Extern start??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Extern start??

Inlägg av johano »

Hej.

Försöker mig på det här med extern start, men får det inte att funka...

Enligt bruksanvisningen står det att det skall fungera såhär:
eurofire20-millenium3_S.060911_rev12.pdf skrev: Extern start

Möjlighet finns att styra start/stopp av brännare i kombination med extern signal. För att brännare ska få startorder i detta läge så krävs det att pannans temperatur är under stopptemperaturen samt att en extern kontakt ansluten till ”larm / extern styrning” (ledning 1-2) är sluten.
Aktivering/Deaktivering av ”extern start” sker genom att samtidigt trycka in knapparna + ,- ,OK. Indikering av ”extern start” sker via tillägget ACK första bilden i displayen.
Men, detta verkar inte vara fallet när jag testat att koppla en enkel strömbrytare på ledning 1 o 2 och sedan aktiverar "extern start" med + - och OK (får ACK i displayen).

Det som händer är att den endast startar om min brytare är sluten och panntemp. är lägre än inställd nedre starttemp.
(Den går alltså inte längre igång "själv" när panntemp är under startnivån, utan först när brytaren också sluts.)

Jag skulle vilja få en manuell möjlighet att tvinga igång brännaren även om tempen inte sjunkit ner till normal "startnivå", t.ex. om jag vet att jag kommer förbruka mycket varmvatten snart.

Någon som använder denna funktion som kan dela med sig av lite erfarenheter?

Det är en nyinstallerad eurofire med Millenium III plc:n...

Tacksam för svar,
Johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Erikslund
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 25 sep, 2020 20:01

Re: Extern start??

Inlägg av Erikslund »

Hej!
Så här 13 år senare plockar jag upp denna tråd...
Har kört med Eurofire 20 kW Millenium 3 i två år, men tänkte nu prova det här med extern styrning. Jag har hittills kört med tempgivaren i botten på acktanken:
start: 35 grader
stopp: 70 grader
Men med en bra skiktning i tanken blir det ju ändå en ganska kort eldning. Enligt manualen finns Extern start, precis som beskrivs ovan. Men inte heller jag får det att fungera. Jag har monterat en termostat i toppen av tanken, som sluter vid tex 70 gr (ligger på ca 85 gr när den är fulladdad). Då vill jag att brännaren får startsignal, och räknar med att den stoppar vid inställd stopptemp som fås via den vanliga tempgivaren i botten av tanken.
Men det som naturligtvis kommer hända är att termostaten bryter efter en stund när temperaturen i toppen av tanken stigit över 70 grader. Stannar brännaren då? Och vad är det i så fall för vits med extern start?
Jag har dubbelkollat så att det är rätt stift på styrenheten som sluts när termostaten sluter!

Mvh
Vedex 3300
Eurofire 20 kW Millenium 3
500 l acktank (+1000 l som inte används vid pelletseldning)
ESBE LTC141
ESBE CRC111
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Extern start??

Inlägg av Stegatorparn »

Jag skulle tro att du får en bättre funktion om du placerar temperaturgivaren i toppen eller under en eventuell varmvattenslinga och termostaten för extern styrning i botten av tanken.
Starttemperatur sätts lämpligen t.ex. 50° och stopptemperatur på termostaten till 70°.
Då bör brännaren starta innan varmvattnet är helt slut och stoppar då tanken är laddad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikslund
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 25 sep, 2020 20:01

Re: Extern start??

Inlägg av Erikslund »

Yes, nu verkar det funka bättre! Funderade på denna lösning igår kväll, men fick inte ihop det riktigt då :).
Det som nu återstår att kontrollera är om/hur temp.inställningarna i brännarstyrningen skall vara. I manualen står det ju:
"ledare 1 och 2 skall slutas för att brännaren skall starta samtidigt som panntemperaturen skall vara under inställd stopptemperatur."
Vad starttemp är inställd på kan man ju därmed tolka inte skulle vara så viktigt.
Men, i manualen för Eurofire 50 kW står det: "För att brännare ska få startorder i detta läge så krävs det att både pannans temperaturgivare kallar på värme samt att en extern kontakt ansluten till ”ackstyrning” (ledning 1-2) är sluten."
Inställd starttemp verkar alltså ha betydelse!
Nu har jag följande konfiguration:
Tempgivare i dykrör i toppen av tanken (ca 30 cm under topp).
Termostat på utgående rör i botten av tanken.
Termostat inställd på ca 80 grader.
Brännarstyrningen inställd på Till 55 och Från 90.
Min förhoppning är alltså att brännaren skall starta när temp i toppen av tanken är under 55, och att den skall stanna när termostaten slår ifrån vid 80. Det senare har jag testat!

En sak som kanske spökade för mig igår vara att jag använde Biltemas enkla mulitimeter för att kolla om termostaten var sluten eller inte (ljudsignal). Jag har en skarv på kabeln mellan termostaten och styrenheten där jag kan mäta. Men det jag nu noterade vara att efter att termostaten brutit och då jag mätte så gick brännaren igång...kan det vara så att styrningen är så känslig att multimetern "stör" den?
Vedex 3300
Eurofire 20 kW Millenium 3
500 l acktank (+1000 l som inte används vid pelletseldning)
ESBE LTC141
ESBE CRC111
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Extern start??

Inlägg av Stegatorparn »

Termostaten vid tankbotten kommer ganska snart efter frånslag att slå till igen eftersom tankbotten får ta emot kallt returvatten som kyler termostaten. Därmed är halva startvillkoret uppfyllt och brännaren väntar på startsignal från toppgivaren innan den kan starta.
Starttemperaturen bestäms alltså i brännaren och avgörande är hur låg temperatur man kan tolerera.

Kan mycket väl tänka mig att du "kortslöt" termostatens trådar med instrumentet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikslund
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 25 sep, 2020 20:01

Re: Extern start??

Inlägg av Erikslund »

Nu verkar allt vara i sin ordning. Jag har sänkt brytningstemp på termostaten till 70 grader, verkar ge en bättre funktion ihop med pannans drifttemp.
Vedex 3300
Eurofire 20 kW Millenium 3
500 l acktank (+1000 l som inte används vid pelletseldning)
ESBE LTC141
ESBE CRC111
Erikslund
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 25 sep, 2020 20:01

Re: Extern start??

Inlägg av Erikslund »

Uppdatering: Nej, allt är inte i sin ordning! Iom att det tar lite tid att både ladda och ladda ur tanken och att jag inte vill mixtra med inställningarna under drift, tog det lite tid att konstatera att det fortsatt inte fungerar.
När jag hade inställningar enligt ovan slår brännaren till direkt termostaten åter sluter vid ca 70 gr. Men då är alltså tanken i princip fortfarande fulladdad.
Om fråntemp sätts till tex 56 gr, så stannar brännaren vid denna temp i toppen, en mycket kort eldning alltså.
Jag provade också att ha samma värde på till och fråntemp, då startade brännaren inte alls...
Att få styrningen att starta vid en viss acktopp-temp och stanna vid en viss ackbotten-temp är fortsatt ett olöst problem!
Vedex 3300
Eurofire 20 kW Millenium 3
500 l acktank (+1000 l som inte används vid pelletseldning)
ESBE LTC141
ESBE CRC111
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Extern start??

Inlägg av Stegatorparn »

Verkar inte som det går att få till en vettig funktion med enbart brännargivare och en termostat.
Föreslår att du bygger en hållkrets och skaffar en termostat till samt ett 2-poligt relä som drivs antingen med nätspänning eller behändigare 12 eller 24 volt lik- eller växelström, beroende på vilket relä du får tag i.

Bild

Termostaten ON sitter i toppen (samma dykrör som brännargivaren) och OFF-termostaten i botten.
Reläbrytaren som inte används i schemat kopplas till extern start som sluter när relät är draget.
Skyddsdioden över reläspolen är i regel inte nödvändig.

Sedan gäller det bara att brännarens stopptemperatur är inställd tillräckligt högt så den inte bryter innan botten termostaten slår ifrån och relät släpper. All styrning har då tagits över av termostaterna i hållkretsen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erikslund
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 25 sep, 2020 20:01

Re: Extern start??

Inlägg av Erikslund »

Enklare vore väl att programmera om Plc'n lite, så att den faktiskt erbjuder en ack-tankstyrning...
Vedex 3300
Eurofire 20 kW Millenium 3
500 l acktank (+1000 l som inte används vid pelletseldning)
ESBE LTC141
ESBE CRC111
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Extern start??

Inlägg av Stegatorparn »

Visst, fixar du det så är problemet löst. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar