koppling av ackar

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

koppling av ackar

Inlägg av Wodda »

Är i stånd att äntligen skruva ihop mitt system. Nu är valet om jag ska paralelkoppla mina 4 st 750l tankar eller om jag ska seriekoppla dessa a´la termoventiler (med 5030 och dbv). Helst vill jag ha dom i serie men jag anar att det kan bli problem i o m att alla tankar svalnar från botten och upp.
Har ni någon erfarenhet om det funkar eller inte?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

En undran vilken panna har du, samt vad för tankar har du??När det sedan gäller acktankkoppling så kan det vara fördelaktigt med seriekoppling så länge det finns ett tappvarmvattenbehov som än mindre än värmebehovet. Då kan man koppla så att radiatorreturen vänder laddningskretsen och återladdar tank ett. Men sommartid kan man bara nytta denna tanken, så alternativet med seriekoppling är bara att föredra i kombination med solvärme OCH ATT DET INSTALLERAS AV EN INSTALLATÖR SOM VET VAD HAN GÖR.

En parallellkoppling är å andra sidan ALDRIG FEL!!

Ved Profilen.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

En parallellkoppling kan visst vara fel. Om tankarna är av olika typ, med olika genomsträmningsmotstånd, är det inte alls säkert att laddningen sker parallellt, bara för att inkopplingen är sådan.
Då är det fel.
Men så verkar inte vara fallet här.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

1st 750l Tekniktank 3 slingor för sol (14,4m2 vakum) + 2 slingor för vv.
4st 750l slavtankar.
Orlan 40kw + ladd 21
Nödströms anläggning.

Huset motsvarar en yta om 288m2 (årsbehov av el totalt 52000kwh), värmesystemet är Raccon 50m² + wirsbo 90m² + radiatorer(3 rum). Raccon lämnar en retur temp på 21-22° så den ligger sist och snor det mesta av de andras returer(grymt bra system endast 8mm i diameter är slangen, kan rekomenderas :lol: ).

Pool 70m3

Funktion:
Dom översta 250litrarna i tekniktanken ska vara över 60°, resterande är bland zon för returer från värmesys,förvärmning av vv, lågtempsol osv.
Allt styrs av UVR1611
Sommartid kommer UVR 1611 se till att det finns ca 1000l vv i buffert innan den låter poolen ta värme. Därför vill jag helst ha tankarna i serie, men jag är orolig för att när vv blir stående i t ex 2 slavtankar så när laddning sker kommer tank 2 att pyttsa in vv i tank 1 som då är mycket svalare i botten frågan är väl bara hur mycket svalare den blivit. Vore kul och höra någon med praktisk erfarenhet.
Det var väl allt.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Låter märkligt i mina öron. Det är väl inget som hindrar att bufferten ligger upptill i tankarna (parallellt) istället för i ena änden av kopplingen (seriellt)?

Dessutom kan jag, som har tre tankar parallellt, mycket väl stänga till soltanken, vilken alltså också är varmvattnet, och köra ut ev. kvarvarande värme från de andra tankarna till elementen, om jag vill. Jag har ju ingen pool, med det kunde det ju också gått till, om jag hade haft en sån.

Blir det sen onödigt mycket värme i varmvatten/soltanken, kan jag öppna och släppa ut en del till de parallellkopplade slavtankarna. När tillräckligt runnit över, är det bara att stänga igen. Vill man ha mer varmvattenbuffert än mina max 750 liter, är det bara till att alltid ha öppet till en parallellkopplad tank till. Men det behövs inte för vår fyrpersonersfamilj.

Detta öppnande och stängande låter sig ju automatiseras, om man så vill, med motordrifter på ventilspindlarna.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nja, det är lite därför jag frågar. Faktum är ju att en liten mängd varmvatten fördelat på 4 tankar har större värmeförluster än om det är koncentrerat till en tank.
Med bara en tekniktank och en slav är det ju inga problem (alltså dom 1000l jag planerat), men låt säga att jag vill ändra detta till att bli 1500l innan poolen får ta del av värmen.
Då blir det 250l tekniktank + 750l + 500l vid seriellkoppling, vid paralell blir det 250 Tekniktank + 312+ 312+ 312 +312 vilket ger ca 25% större avgivandeyta mellan tummen och pekfingret.
Alltså seriell är bättre på så sätt men frågan är om det fungerar i praktiken på ett bra sätt. Vid konstanta laster tror jag säker att det fungerar men hur är det t ex sommartid då det blir långa stillestånd?
Senast redigerad av Wodda den tor 31 maj, 2007 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:En undran vilken panna har du, samt vad för tankar har du??När det sedan gäller acktankkoppling så kan det vara fördelaktigt med seriekoppling så länge det finns ett tappvarmvattenbehov som än mindre än värmebehovet. Då kan man koppla så att radiatorreturen vänder laddningskretsen och återladdar tank ett. Men sommartid kan man bara nytta denna tanken, så alternativet med seriekoppling är bara att föredra i kombination med solvärme OCH ATT DET INSTALLERAS AV EN INSTALLATÖR SOM VET VAD HAN GÖR.
En parallellkoppling är å andra sidan ALDRIG FEL!!

Ved Profilen.
Vart finns dom?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

apersson850 skrev:En parallellkoppling kan visst vara fel. Om tankarna är av olika typ, med olika genomsträmningsmotstånd, är det inte alls säkert att laddningen sker parallellt, bara för att inkopplingen är sådan.
Då är det fel.
Men så verkar inte vara fallet här.
Du har delvis rätt i det du skriver,men ändå fel! jag utgår ifrån att tankarna är lika stora.Det är bara dumheter att koppla in olika typer av acktankar.Hur som haver ,om man andvänder seriekoppling måste man dra ner returen från shunten till botten på tanken längst bort ,då hjölper radiator pumpen till att transportera flödet genom acktankarna seriellt,men bara när värmebehov finns TÄNK PÅ DET.
Gör man inte det kommer man att få problem vid urladdning sommartid.
Tänk noga vad jag skrev tidigare, rita gärna upp systemet och fundera.
Jag själv skulle välja parallellkopling även om acktankarna är av olika typer eller storlekar,speciellt sommar tid på man inte har något returflöde från radiatorpumpen.Skiktningen fungerar i om allra flästa fall ändå.
Det enda problemet är om tanken närmast pannan är mindre än tanken längst bort,då kommer lite värme att bli kvar i toppen på den största tanken längst bort,är man smart så placeras vv-beredningen i denna tank då har man löst problemet galant.

VED PROFILEN.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Skiktning kan det bli, eller rättare sagt blir det, om man kopplar parallellt, när laddning pågår. Det är inte det som är problemet. Problemet ligger istället i att när tankarna är olika till sin konstruktion (enligt en av de där installatörerna som vet vad han gör, alltså han som jag anlitade till min installation). Ett exempel han tog upp var en kund som hade en ombyggd oljetank, en överbliven hydrofor och en nyköpt ackumulatortank. För att få det att fungera parallellt måste man lägga tid vid flera eldningstillfällen för att få lagom strypning på varje tank. Annars skiktar de sig förvisso, men en tank kan vara fulladdad när en annan inte ens är laddad till hälften. När laddpumpen sen slutar gå vill vattnet självcirkulera runt, för att jämna ut skillnaderna, något som bara vimsar till skiktningen.

Men av uppenbara skäl kan en rörläggare inte sitta i pannrummet hos en kund i flera dagar, för att trimma in flödena för att få en bra skiktning. Gör han det inte kommer kunden att få en dålig anläggning, eller kräva ombyggnad eller något annat elände. Därför seriekopplar den rörläggaren alltid om det är olika tankar, men parallellkopplar annars för att han anser det vara bäst.
Vill man minska på volymen sommartid, när man har parallellkopplat, kan man stänga av de tankar man inte behöver.

Argumentet med mindre förluster med färre stora tankar är inget för mig. Mitt hus behöver värmetillskottet i källaren, för att miljön där ska bli bra. Jag får värma extra bara för detta, ibland, så förlusterna från mina tre tankar är inte för stora.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Varför inte koppla in tankarna så att man kan välja serie eller parallell beroende på vilket som passar bäst för årstiden...
det går ju bara åt en extra kulventil och ett par meter rör för varje extra tank...
Det tänker iallafall jag göra...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

BG skrev:Varför inte koppla in tankarna så att man kan välja serie eller parallell beroende på vilket som passar bäst för årstiden...
det går ju bara åt en extra kulventil och ett par meter rör för varje extra tank...
Det tänker iallafall jag göra...
Har du möjlighet att lägga upp en skiss? Låter intressant.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

apersson850 skrev:Skiktning kan det bli, eller rättare sagt blir det, om man kopplar parallellt, när laddning pågår. Det är inte det som är problemet. Problemet ligger istället i att när tankarna är olika till sin konstruktion (enligt en av de där installatörerna som vet vad han gör, alltså han som jag anlitade till min installation). Ett exempel han tog upp var en kund som hade en ombyggd oljetank, en överbliven hydrofor och en nyköpt ackumulatortank. För att få det att fungera parallellt måste man lägga tid vid flera eldningstillfällen för att få lagom strypning på varje tank. Annars skiktar de sig förvisso, men en tank kan vara fulladdad när en annan inte ens är laddad till hälften. När laddpumpen sen slutar gå vill vattnet självcirkulera runt, för att jämna ut skillnaderna, något som bara vimsar till skiktningen.

Men av uppenbara skäl kan en rörläggare inte sitta i pannrummet hos en kund i flera dagar, för att trimma in flödena för att få en bra skiktning. Gör han det inte kommer kunden att få en dålig anläggning, eller kräva ombyggnad eller något annat elände. Därför seriekopplar den rörläggaren alltid om det är olika tankar, men parallellkopplar annars för att han anser det vara bäst.
Vill man minska på volymen sommartid, när man har parallellkopplat, kan man stänga av de tankar man inte behöver.

Argumentet med mindre förluster med färre stora tankar är inget för mig. Mitt hus behöver värmetillskottet i källaren, för att miljön där ska bli bra. Jag får värma extra bara för detta, ibland, så förlusterna från mina tre tankar är inte för stora.
Enda komentaren jag har är !
En ombyggd oljetank förmodligen gammal / Överbliven Hydrofor samt en ny Acktank??????????
Om jag vore installatör till detta skulle jag som fackman säga NEJ TILL JOBBET.Detta är inte fackmässigt utfört!!!!!!
Dessutom är hydrofortankar inte gjorda för temperaturväxlingar!!!!!
Samt att jag varit med om att vissa är galvade innuti, och galven släpper vid acktankseldning och sätter igen ventiler/pumpar och dyligt...

Ved Profilen
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag vet inte om det blev någon installation av det förslaget, men jag vet att det var vad en kund trodde sig vilja ha. Fast det var kanske inte alla sakerna på en gång.
Jag lyssnade inte så noga, då jag inte hade för avsikt att göra något sådant...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

BG skrev:Varför inte koppla in tankarna så att man kan välja serie eller parallell beroende på vilket som passar bäst för årstiden...
det går ju bara åt en extra kulventil och ett par meter rör för varje extra tank...
Det tänker iallafall jag göra...
BG. En fråga! Varför vill du röra till ditt eget värmesystem system? Wodda undrar också hur du tänker lösa detta !
Skriv gärna och förklara dina funderingar.
Det är redan för många som rör till sina egna system.

Ved Profilen.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Wodda skrev:
BG skrev:Varför inte koppla in tankarna så att man kan välja serie eller parallell beroende på vilket som passar bäst för årstiden...
det går ju bara åt en extra kulventil och ett par meter rör för varje extra tank...
Det tänker iallafall jag göra...
Har du möjlighet att lägga upp en skiss? Låter intressant.
Nu e det så jäkligt att jag inte har möjlighet att lägg ut något på någon hemsida som jag kan hänvisa till ,,, ska skaffa telia hemsida men det har inte blivit av att fixa det ... har inte kollat upp hur man gör heller för den delen .... men jag kan försöka mig på en skiss iallafall .... här ....


............___________......................___________
.............I.................I......1...............I..................I
.......5----I.................I ----X----i-------I..................I
.............I.................I.............i.........I..................I
.............I.................I.............i.........I..................I
.............I.................I............X..2......I..................I
.............I.................I.............i.........I..................I
.............I.................I.............i.........I..................I
.............I.................I.............i.........I..................I
.............I.................I----------i--X----I..................I------4
.............I________I.................3....I_________I


Jaaaa inte blev det kanske så vackert ,,, men den som VILL ser oxå hur jag menar....
Ventiler är markerade med X
1 och 3 öppna 2 stängd vid körning av tankar i parallell läge.
1 och 3 stängda 2 öppen vid seriekörning av tankar

vid 4ans markering ansluts returen från radiatorerna
vid 5ans markering tas vatten till shunten för radiatorerna

Hetvattnet från pannan(laddomaten) går in någonstans vid 5ans markering (skall ej kopplar ihop med samma rör som går till shunten, utan skall ha en egen ingång i tanken, för att slippa shock temperatur till shunten)
retur till panna (laddomat) går in vid 4ans markering

VAD tycker du WODDA ????

OCH Som du ser går det att sätta in fler tankar, det är bara att fortsätta på samma vis, skulle till och med kunna välja parallell på de två första å serie till den tredje...

En extra kulventil blir det för 1 och 3 sätter man dit i vilket fall som helst


MVH /// BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar