Mellanrumsdiff mellan stos och brännarrör

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
skruven2006
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 25 okt, 2006 13:14
Ort: Göteborg

Mellanrumsdiff mellan stos och brännarrör

Inlägg av skruven2006 »

Knepig rubrik, men....
när jag föser in brännaren (efter att ha askat ur) i "stosen" som sitter på min CTC-1100 så är det en diff på uppskattningsvis 5-8mm.
Alltså den utvändiga omkretsen på brännarröret kontra den invändiga omkretsen på stosen diffar.
Detta gör att man kan jucka brännaren upp och ner (inga andra associationer nu tack... :lol: ) innan jag dragit åt ställskruven på sidan.
Dessutom så ligger det en del aska på golvet, men även uppe på brännaren efter 2-3 dagars drift.

Men till frågorna.
Ska det vara så här (uttalas med Sverker pondus och uttal)?
Smiter det inte in/ut tjuvluft?
Blir inte förbränningen "störd"?
CTC-1100
KMP PX-21
Neova, Rindi, Fågelfors (8mm)
Tigex 25 draglucka
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)
_________________
mackee
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 22 sep, 2006 12:21
Ort: Småland

Inlägg av mackee »

Det ska sitta en packningsfläta inne i stosen som förhindrar det du talar om. Min är inte riktigt 100% tät ändå. Skruvar man åt stoppskruven för hårt så trycker man ihop packningen i stosen. Och visst störs föbränningen!

Mvh Macke
KMP PX21 -06, Norahammar 2000 -66 med 115 l vvb. T.A.C 2112, Grundfos ALPHA2. 140+90m2 Byggt -43.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena! Finns det att köpa ...ny packning till stosen?
Eller som jag hörde i nån annan tråd Pannrep/ fläta 9/9mm (att dra bort vid rengöring -lägg runt och trycka dit när man sotat färdigt ,det lär väl stoppa tjyvdraget och sotet för hoppningsvis...
Fanns att köpas på pelletsbilen.se eller K-rauta..

Lycka till ronald
Senast redigerad av ronald den fre 05 okt, 2007 10:44, redigerad totalt 1 gånger.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Min sitter som en smäck i stosen. Snarare lite trögt att dra den in/ut, speciellt om den är lite varm.
Stoppskruven har däremot kärvat en längre tid nu, men då den sitter så bra har jag lämnat den åt sitt öde.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
skruven2006
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 25 okt, 2006 13:14
Ort: Göteborg

Inlägg av skruven2006 »

Sent svar från mig, men haft problem med att logga in...

Om man då skruvar åt ställskruven för hårt, så packas ju flätan ihop (som iofs ser rätt ihoppackad just nu) och därmed "störs" förbränningen.
Så hur kommer man runt detta?
Kan man sätta en packningsfläta på brännarröret? Alltså i botten så att säga.
Skulle en sådan lösning "fixa" problemet?

Fast det bästa vore ju så klart att ha en stos som har en mindre dimension och därmed måste man jucka in brännaren, men då sitter den ju tajt....

//D
CTC-1100
KMP PX-21
Neova, Rindi, Fågelfors (8mm)
Tigex 25 draglucka
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)
_________________
NRG
Stor entusiast!
Inlägg: 235
Blev medlem: fre 17 feb, 2006 14:43
Ort: Dalby

Inlägg av NRG »

Borde gå att sätta den på brännarröret om den nu bara fastnar bra nog...
Eller sätta en tjockare fläta i stället för den hoppackade i stosen? Känns som det senare går att få fast säkrare då den sitter i en försänkning.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Skriv svar