Svårluftad Ecoflex - några tips?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sfb
Späd planta

Svårluftad Ecoflex - några tips?

Inlägg av sfb »

Hej!

Jag fick min Ecoflex installerad för rätt exakt ett år sedan och den går som en klocka - jag är helnöjd!

Jag har däremot lite svårt att bli av med den allra sista luften i systemet. Shuntar max, väntar ett tag, stänger sedan pumpen och luftar alla element. Det kommer nu inte någon luft alls längre vid den manövern - men när pannan stått med cirkpumpen avstängd över natten och jag drar igång den så hör jag tydligt under 2-3 sekunder att det åker upp luft från pannan genom pumpen.

Har nu försökt lite variationer, som att lufta pumpen både då den är avstängd och när den kör - ingen luft. Ingen luft i säkerhetsventilen i expansionskärlet längre - men röret dit ligger dock inte högst på pannan, pumpen sitter alltså ytterligare lite högre, se bilderna.

Har någon ideér? Som amatör tycker jag rördragningen ser snygg ut, men kan det hjälpa att slänga dit en extra avluftningsmöjlighet någonstans? Någon annan som upplever Ecoflexen som sådan svårtluftad?

Efter ett år så börjar det kännas angeläget att få bort all luft - har ju hört skräckhistorierna om rostande pannor och rörsystem, men jag kanske överdriver risken. :D

Lite bilder (1600x1200): http://e1.se/pannrum1.jpg, http://e1.se/pannrum2.jpg

Glada pelletshälsningar i övrigt!

/Stefan
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har luftningsnipplar vid taket både före och efter pannan (på radiatorkretsen). Tömde vid påfyllning av vatten för ett års sedan men inte kollat sen dess. Har inte upplevt något problem. Det kanske finns lite luft någonstans utan att jag har inte märkt det.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Visserligen gammal tråd men...

Har oxå problem med att avluftningen. Mina problem är vid, eller rättare sagt, en stund efter jag börjat spolat varmvatten. Då bubblar det och lever i elementen.
Har ,liksom trådskaparen,luftat ett antal gånger och med lite olika metoder utan att riktigt lyckats.

Nu börjar jag nästan tro att dett uppstår kavitation vid circpumpen till varmvattnet.

Som sagt, någon mer som har problem med avluftningen?
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Nope, har inte haft sådana problem.
Men funderade lite angående kavitation... Om du ställer ner hastigheten på cirkpumpen för varmvattnet borde sådant problem minska. (Har noterat att min är ställd på högsta hastighet). Nu kanske det gör att växlarn inte riktigt hänger med vid stora vv uttag, men det kan väl åtminstone vara värt ett försök.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Micke C skrev:Om du ställer ner hastigheten på cirkpumpen för varmvattnet borde sådant problem minska. (Har noterat att min är ställd på högsta hastighet). Nu kanske det gör att växlarn inte riktigt hänger med vid stora vv uttag, men det kan väl åtminstone vara värt ett försök.
Menar du den interna cirkulationspumpen till vv-växlaren eller har du en speciell cirkulationspump för vv i huset? Jag tror tråden från början gällde cirkulationspumpen till elementen.

När det kommer in färskvatten kan gas friges eftersom trycket minskar, men detta kan bara ske i rören som innehåller vv eller när man fyller på färskvatten till pannans radiatorkrets.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar