Avbrytit

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bandy
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 07 feb, 2007 11:39
Ort: Bollnäs

Avbrytit

Inlägg av Bandy »

Jag har problem med min Viking 16GL.

Den kan gå i flera dagar utan ett stopp men sen kan de komma flera stycken stopp på en dag, jag har drag i pannan och det kommer pellets så jag kan inte förstå varför den lägger av ibland.
Felkoden som står i displayen är "AVBRYTIT" jag bryter strömmen och slår på den igen så kan den gå i flera dagar innan nästa stopp men det kan även bli stopp efter några timmar igen.

Är det någon som har erfarenhet av detta? jag håller på att bli galen på alla omstarter.

Jag är tacksam för svar.
Senast redigerad av Bandy den lör 29 sep, 2007 07:22, redigerad totalt 1 gånger.
Albin 330, Viking B16GL, 100+100m2 i en tegelvilla
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Har du kollat så att den tänder som den ska?
Bandy
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 07 feb, 2007 11:39
Ort: Bollnäs

Inlägg av Bandy »

Karla1 skrev:Har du kollat så att den tänder som den ska?
Den tänder som den ska och kan fungera flera timmar utan att slå av.
Albin 330, Viking B16GL, 100+100m2 i en tegelvilla
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Har du tittat på skruven så att den inte har börjat fått luftfickor av för mycket spån. Bildas luftfickor så går skruven tomt och till följd kan detta leda till avbrott i förbränningen.

Har skruven 45 grader lutning?
Se även så att inloppet på skruven ligger rätt i botten i förrådet.

Har du tittat så att du ej har för mycket spån i botten av förrådet?
Pelletsen kan då hänga sig kvar på grund av att spånet siktar sig och glider ner i botten. Då hänger pelletsen kvar uppe på spånet och ramlar ej ner i utloppet till skruven. Väldigt vanligt efter en längre periods eldning. Man bör göra rent skruv och förråd en till två gånger per år.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Det kan vara att skruven inte går igång när den ska lägga i startdosen.
Jag hade själv problem när jag installerat min brännare.
Den stod på "Avbrutit" ibland när jag tittade i pannrummet,utan att jag kunde se nåt fel.
Jag startade om den,sedan kunde den gå flera dar utan att det hände nåt.

När jag var i pannrummet en gång när den skulle starta så gick inte skruven igång och matade in startdosen,jag startade om,sedan gick den.

Det sitter bromsfjädrar i motorn under ett lock,större än en femkrona.
Ta bort alla dom.
Dom missade det vid leverans på en del skruvar.
På dom nyare skruvarna nu finns det inga fjädrar eller lock.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Bandy
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 07 feb, 2007 11:39
Ort: Bollnäs

Inlägg av Bandy »

Alla fjädrar är borta men det fungerar inte ändå.

Jag kan tänka mig att det är för mycket spån i pelletsen som gör att det kommer fram för lite när det är dax att tända.

Jag ska byta pelletsleverantör nästa gång så kommer det nog att bli bättr

Tackar för hjälpen...
Albin 330, Viking B16GL, 100+100m2 i en tegelvilla
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Bandy skrev:Jag ska byta pelletsleverantör nästa gång så kommer det nog att bli bättr
Man kan ju alltid hoppas att pelletsen blir bättre med ny leverantör men det är inte alls säkert. Min erfarenhet är att pelletskvaliteten nog kan varierar från dag till dag t.o.m hos samma tillverkare.........

Skulle vilja påstå att det krävs bättre "normer/standard" på hur en pellets skall vara tillverkad för att få kallas t.ex. "bränslepellets". Hårdheten hos pellets borde vara specificerad, detta för att slippa denna mängd finpartiklar/spån som blir kvar i förrådet när det närmar sig påfyllning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Jag har väldigt lite spån idag efter min håltagning i bottenpluggen på mafaförrådet som beskrivs på annan plats här i forumet. Har aldrig haft något stopp men iofs bara kört ett år.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Bandy
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 07 feb, 2007 11:39
Ort: Bollnäs

Inlägg av Bandy »

Jag har borrat en massa hål på röret under skruven för att få bort en massa spån och där samlar jag upp det i en hink, jag har fått ut ca 45 liter spån på ca 400 kg pellets och det måste ju bara vara för mycket spån på så lite pellets.
Albin 330, Viking B16GL, 100+100m2 i en tegelvilla
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!Reklamera pelletseländet!!!!!
Eller skruven...?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Bandy
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 07 feb, 2007 11:39
Ort: Bollnäs

Inlägg av Bandy »

Pelletsen är snart slut så jag ska köpa från ett annat ställe sen... så jag orkar inte bråka.
Albin 330, Viking B16GL, 100+100m2 i en tegelvilla
Skriv svar