Funderingar kring brännare.

Skriv svar
Söppen
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 01:12

Funderingar kring brännare.

Inlägg av Söppen »

Hej på er!
Jag är ny här på forumet och har lite funderingar kring pelletsbrännare.
Jag har i dagarna köpt ett hus på ca 100 kvm där det eldas olja för närvarande. Det finns en Nibe City VX från -96 i huset och vad jag har förstått så skall det gå att elda pellets i det. Jag har forskat lite på internet om brännare och fastnat för pellex 21 och Bio viking brännarna. Kan någon av dessa vara ett bra alternativ? Är det någon fara med att köpa beg (har en 3 år gammal pellex på gång)?
Jag har förstått att det finns folk här som sitter inne med kunskaper, så jag uppskattar alla tips. :lol:
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Inlägg av Roger »

Köpte en beg Eco Tec 99:a i komplett skick som efter lite service funkar fin fint. Är priset och skicket rätt och man är någorlunda händig är det ingen fara med att köpa begagnade prylar.

/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
AndersJ
Entusiast!
Inlägg: 122
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 20:32
Ort: Oskarström, Halland
Kontakt:

Inlägg av AndersJ »

Kan du få en Pellx till ett vettigt pris så är det ingen tokig brännare. Mycket driftsäker om den har varmluftständning. Som med alla fallrörsbrännare är den lite känslig för finfraktion=bulkpellets. Å andra sidan är brännare med underförbränning kanske lite känsligare för bakbrand. Nu får jag nog huvet fullt av ovett från ägare av sådana tingestar. :oops:
Själv har jag endast kört med pellets i påse så jag ska egentligen inte uttala mig om det här med bulkpellets.
Använd sökfunktionen här på forumet så har du snart bildat dig en uppfattning om olika brännares fördelar och brister.
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Jag och min kompis har Pellx från 2002 och vi båda kör med bulk och inga problem med finfraktion med bulkpellets ..men därimot min närmaste granne kör med Ecotec ..vad jag vet så har det varit ett evigt kämpande för han att få brännaren att gå stabilt ..tror att den varit mer på service under 3 år än att den varit i drift ..det har varit en hel drös med fackfolk från Ecotec som justerat och grejat utan resultat ..humm det senaste var för ett par veckor sedan och då var det fel på pelletsen han körde med ..här framöver så skulle grannen få låna en Pellx för att prova om den funkar och om den funkar så skulle det visst bli en Pellx istället ...okey en beggad Pellex ..visst men se till att den har element tändning och ej glödstift eller keramisk tändning och bra om den har processor 5.2 eller 5.3 oxå ..kolla oxå den innre brännar röret så det inte finns värme sprickor på den ..men som du sa så är den 3 år gammal och då finns ju garanti kvar på den (4år) ..men kolla upp garantin före köp ...nää jag skulle aldrig byta bort min Pellx
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Re: Funderingar kring brännare.

Inlägg av johansjostrand »

Söppen skrev: Det finns en Nibe City VX från -96 i huset och vad jag har förstått så skall det gå att elda pellets i det.
Fungerar mycket bra! Min lilllebrossa eldar med Pellx i samma panna. Har även sett nån på forumet som förlängde röret på en Eurofire och lyckades få en verkningsgrad på över 95% med alla turbulatorer. Det finns alla chanser att få ett ekonomiskt pelletseldande i den pannan. Det man möjligtvis kan klaga på är väl utrymmet för askan, samt att man måste lossa 4 muttrar för att svänga ut brännaren. Det vore enklare med nån typ av snabblåsning. Det finns dock pannor med ännu sämre askutrymme, så det är inget stort problem... Pellx verkar vara en mycket bra brännare, fast ganska enkel. Om man väljer någon annan typ Eurofire eller Viking Bio får man även lite fler finesser på köpet, som tex fin PLC styrning eller automatisk anpassing av effektläge. De håller förmodligen samma höga kvalite allihop, förutom tändelementen som verkar vara bedrövliga hos de flesta tillverkare. Dock har väl även det blivit bättre på sistonde...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Skriv svar