Vad har ni för inställning på Uh eld?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Det jag menar är,om man har behov av UH-eld så kan man minska hysterésen till 10 grader istället för 15 som du har.
Om den går på UH-eld i tex 35-40 minuter innan pannan kallar på värme,då går ju tiden ut (30).
Det är ingen mening att köra på UH-eld om det tar över 1 timme innan pannan kallar på värme igen efter Paus läge.
Senast redigerad av PelletsTeknik Kalmar den tor 01 nov, 2007 00:16, redigerad totalt 1 gånger.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
orpon
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 mar, 2007 20:46

Inlägg av orpon »

Ok, ska kolla lite mer.
Jag inbillar mig att min går in i UH-eld varje gång, och varje gång efter UH-eld så går den in i paus, för att sen tända på el igen.
Är det meningen att den ska göra så?
Bionordic B16GL i CTC-Total-80
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Det är nog så att den går på UH-eld varje gång även att tiden gått ut.
Du får kolla tiden mellan Paus och tillslag,om du är i behov av UH-eld.
Du ska inte låta den gå på UH-eld och sedan går den i paus varje gång,då är det bättre du stänger av UH-elden.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
orpon
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 20 mar, 2007 20:46

Inlägg av orpon »

Jo, men min fråga kvarstår.

Ska man manuellt behöva stänga av Uh-elden i PLC när man inte behöver den??

Så här står det på Bionordics hemsida:

*Underhållseldning
Den växlar själv mellan eltändning och underhållseldning d.v.s. sommar och vinterdrift.
(du kan spara upp till 15% pellets)
Justerbar tid för växling mellan el och underhållseldning (beroende på panna) Underhållseldning är ett måste på pannor av typ CTC 1100 för bra varmvattenkomfort.

Då ska man ju inte behöva stänga av den. Detta ska sköta sig själv. Verkar inte fungera.
Bionordic B16GL i CTC-Total-80
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Om man inte behöver underhållseldning måste man sätta minuter(30) till 00.

Om underhållselden är ställd på tex 30,så växlar den automatiskt mellan normaleld och underhållseld.
Om den går över 30 minuter när den går på UH-eld,så pausar den.

Om den går över 30 minuter i pausläge,så går den inte in på UH-eld nästa gång.
Den måste stå mindre än 30 minuter i Paus eller UH-eld för att gå på underhållseld.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Om man inte behöver underhållseldning måste man sätta minuter(30) till 00.

Om underhållselden är ställd på tex 30,så växlar den automatiskt mellan normaleld och underhållseld.
Om den går över 30 minuter när den går på UH-eld,så pausar den.

Om den går över 30 minuter i pausläge,så går den inte in på UH-eld nästa gång.
Den måste stå mindre än 30 minuter i Paus eller UH-eld för att gå på underhållseld.
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Hmmm!
Undrar om det fungerar med 30 på min gammla Viking 9990? Får prova, har kört på uh värde 1000. Startdos 23 sec, skruv on 4 sec off 16 sec, uh eld skruv on 2 sec off 60 sec. Går nu på eltändning (värde 0000)
Men vid vilken temperatur lönar sig det att köra på UH???
mvh
/ matsh
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
matshe
Entusiast!
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 okt, 2007 14:07
Ort: Iggesund

Inlägg av matshe »

Har kört på Uh 25 sedan 19:00 igår, 8 tändningar på 24 timmar!
Sänker till 20 nu, får se hur det går
Undrar vad som är optimalt?
/ matsh
30 tals hus, panna Värmebaronen Biomax dubbla eldstäder -07, brännare från Bionordic Viking 9990 -02
Mafa veckoföråd
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

P_Å skrev:Det jag menar är,om man har behov av UH-eld så kan man minska hysterésen till 10 grader istället för 15.
Min hysteriska Hysteres flippar på plus minus 3 grader. Detta innebär att om jag ställer den på 10 grader så har den ca 4 grader verklig hysteres :( Jag har bytt flera plc samt "moderkort" men den flippar ändå hejvilt....
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Stroker skrev:Min hysteriska Hysteres flippar på plus minus 3 grader. Detta innebär att om jag ställer den på 10 grader så har den ca 4 grader verklig hysteres :( Jag har bytt flera plc samt "moderkort" men den flippar ändå hejvilt....
Om temperaturgivaren lämnar olika värden borde det bero på dålig anliggning i pannan eller olämplig placering. Mina temperaturvärden är mycket stabila när jag tittar på displayen. Jag har givaren instoppad i samma dykrör som panntermostaten.
Kör du med underhållseld är det väl snarast en fördel med flippandet om du genom det får en hysteres på 4 grader. Man rekommenderar lägst 9-10 grader som hysteres men då måste det bli ganska kallt ute först innan man kan höra med underhållseld. Min panna tar vid nollgradigt väder ca 40 minuter på sig att sjunka 10 grader och så lång tid är underhållseld kanske inte så aktuellt?
Min styrenhet fungerar helt som det ska. Om pausen blir längre än 30 minuter så väljer den renblåsning och paus nästa gång den stannar. Om pausen blir kortare än 30 minuter så går den in i underhållseld nästa gång den stannar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Jag har testat att stoppa givaren lite överallt och har den just nu i samma dykrör som panntermometern Spelar ingen roll om jag så klämmer fast den direkt på pannkroppen faktiskt så det är något annat fel som ingen lyckats fixa. Var iofs ett år sedan jag installerade min panna och hadeen månads bry med detta med byte av PLC. moderkort, och givare med kabel. Möjligt att de blivit stabilare nu..

Kanske är bra ändå - har inte funderat i de banorna då det ändå blåste ut underhållselden vid start men tror jag fick rätt på de vid 4 PLC bytet eller så.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar