koppling av ackar

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Är det viktigt att man väljer att bereda tappvatten så att största möjliga siktning i tanken uppstår. Välja det system som ger bästa möjliga siktning?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:Är det viktigt att man väljer att bereda tappvatten så att största möjliga siktning i tanken uppstår. Välja det system som ger bästa möjliga siktning?
Ja!

Ved profilen.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Är det inte dags att smasha snart?? 8)
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

apersson850 skrev:Är det inte dags att smasha snart?? 8)
Jag tror inte det är någon ide :wink:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Du menar att den går över sidlinjen?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Just nu ligger jag vid laddning på 95 till 100 grader i toppen och 36 grader i botten. www.afabinfo.com/loggbilder/log.htm [EDIT: fixat direktlänk till loggningen /Admin] (fortfarande test )Flödesmätaren i botten på pannan gör att jag kan ladda tankarna vid en högre temperatur än tidigare då inte flödesmätaren var installerad pga att det blir en strypning där.Tidigare låg laddningen på 80 grader nu på 95 till 100.
Skiktningen blir inte lika bra på sommaren när man inte har värmebehov som när shunten är öppen vintertid som trycker upp skiktet från botten på tanken / tankarna när värmebehov finns.Hos mig fungerar ingenting just nu, när luft äventyrar hela mitt värmesystem. Men ha tålamod?????

Ett tilläg kan jag skriva. Loggningen på mitt värmesystem är placerad på tekniktanken alltså tanken närmast pannan med beredning till vv el patron mm slavtankens temperatur ser bara jag.I dag när jag tände pannan var tekniktankens temp ca 40 grader i toppen och ca 30 grader i botten. Men inte i slav tanken alltså tank nr2 längst bort från pannan, där var temperaturen 62 i toppen och 40 i botten hoppas ni förstår varför min loggning ser ut som den gör.Med mina tester kan jag bevisa att jag kan ladda tankarna med en högre temperatur än exempelvis laddomat -21.Bara luften i systemet är borta???
VV-uttaget kommer också att visa bättre trender bara allting fungerar.


Smashen går nog i nätet.

Ved Profilen
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

[quote="apersson850"]Enda sättet att få bra skiktning i en tank som innehåller en beredare är, såvitt jag vet, att beredaren är ungefär lika hög som tanken. Det brukar inte beredarna vara./quote]

Såå hög är min beredare....men det beror på att jag har byggt detta själv.... en nackdel är att det inkommande kallvattnet kommer in i toppen, genom det varmaste....men det kanske är en marginell verkningsgradsminskning?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

leifa.k skrev:
apersson850 skrev:Enda sättet att få bra skiktning i en tank som innehåller en beredare är, såvitt jag vet, att beredaren är ungefär lika hög som tanken. Det brukar inte beredarna vara./quote]

Såå hög är min beredare....men det beror på att jag har byggt detta själv.... en nackdel är att det inkommande kallvattnet kommer in i toppen, genom det varmaste....men det kanske är en marginell verkningsgradsminskning?
Å fan ...... vad har du för material i din beredare då ???

En i plåt skulle iallafall inte funka här med det vatten vi har i ledningsnätet här ...

Hmmmm kan man ha beredare i rostfritt??
Menar att då blir det väl problem med galvaniska strömmar i övergången till tanken..

/// BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:
Ett tilläg kan jag skriva. Loggningen på mitt värmesystem är placerad på tekniktanken alltså tanken närmast pannan med beredning till vv el patron mm slavtankens temperatur ser bara jag.I dag när jag tände pannan var tekniktankens temp ca 40 grader i toppen och ca 30 grader i botten. Men inte i slav tanken alltså tank nr2 längst bort från pannan, där var temperaturen 62 i toppen och 40 i botten hoppas ni förstår varför min loggning ser ut som den gör.
Smashen går nog i nätet.

Ved Profilen
Hur kan det bli så? Ditt system måste ha något fel..

I mina 2 tankar går skiktet jämt i båda tankarna. Är det för att du har shunten på laddnings röret ovanför tankarna?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Har kollat noga under en tid.Mina termometrar på tankarna visar temp diff på skiktningen Ex 70 60 53 mellan bägge tankarna som följs åt ganska exakt enl termometrarna på tankarna. Dålig skiktning alltså men det beror på att skiktet blir sämre sommartid.Loggningen jag har via datorn i pannrummet dessa givare registrerar allt som händer vad gällande temperatur ändringar. Det kan du aldrig se på vanliga termometrar som registreringen gör via datorn som loggar hela tiden.Vanliga termometrar hänger inte med.(Är du med?)
Mina tankar följs också åt temperatur mässigt under normala förhållande.

Att jag har något fel i mitt system tvivlar jag på i och med att jag arbetar med just ackumuleringsteknik mm. Men som tidigare skrivits av mig har jag problem mad luft och flödesmätarnas strypningar som enl mig är bra bara det fungerar utan luft i systemet etc.!Låga flöden alltså.. Turbo gärna i bilen men inte i ett värmesystem..
Jag kan skriva mera om detta när jag får igång det hela igen efter tappning av acktankar pg av flödesgivar installationer etc...
Men tittar du noga på loggningstrenderna så ser du att jag sällan rör om vattnet i acktankens topp utan skiktet växer från botten och uppåt i Acktankarna vid urladdning..När det blir mycket höga temperatur ändringar från botten på tankarna beror det på att 4 till 5 personer dushat efter varandra då stiger botten temperaturen upp till samma tamperatur som mitten sedan skiktar sig vattnet igen..
Precis som det skall vara...
Kolla in laddningstrenden i stället när jag eldar!! 90 grader i toppen 20 grader i botten om jag släpper tankarna så lågt i temperatur..
Då kan man kalla det för perfekt skiktning vid laddning.

Ved Profilen..
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev: Att jag har något fel i mitt system tvivlar jag på i och med att jag arbetar med just ackumuleringsteknik mm.
Anmärkningsvärt att en som jobbar med detta rekomenderar en beredare. :wink:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

BG skrev:
leifa.k skrev:
apersson850 skrev:Enda sättet att få bra skiktning i en tank som innehåller en beredare är, såvitt jag vet, att beredaren är ungefär lika hög som tanken. Det brukar inte beredarna vara./quote]

Såå hög är min beredare....men det beror på att jag har byggt detta själv.... en nackdel är att det inkommande kallvattnet kommer in i toppen, genom det varmaste....men det kanske är en marginell verkningsgradsminskning?
Å fan ...... vad har du för material i din beredare då ???

En i plåt skulle iallafall inte funka här med det vatten vi har i ledningsnätet här ...

Hmmmm kan man ha beredare i rostfritt??
Menar att då blir det väl problem med galvaniska strömmar i övergången till tanken..

/// BG
Koppar kanske...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Fast det brukar väl vara kopparmantlade stålberedare ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

André skrev:
BG skrev:
leifa.k skrev: Å fan ...... vad har du för material i din beredare då ???

En i plåt skulle iallafall inte funka här med det vatten vi har i ledningsnätet här ...

Hmmmm kan man ha beredare i rostfritt??
Menar att då blir det väl problem med galvaniska strömmar i övergången till tanken..

/// BG
Koppar kanske...
Om den är av koppar

Är det inte lite bökigt att bygga en i koppar på egen hand .....

iof så kanske det finns något grovt koppar rör som man kan bygga av ... men det blir i såna fall ett väldigt kraftigt kopparrör... hur grova kopparrör finns det att köpa förrästen???

//// bg
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:Har kollat noga under en tid.Mina termometrar på tankarna visar temp diff på skiktningen Ex 70 60 53 mellan bägge tankarna som följs åt ganska exakt enl termometrarna på tankarna. Dålig skiktning alltså men det beror på att skiktet blir sämre sommartid.
Ved Profilen..
Vad jag har sett så skiljer det ungefär 10 grader i snitt mellan bott o topp.
Vore det inte bättre att sätta shunten i toppen på tanken och inte på ladd ledningen? Då hade du haft samma skiktning sommar o vinter eller?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar