Är ni nöjda ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Är ni nöjda ?

Inlägg av micke_932 »

Det skulle vara skoj att veta lite om vad ni som har en Ulma brännare tycker om den ?, några problem, bra finesser, support service osv...
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Kul att någon vaknat till liv!

Jag kan bara säga att jag är helnöjd med denna brännare.
Så jag kan varmt rekommendera brännaren till den som söker efter en framåtbrinnande.

Brännaren har spaksotning så den är lätt att hålla ren, så har man en panna med ett större förbränningsutrymme eldar man en längre period utan att behöva sota så ofta. "Spaksotningen" fungerar även som en pelletsbroms så att man slipper oförbrända pelletsar som ligger och pyr i pannan. Som jag har märkt med denna brännare så har jag varken koks eller några större mängder aska i röret efter 2- veckors eldning, då har jag eldat med den i en CTC1200.

Brännaren är PLC- styrd och har enkla förstående menyer.
Tändelementet är liknande typ som KMP använder, och fungerar helt klart snabbt och bra. I fallrörets slut, mynningen ut till brännarröret har man placerat en så kallad "kattlucka" som fungerar även denna som en broms. Detta gör också att bränslet hamnar på rätt plats och till följd behöver brännaren inte en så stor startdos för att tända.

Har eldat med vanlig pellets samt Norsk pellets vestmarka.
Norska pelletsen var förstås ett plus med den lilla askmängden.
Ligger konstant på en förbränningsverkningsgrad på ca 93- 96%.

Ett tips är att ladda ner reklamfilmen på ULMA´s hemsida så får man där se funktionerna och få en bättre uppfattning själv.
http://www.ulma.se/ulma_massfilm_intern ... d_0609.mpg
Kom gärna med frågor om det är något ni funderar över!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Kul när något fungerar. Hur gör du på sommaren. Går det att ställa upp
temperaturdifferensen mellan påslag och stopp så att gångtiderna blir
långa? Går det att sänka effekten så att gångtiderna blir lagom långa
eller är det plattan i mattan och sedan stopp?
Finns det underhållsglöd som på Janfire?
Spaksotning låter intressant, kanske går det att köra torvpellets i
brännaren om man rycker i spaken ett par gånger om dagen.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Brännaren i dag har ingen egen termostat utan man får koppla den över en vanlig panntermostat eller dubbeltermostat så får man det som man vill. Jag själv hade en PLC låg över som jag fixade program och en PT100 givare till så jag kan själv justera hysteresen. Men jag vet att grabbarna på ULMA håller på att titta på detta, så det kommer kanske en lösning snart. Brännaren har ingen underhållsfyr utan tänder varje gång. Detta fungerar snabbt och effektivt så det är ej några problem. Bra om man vill köra mot acktankar, då underhållsfyren är en nackdel där. Jag själv vet ej någon som har provat varken torv eller bark i denna. Det blir en hel mängd aska av både torven och barkpelletsen men denna verkar hålla brännarröret rent så varför inte testa. Har tyvärr inte tillgång till något här uppe där jag bor.
javirta
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 25 jun, 2007 22:42
Ort: Finland/Nokia

ULMA 2000

Inlägg av javirta »

Hejssan från Finland!

Brännaren verkar väldigt bra både i vedpannan (gamla LAKA) och oljepannan som är 4 år gamla JÄMÄ NOVA. Denna JÄMÄ är lite konstig så att det har ÖVERtryck i brännkammaren med 30-40 Pa när brännaren har eldning på.

Och skorsten är bara dia. 100mm och längden ca. 6m. INGA PROBLEM MED TÄNDNING, ELDNING ELLER FEL ANNAT SOM PELLETS HAR SLUTIT PÅ FÖRRÅD!

Jag är mycket nojd på brännaren, startade på Nov 2005 och brukning av 3500 kg nu.

MVH Janne Virtanen
Finland, Nokia (Siuro)
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Karla1 skrev:Brännaren i dag har ingen egen termostat utan man får koppla den över en vanlig panntermostat eller dubbeltermostat så får man det som man vill. Jag själv hade en PLC låg över som jag fixade program och en PT100 givare till så jag kan själv justera hysteresen. Men jag vet att grabbarna på ULMA håller på att titta på detta, så det kommer kanske en lösning snart. Brännaren har ingen underhållsfyr utan tänder varje gång. Detta fungerar snabbt och effektivt så det är ej några problem. Bra om man vill köra mot acktankar, då underhållsfyren är en nackdel där. Jag själv vet ej någon som har provat varken torv eller bark i denna. Det blir en hel mängd aska av både torven och barkpelletsen men denna verkar hålla brännarröret rent så varför inte testa. Har tyvärr inte tillgång till något här uppe där jag bor.
Hej
Jag har en lite udda fråga här...
om hysteresen mellan från o tillslag och tids beroende i minuter...
Har en funderin om hysteresen kan ljusteras med tillslagsfördröjning ???
Om det är en bra väg att lösa ett längre stillestånd på då kanske det är ett bra sätt att lösa det problemet på ett billigt sätt med ett sådant tillslags fördröjt relä inbyggt i pelletsbrännaren....
Obs det är inget jag provat, men tanken kanske är värd att prova ??
Om någon provar så hur många minuter kan vara en lagom fördröjning ??

MVH
Ruben
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det beror ju på hur mycket värmeförbruk som finns, tappar man mycket värme ur den sjunker temperaturen snabbt, är det bara till VV tar det lång tid.

Man kan öka skillnaden en del men inte är det den bästa metod, om du står i dushen är 30 minuter ganska lång tid, är det bara för att "fylla på" VV är 30 minuter ganska kort tid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Icecap skrev:Det beror ju på hur mycket värmeförbruk som finns, tappar man mycket värme ur den sjunker temperaturen snabbt, är det bara till VV tar det lång tid.

Man kan öka skillnaden en del men inte är det den bästa metod, om du står i dushen är 30 minuter ganska lång tid, är det bara för att "fylla på" VV är 30 minuter ganska kort tid.
Hej
Ja 30 min är ju lång tid om man skall vänta på uppdatering av varmvatten
även med vanlig termostat är kanske Gapet mellan till och frånslag stort,
Kanske en flödes-kännare som kan starta brännaren efter en bestämd tid.
som exempel 12 min efter man tappar varmvatten ???
Här har jag erfarenhet av en oljepanna med liten plattvärmeväxlare
Pann typ Ferroli gjutjärnspanna med direktvärmt varmvatten.
Lite tanke gångar.
MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den tis 09 okt, 2007 00:20, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har arbetsområde på 60°C-86°C och det fungerar alldeles utmärkt för oss och via mina övervakningskurvor ser jag direkt när någon duschar och dylikt, att ha en timer på är en bra idé vid "konstant" belastning men vid mycket varierande belastning fungerar det tyvärr dåligt.

Antingen får man ställa efter "worst case" och vinsten i "normalläget" är försumbar, annars får man ställa efter "normalläget" och acceptera att duschen kan bli kall, ställer man mitt emellan får man varken eller så att säga, bara nackdel i varierande mängd och ganska liten vinst.

Faktisk borde man ha en termostat som höll koll på temperaturfallets hastighet och när den faller snabbare än normalt höjer den starttemperaturen så att brännaren är i full drift när det når "original" starttemperatur. Men det känns lite överkurs att utveckla ett sånt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ice413
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:02
Ort: Mölndal / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ice413 »

Karla1 skrev:Brännaren i dag har ingen egen termostat utan man får koppla den över en vanlig panntermostat eller dubbeltermostat så får man det som man vill. Jag själv hade en PLC låg över som jag fixade program och en PT100 givare till så jag kan själv justera hysteresen. Men jag vet att grabbarna på ULMA håller på att titta på detta, så det kommer kanske en lösning snart.
Jag beställde en ULMA2000 i Fredags ( 19/10 ) och blev lovad att jag skulle få den nya modellen där detta är löst.
Brännaren kommer att levereras och installeras första veckan i Nov.
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
ice413
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:02
Ort: Mölndal / Göteborg
Kontakt:

Äntligen på plats...

Inlägg av ice413 »

Idag blev den då installerad och injusterad, min ULMA2000 brännare.
Alldeles färsk med inbygd termostat. Jag kör med start 65 grader och stop vid 80 grader, det var inställt så default.
Hela installationen och injustering tog väl effektiv tid lite drygt 2 timmar
Det behövdes inte göras någonting åt brännaren, den var perfekt från fabrik.
Nu kan jag ju inte säga att jag är nöjd ännu då den bara har gått sedan 14.00 idag. Men det verkar lovande.
Bilder påskönheten samt lite siffror från injustering finns här:
http://www.smidefors.se/?p=242
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
ice413
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:02
Ort: Mölndal / Göteborg
Kontakt:

har nu kört i 2dygn...

Inlägg av ice413 »

Nu har den varit igång i snart 2 dygn, och än sålänge är jag helnöjd.
Efter att jag fått justera startdos ( max 100gr/1.5dl ) mm så har den gått som en klocka. Jag fick korta ner tiden för startdosen med 10 sekunder, samt ändra tiden mellan matningarna till 13 sek istället för 10.
Den har nu gjort 31 starter och drifttiden är just nu 15 timmar med genomsnitt på 11.7kw.
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
anderspe
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 18 sep, 2007 11:46

Nöjd med en justering

Inlägg av anderspe »

Mycket nöjd med min Ullma och när jag berättar för andra hur sälla jag sotar, är det flera i min omgivning som vill ha en.
Dock hade min panna för liten vattenvolym, och en min/max på bara 6 grader vilket var både ineffektivt och slett ut ett brännareelement på 1 år.

Min leverantör satt in en anliggningstermostat direkt på tanken med en min/max på 12 grader, vilket gör en mycket bättre drift, men mycket längre mellan starterna och jag tycker det verkar som mycket mindre förbrukning med.
Min panna är en NibeCity -99
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Hur bra funkar askskrapan om man får vara lite nyfiken, om jag inte förstått det hela fel så har Ulma en manuell askskapa (ratten på framsidan), är det en riktig skrapa som skrapar rent, det verkar ju så eftersom man ska vrida och sedan dra ut, antar att skiten åker ut genom ett hål i botten eller liknande ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
ice413
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:02
Ort: Mölndal / Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ice413 »

är det en riktig skrapa som skrapar rent, det verkar ju så eftersom man ska vrida och sedan dra ut, antar att skiten åker ut genom ett hål i botten eller liknande
Askan åker INTE ut genom hål i botten, man trycker askan ut så den hamnar i pannan istället för brännarröret.
Jag skall se om jag kommer ihåg att ta en bild ikväll.
1.) vrid handtaget medurs
2.) Dra spaken bakåt
3.) Vrid moturs
4.) Tryck in ( askan åker ut i pannan )
Focus ECO-20, Ulma2000
Huset: 95m² på 2 våningar + källare(45m²)
Byggt 1924, tilläggsisolerat, nya gasfyllda 3-glasfönster, Dock helt oisolerad vind.
"When In Danger Or In Doubt, Run In Circles, Scream And Shout!"
Skriv svar