koppling av ackar

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Enda sättet att få bra skiktning i en tank som innehåller en beredare är, såvitt jag vet, att beredaren är ungefär lika hög som tanken. Det brukar inte beredarna vara.

Sen är det en annan sak att det naturligtvis påverkar temperaturen i tanken om man tar ut varmvatten, hur man än gör. Jag har min förvärmningsslinga på mitten, och slutvärmning i toppen. Det rör om en del, när varmvatten tas ut, det också.

Men som mitt system är funtat spelar det ingen större roll.
På vintern eldar jag med ved. Varmvattenuttaget är litet, jämfört med det ganska stora husets, från 1943, värmebehov. Det gör att cirkulationen i elementen står för en övervägande del av den termiska påverkan på tankarna. Den cirkulationen är konstruerad så att det stöttar skiktning. Dessutom är det så, att jag av utrymmesskäl har tre parallellkopplade tankar. De andra två tankarna fungerar som en buffert, som "trycker tillbaka" skiktningen i tanken med varmvattenslingorna, efter ett varmvattenuttag som är stort nog för att det ska märkas på tanken. Exempelvis när hela familjen blivit skinande rena inom en halvtimme (har två duschar, så när båda är igång rinner det på en del).
Sker varmvattenuttaget när eldning pågår, vilket på vintern innebär någon gång under kvällen, har laddningens påverkan på tankarna mycket större betydelse än varmvattenuttaget.

På sommaren värmer jag varmvattnet med solvärme. Då den slingan sitter under varmvattenslingorna i tanken, ger den ingen skiktning alls, utan hela tanken blir lika varm. Den skiktning som till äventyrs uppstår sker tack vare att det kommer in kallare vatten i förvärmningsslingan än vad det gör upptill. Men den motverkas snart av solvärmen igen.

Tilläggas kan att jag har erfarenhet av varmvattenberedare i tank också, då mina föräldrar har den konstruktionen. Därför vet jag hur det fungerar också, så jag har inte så svårt för att genomskåda vilka inlägg som är felaktiga, när det gäller de två konstruktionsalternativen. TVA har jag ingen erfarenhet av, men det verkar slugt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Nu har jag fortfarande luft kvar i mitt värmesystem efter viss rör om kopplingar med flyttning av flödesmätere Etc...Ha lite tålamod till så att all luft är borta ur mitt värmesystem.Trenderna är inte riktigt perfekta ännu..
Men ni kan se min loggning på http://www.afabinfo.com/loggbilder/log.htm [edit: direktlänk fixad. /Admin] (Loggning av en vedpanna)Baxi...
Min omröring i tanktoppen är marginell (obefintliga ) när jag tappar varmvatten.. Detta verkar även gälla tanken för övrigt .Skiktningen är i det närmaste perfekt.Jag tycker att ni som är på detta forum skall titta på detta,omröring eller ej det får loggningen avgöra.När all luft är ur systemet blir trenderna ännu bättre..

Jag har även lovat en flödes rapport i en annan tråd,den kommer senare när mitt system är helt luft fritt..
P.s Att jag har problem med att få ut luften i värmesystemet beror på flödesmätarna, dessa sitter som timglasstrypningar på rätt valda rör i systemet.Om ni förstår vad jag menar.En eller ett par eldningar till kommer det förmodligen att vara luft fritt i detta labbratorium system...

Ved profilen.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

apersson850 skrev:Enda sättet att få bra skiktning i en tank som innehåller en beredare är, såvitt jag vet, att beredaren är ungefär lika hög som tanken. Det brukar inte beredarna vara.

.
Fick en ide ....... Oprövad Tror jag .... men det borde funka!!!! :P

Man bygger ett skal som sitter ca 2cm utanpå beredarens underdel ,, ca 1/3 upp från beredarens underkant....

under beredaren går "skalet" ihop och där mitt under beredaren går man med ett 1" rör ned till bara en bit från bottnen....

Då skulle väl det kalla vattnet som blir vid tappning sjunka ned innanför skalet å vidare ned genom röret mot tankens botten och samtidigt ersättas med varmare vatten från skalets överkant.... Utan att störa skiktningen något nämvärt....

Att tillägga skulle väl dock vara att det vore bra om skalet och röret skulle vara av ett isolerande material... ( vet ej riktigt vad som skulle vara bäst, som tål både värme å vatten i längden)

///BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

BG skrev:Att tillägga skulle väl dock vara att det vore bra om skalet och röret skulle vara av ett isolerande material... ( vet ej riktigt vad som skulle vara bäst, som tål både värme å vatten i längden)

///BG
Om det är en bra idé eller inte kan jag inte utala mig om, men den sista funderingen om isolermaterial tror jag inte är bra.
Hur får du då beredaren uppvärmd, om materialet skall "isolera" ut mot den "stora" ack volymen ?????
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Roli skrev:
BG skrev:Att tillägga skulle väl dock vara att det vore bra om skalet och röret skulle vara av ett isolerande material... ( vet ej riktigt vad som skulle vara bäst, som tål både värme å vatten i längden)

///BG
Om det är en bra idé eller inte kan jag inte utala mig om, men den sista funderingen om isolermaterial tror jag inte är bra.
Hur får du då beredaren uppvärmd, om materialet skall "isolera" ut mot den "stora" ack volymen ?????
Den skall sitta ca 2 cm ifrån beredaren .... skarv mellan beredaren å skalet man sätter dit....
och så skall skarven mellan beredaren och skalet vara öppet uppåt så att vattnet kan cirkulera ned där imellan....
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

BG skrev:Den skall sitta ca 2 cm ifrån beredaren .... skarv mellan beredaren å skalet man sätter dit....
och så skall skarven mellan beredaren och skalet vara öppet uppåt så att vattnet kan cirkulera ned där imellan....
Då gäller det ju att det "ständigt" cirkulerar vatten där....

Om man tar ytterligheten så att du tömmer beredaren helt på VV, då blir beredaren full med kallt vatten. I det läget undrar jag om inte din idé kommer att vara till nackdel. För att åter värma upp beredaren så måste vattnet "cirkulera" innanför ditt isolerande skal, och det kankse det gör. Men det känns som om det kommer att ta mycket längre tid att återuppvärma beredaren igen. Om det nu går att värma den helt, det kanske bli "jämnvikt i tanken innan hela beredaren är helt återuppvärmd. Har man inget skal så värmer ju hela vattenmassan utanför, dock med en viss självcirkulation. Men detta är min åsikt, jag har inga som helst belägg för att det verkligen blir så här.


Skulle vara intressant om någon skulle vilja bygga och testa. Helst då med två acktankar, en med och en utan "skal". Något för högskolorna som håller på med sådant här ???...... Det kanske är en ny bra lösning på beredare i acktank som kommer att öka VV uttaget.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

elvis skrev:
Ved Profilen skrev: Hur man än gör så har man mera vatten att tillgå med en beredare än med slinga.Samt även med bra skiktning..

Nog om detta!!!

Ved Profilen.
Nej, man har inte mer varmvatten med beredare.
Man har mindre.

http://www.radron.com/upload/tabeller/2 ... ortank.pdf
Råd och Röns Ack test är gjorda med 70-80grader i tanken/tankarna. Om vi går ner i temp till 40grader så snackar vi om helt andra förutsättningar. Prova en tvagning med 40grader i acktopp med slinga. Det blir kalldusch. (usch) :o
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Bra skrivet matwil.
Jag kan bevisa att du har rätt. I morgon väntar jag till mina tankar är under 40 grader i toppen,sedan tappar jag varmvatten under ca 5 minuter eller så duschar jag i 10 min, så får loggningen visa resultatet.
Sedan om man återgår till min loggning så ser man på sista trenderna att tanktoppen håller sin temp konstant fast flera har duschat samt tvättat håret samt någon disk har ochså förekommit under dagen och kvällen.Har nämligen ingen diskmaskin.Man kan även se att skiktet växer från tankbotten och uppåt i tanken utan att röra om i toppen,den som kommer på en annan lösning på att utnyttja naturlagarnas förmåga kan skriva detta på forumet.... :D

Någon omröring i tanktopp Nej!!!
Loggningen hittas på www.afabinfo.com/loggbilder/log.htm [EDIT: fixat direktlänk till loggningen /Admin]


Ved Profilen.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Roli skrev:
BG skrev:Den skall sitta ca 2 cm ifrån beredaren .... skarv mellan beredaren å skalet man sätter dit....
och så skall skarven mellan beredaren och skalet vara öppet uppåt så att vattnet kan cirkulera ned där imellan....
Då gäller det ju att det "ständigt" cirkulerar vatten där....

Om man tar ytterligheten så att du tömmer beredaren helt på VV, då blir beredaren full med kallt vatten. I det läget undrar jag om inte din idé kommer att vara till nackdel. För att åter värma upp beredaren så måste vattnet "cirkulera" innanför ditt isolerande skal, och det kankse det gör. Men det känns som om det kommer att ta mycket längre tid att återuppvärma beredaren igen. Om det nu går att värma den helt, det kanske bli "jämnvikt i tanken innan hela beredaren är helt återuppvärmd. Har man inget skal så värmer ju hela vattenmassan utanför, dock med en viss självcirkulation. Men detta är min åsikt, jag har inga som helst belägg för att det verkligen blir så här.


Skulle vara intressant om någon skulle vilja bygga och testa. Helst då med två acktankar, en med och en utan "skal". Något för högskolorna som håller på med sådant här ???...... Det kanske är en ny bra lösning på beredare i acktank som kommer att öka VV uttaget.
det är precis det som är meningen ..... då ska vattnet cirkulera in mellan beredaren och skalet i överkant å det av beredaren kylda vattned skall då ned genom röret mot bottnen....
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Lycka till??????????

Ved Profilen..
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

matwil skrev: Råd och Röns Ack test är gjorda med 70-80grader i tanken/tankarna. Om vi går ner i temp till 40grader så snackar vi om helt andra förutsättningar. Prova en tvagning med 40grader i acktopp med slinga. Det blir kalldusch. (usch) :o
Man har påbörjat tappning och spolat tills det blir kallt vatten.
Givetvis har man börjat vid 70-80 grader.
Elpatronen har stått inställd på vad respektive leverantör rekommenderat.

Brukar du släppa ner tankarna till 40 grader och fundera på att låta familjen duscha ?

Visst kan beredaren vara 40 grader men den fylls på med 8-10 gradigt vatten och vips så blir det 40 gradiga varmvattnet kallare och kallare väldigt fort. Man har således inte ex 110 liter 40 gradigt vatten till tappstället bara för att beredaren är på 110 grader och innan tappning är 40 grader.

En TVA får ut hyffsat varmt vatten tills tanken är sket-tom pga av plattvärmeväglarens höga verkningsgrad som skapas av den stora ytan och cirkpumpens genomspolning.

En slinga däremot kan jag hålla med om att den inte är så jätterolig vid liten tempskillnad.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

elvis skrev:
matwil skrev: Råd och Röns Ack test är gjorda med 70-80grader i tanken/tankarna. Om vi går ner i temp till 40grader så snackar vi om helt andra förutsättningar. Prova en tvagning med 40grader i acktopp med slinga. Det blir kalldusch. (usch) :o
Man har påbörjat tappning och spolat tills det blir kallt vatten.
Givetvis har man börjat vid 70-80 grader.
Elpatronen har stått inställd på vad respektive leverantör rekommenderat.

Brukar du släppa ner tankarna till 40 grader och fundera på att låta familjen duscha ?

Visst kan beredaren vara 40 grader men den fylls på med 8-10 gradigt vatten och vips så blir det 40 gradiga varmvattnet kallare och kallare väldigt fort. Man har således inte ex 110 liter 40 gradigt vatten till tappstället bara för att beredaren är på 110 grader och innan tappning är 40 grader.

En TVA får ut hyffsat varmt vatten tills tanken är sket-tom pga av plattvärmeväglarens höga verkningsgrad som skapas av den stora ytan och cirkpumpens genomspolning.

En slinga däremot kan jag hålla med om att den inte är så jätterolig vid liten tempskillnad.
Elvis har du semester??
Det har jag!!

Ved Profilen..
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

elvis skrev:
matwil skrev: Råd och Röns Ack test är gjorda med 70-80grader i tanken/tankarna. Om vi går ner i temp till 40grader så snackar vi om helt andra förutsättningar. Prova en tvagning med 40grader i acktopp med slinga. Det blir kalldusch. (usch) :o
Brukar du släppa ner tankarna till 40 grader och fundera på att låta familjen duscha ?
Vid 40grader i acktopp duschar jag och sambon efter varann utan kalldusch.(Nu är vi inga långduschare.)
Helt klart är det skillnad med en ack temp på 70grader. Då finns det varmvatten för flera badkar.

Sen finns det andra fördelar med en slinga. Skulle jag byta tank skulle jag ha en förvärmningsslinga i botten på tanken sedan en beredare uppe i tanken.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Grejen med en tappvatten automat är att du får högre tempratur i toppen på tanken och kan ta ut mer vatten än om du hadde en slinga.eller 2.
http://dalea.du.se/research/archive/a87 ... 93dc9b.pdf
LÄS
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Andreas Hansson skrev:Grejen med en tappvatten automat är att du får högre tempratur i toppen på tanken och kan ta ut mer vatten än om du hadde en slinga.eller 2.
http://dalea.du.se/research/archive/a87 ... 93dc9b.pdf
LÄS
mm , varför inte. 10,000 är mycket pengar för lite varmvatten.
Som jag ser det så beror det på vilket system man har eller har tänkt att skaffa.
Som Elvis skrev: en sket-tom tank får man bäst med TVA.
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
Skriv svar