. Får se om detta håller lika länge som det gamla?
//Björn
CTC 260B 1965 + ULMA 2000 m Mafa mini
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Inlägg av kegu »

Har Du borrat upp hålet som varmluften skall strömma ut igenom? Det gjorde aldrig jag, då det inte var något som jag blev tipsad om att göra...
Det nya elementet höll inte länge då... :(
Fast efter en uppborrning så har det hållt länge och ser nästan nytt ut fortfarande!

Bara ett litet tips...
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
I.H.P
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 07 maj, 2007 23:38
Ort: Gällstad

Inlägg av I.H.P »

Jodå, den medföljande installationsanvisningen var mycket tydlig om att hålet skulle borras upp och Ulf påpekade detta extra vid inköpet.
//Björn
CTC 260B 1965 + ULMA 2000 m Mafa mini
whitelantern
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 26 okt, 2010 09:52
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av whitelantern »

Jag har haft problem med dragluckan, den kärvar.

Jag åtgärdade det hela genom att fila dom små upphöjningarna som luckan ligger på ca 45 graders lutning innåt. Så att luckan inte ligger på innerkanten utan hela tiden på ytterkanten av "sätet"


Sen tycker jag att skruven för att sätta fast brännaren i pannan är malplaserad.. Borde sitta på sidan istället för undertill.. Har varit påväg till verkstan för att hämta gängstålet några gånger nu... vid nästa tendfel så
blir det ett nytt hål.
Ulma 2000-laddpanna+tryckluftsotning + 750L Dalatank ,wellpapplåda som förråd.
10m murad skorsten, Laddomat 10, 2st Wilo-Stratos PICO
Skriv svar